اونس طلا2328.01
مظنه15,331,000
18 گرم3,539,100
ارزش سکه34,540,743
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

تداوم سیر صعودی شاخص بورس/بازدهی روزانه بورس به ۲٫۲ درصد رسید /ETFها ضربه‌گیر حباب‌های بازار سرمایه

شاخص بورس که روز گذشته برای نخستین مرتبه وارد کانال یک میلیون واحدی شده بود، امروز هم روند صعودی خود را ادامه داد و در مدار یک میلیون واحدی باقی ماند.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با افزایش 23 هزار و 75 واحدی به رقم 1 میلیون و 43 هزار و 292 واحد رسید.

به گزارش سایت طلا ، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها در روند رکورد زنی و رو به رشد قرار دارد، امروز هم در پایان معاملات با افزایش قابل توجه 23 هزار و 75 واحد به رقم 1 میلیون و 43 هزار و 292 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 5 هزار و 497 واحد به رقم 324 هزار و 878 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 3 هزار و 916 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس 6.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1 میلیون و 337 هزار نوبت معامله و به ارزش 11هزار و 322 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به 5 هزار و 504 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بیش از 16 هزار و 826 میلیارد تومان داد و ستد و معامله انجام دادند که البته همه این رقم پول جدید نیست و روزانه حدود 1500 میلیارد تومان پول جدید وارد بورس و فرابورس می‌شود.

اقبال مردم به بورس اوراق بهادار تهران و سرمایه‌گذاری در بورس را باید به فال نیک گرفت، زیرا اگر پول‌های سرگردان که حجم نقدینگی در کشور به 2400 هزار میلیارد تومان رسیده، بخواهد وارد بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و یا بازارهای کالایی شود باعث تورم وحشتناک و یا احتکار کالا و مسکن و تغییر کاربری زمین کشاورزی می‌شود، اما وقتی پول‌های سرگردان وارد بازار سرمایه می‌شود، بالاخره در جریان تولید و تامین نقدینگی شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس که به حدود 700 شرکت می‌رسند اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان بورس همچنین از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ درخواست کرده از فرصت طلایی حضور مردم در بورس بهترین استفاده را کرده و با انتشار اوراق مالی و یا حق تقدم و یا عرضه سهام جدید هم به عمق بازار کمک کنند و هم از نقدینگی که از این طریق به دست می‌آید، به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت تولید و نوسازی خطوط تولید اقدام کند که در آن صورت می‌توان گفت سیل نقدینگی در بورس باعث آبادانی شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌شود.

امروز شاخص قیمت در بورس تهران بر اساس معیار وزنی ارزشی 2.2 درصد رشد کرده و به رقم 277 هزار و 473 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 1.7 درصد تقویت شده و به رقم 215 هزار و 560 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 2.8 درصد به رقم یک میلیون و 324 هزار و 407 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 3.3 درصدی به رقم 765 هزار و 519 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با 0.6 درصد رشد به رقم 2 میلیون و 100 هزار و 177 واحد رسید.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، شستا، گل‌گهر، بانک ملت، چادرملو همگی در تقویت شاخص بورس بیشترین اثر را داشته و نماد پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه، ملی‌مس ایران، پالایشگاه نفت اصفهان، بانک صادرات و توسعه معادن و فلزات بوده‌اند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۸۳ واحد صعود رقم ۱۱ هزار و ۶۹۶ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۵۷ هزار معامله به ارزش ۵۲ هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال انجام شد.

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، بیمه پاسارگاد، پالایش نفت لاوان و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در فرابورس داشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، تولید نیروی برق دماوند، سیمان لار سبزوار، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، فرابورس ایران و گروه کارخانجات صنعتی تبرک نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

ETFها ضربه‌گیر حباب‌های بازار سرمایه

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در دوره دولت‌های گذشته، شیوه واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی بود؛ به طوری‌که باعث شد تصویری منفی از خصوصی‌سازی در ذهن مردم شکل گیرد و بازخورد منفی مردم به آن سیاست‌ها باعث شد دولت پرونده بازار سرمایه را بدین منظور روی میز قرار دهد که صاحب‌نظران بر این باورند ETFها، ضربه‌گیری برای تشکیل حباب در بازار سرمایه هستند.

سعید اسلامی بیدگلی - عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: وجود آنکه فعالان بازار سرمایه نگرانی‌هایی نسبت به اثرات این سیاست دولت بر روند قیمت‌گذاری کلی در بورس دارند، اما صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) فوایدی هم برای دولت و مردم و هم برای بازار سرمایه دارد و در کل به نظر می‌رسد دولت مسیر درستی را برای واگذاری اموال در پیش گرفته است.

وی ادامه داد:شیوه واگذاری اموال دولتی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)، دارای نکات مثبت زیادی است، اما مثل هر سیاست دیگری نکات منفی یا ابهاماتی نیز ممکن است داشته باشد.

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نکته مثبت این اقدام دولت، این است که بالاخره برای فرایند واگذاری اموال دولتی راه‌حلی پیدا شد، توضیح داد:این واگذاری‌ها مشخصأ در جمع‌آوری نقدینگی در سطح جامعه و عمیق‌تر شدن بازار سرمایه نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث می‌شود عده بیشتری از مردم در بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.

اسلامی افزود:همچنین امکان مشارکت مردم از طریق غیرمستقیم نیز فراهم شده است و می‌توان تأمین منابع مالی دولت را به عنوان یکی از مزایای این طرح اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه که نگرانی‌هایی هم در این راستا وجود دارد، اظهار کرد:من به عنوان یکی از اعضای شورای عالی بورس هنوز هم متوجه نشدم چرا دولت سهم شرکت‌هایش را مستقیمأ واگذار نکرد و آن‌ها را در قالب ETF قرار داد. به نظر می‌رسد که همچنان در دولت تمایلی برای واگذاری مدیریت وجود ندارد.

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد:نگرانی دیگری نیز در بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد که بیشتر مربوط به زمان آزادسازی معاملات ETF است. با توجه به فضای بخصوص چند ماه اخیر که در بازار سرمایه حاکم شده است، این نگرانی وجود دارد که واگذاری‌های اکنون دولت، در روند قیمت‌گذاری‌های بازار سرمایه تأثیرگذار باشد.

به گفته اسلامی همچنین شیوه بازارگردانی ETF مایه نگرانی است، بخصوص اگر جریان نقدی ورودی و خروجی در دوران بازگشایی قدرتمند باشد.

وی تاکید کرد:با وجود این نگرانی‌ها باید گفت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس راه‌حلی بود که توانست معضل اقتصاد سیاسی ایران در واگذاری اموال دولتی را گره‌گشایی کند. همچنین در شرایطی که ورود نقدینگی به بازار سرمایه زیاد است، این واگذاری‌ها می‌تواند ضربه‌گیری برای جلوگیری از تشکیل حباب در بازار سرمایه باشد. باید توجه داشت که این تجربه نخست مجموعه سیاست‌گذاری و بازار سرمایه در این حوزه است و در صورت نبود ایرادهای اساسی، وجود ایرادات و نواقص جزئی به شرط اصلاح در تجربه‌های بعدی قابل پذیرش است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد