اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روند شاخصهای اقتصادی در بازارهای جهانی پس از گفت‌وگوی چین و آمریکا /معامله گران در انتظار گزارش رسمی اشتغال آمریکا

بیشتر شاخص های بورسی جهانی صعودی شدند.از طرفی انتشار آمارهای رضایت بخش از صادرات چین باعث شد تا بورس های بین المللی مثبت شوند. در معاملات امروز ارزش دلار به خاطر بیکار شدن میلیون‌ها آمریکایی در مقابل بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفت.قیمت نفت نیز در بازار جهانی افزایش یافت.معاون رئیس جمهور چین و مقامات آمریکایی به صورت تلفنی درباره اجرای فاز نخست توافق تجاری گفتگو کردند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، دولت آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد اواخر شب گذشته، لیو هه، معاون رئیس جمهور چین، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، و رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری این کشور، به صورت تلفنی مذاکراتی را درباره اجرای فاز نخست توافق تجاری بین انجام دادند.

بر اساس این بیانیه که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و دفتر نمایندگی تجاری این کشور منتشر شد این تماس تلفنی حول محور اجرای فاز نخست توافق تجاری که اوایل سال جاری بین دو کشور امضا شد بوده است.

در این تماس دو طرف اعلام کردند که پیشرفت های خوبی در اجرای این توافق انجام شده و هر دو کشور بر اجرای کامل این توافق تأکید کردند.

در حالی این مذاکرات انجام شد که تنش ها بین دو کشور به خاطر اتهاماتی که از سوی دونالد ترامپ علیه چین طی روزهای گذشته مطرح شده بود شدت گرفته بود.

ترامپ مدعی شده بود که ویروس کرونا در یک آزمایشگاه در ووهان چین تولید شده است.

دادگاه عالی فدرال آلمان در حکمی کم سابقه، سه ماه به بانک مرکزی اروپا مهلت داد تا برنامه خرید اوراق قرضه خود را تعدیل کند یا منتظر پایان مشارکت آلمان در این برنامه باشد. این حکم که باعث نگرانی معامله گران از اخلال در برنامه های بانک مرکزی اروپا شد، باعث شد ارزهای اروپایی در برابر دلار در موضع ضعف قرار گیرند.

وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد..

وزارت خزانه داری آمریکا با هدف ثبات بخشی به بازار اوراق قرضه برای نخستین بار در طول ۲۰ سال اخیر تصمیم گرفته است اوراق قرضه با سررسید ۲۰ ساله منتشر کند. بخشی از حمایت ها از دلار در معاملات مربوط به تقویت بازدهی اوراق قرضه دلاری بوده است. مقامات بانک مرکزی آمریکا نیز از تداوم حضور پررنگ این بانک در بازارهای مالی و انجام عملیات بازار آزاد برای تامین نقدینگی لازم خبر داده اند هر چند که امیدها برای منفی اعلام شدن نرخ بهره در آمریکا تقریبا به صفر رسیده است و گویا قدرال رزرو قصد ندارد مسیر بانک های مرکزی اروپا، سوییس و ژاپن را برود.

تاکنون بیش از سه میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۳۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۷۰ هزار و ۸۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۶ هزار و ۹۴۲ نفر، انگلیس با ۳۰ هزار و ۶۱۵ نفر، ایتالیا با ۲۹ هزار و ۹۵۸ نفر، اسپانیا با ۲۶ هزار و ۷۰ نفر وفرانسه با ۲۵ هزار و ۹۸۷ نفر بوده است.

شاخص دلار

از زمان آغاز بحران کرونا بازار ارز نیز نظیر بازارهای بورسی دچار نوسانات زیادی شده است؛ با این حال نظرسنجی صورت گرفته توسط رویترز نشان می دهد که کارشناسان شانس دلار را برای صعود، بیشتر از سایر رقبا می دانند. جهان امسال احتمالا با رکوردی بی سابقه از زمان بحران سال ۲۰۰۹ مواجه خواهد شد و همین مساله میل معامله گران به سرمایه گذاری بر روی دارایی های پرریسک تر را کاهش می دهد.

با رنگ باختن تدریجی امیدها به بهبودی سریع اقتصاد اکنون به نظر می رسد دلار به بخت اصلی برنده بازار ارز تبدیل شده است.

از ۳۴ کارشناس ارزی شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، ۲۴ کارشناس گفته اند دست کم تا پایان سه ماهه دوم امسال سلطه دلار بر معاملات بازار ارز حفظ خواهد شد و تنها یک نفر معتقد بوده است دلار روزهای بدی را در پیش دارد.

با این حال بسیاری از کارشناسان در بلندمدت کمتر به دلار خوش بین هستند و انتظار می رود اسکناس سبز بخشی از صعود خود در سه ماهه دوم سال را تا پایان سال از دست بدهد. انتظار می رود تا پایان سال یورو بتواند زیان ۳.۵ درصدی امسال خود در برابر دلار را جبران کند و ین نیز احتمالا دو درصد تا آن موقع در برابر دلار دست به پیشروی خواهد زد.

لی هاردمان، کارشناس ارزی در بانک میتسوبیشی گفت: باید به این نکته توجه کنید که در پنج سال اخیر بخش بزرگی از محبوبیت دلار به خاطر عملکرد قوی اقتصاد آمریکا بوده است اما امسال احتمالا چنین خبری نیست. احتمالا روند دلار امسال موجی شکل خواهد بود و در کوتاه مدت روی ریل صعودی و در میان مدت در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۸۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد.

همزمان اقدام سرمایه گذاران برای شناسایی سود از رشد اخیر ارزش دلار دست به دست هم داده و باعث عقب نشینی ارزش دلار شد.

ارزش یورو در برابر دلار 0.33 درصد رشد کرد و به 1.083 دلار رسید.

در واقع شاخص ارزش دلار 0.323 درصد پایین در بازار کاهش داشته است.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۳ دلار رسید.

کریگ ارلام - تحلیلگر بازار در موسسه اواندا - گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش میل معامله گران به خرید دارایی های پرریسکتر با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری بوده‌ایم و این میتواند بر روی نرخ برابری دلار و دیگر ارزهای امن مقابل سایر ارزها تاثیر زیادی داشته باشد.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۰۶.۳۳۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۳۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۷ یوان چین اعلام شد.

معامله گران به خبر پیشرفت در مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا روی خوشی نشان دادند. در تماس تلفنی رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا با لیو هه، معاون نخست وزیر چین دو طرف بر سر فراهم کردن فضای مطلوب برای تحقق تعهدات هدف گذاری شده فاز نخست توافق تجاری با یکدیگر به تفاهم رسیدند. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر وخیم بودن روابط دو طرف باعث نگرانی هایی از تشدید مناقشات شده بود.

اکنون دو عامل کلیدی در تعیین مسیر آینده شاخص ها نقش اساسی دارند: نخست اینکه آمریکا و چین به توافق تجاری پایبند خواهند ماند یا شاهد دور دیگری از جنگ تعرفه ها خواهیم بود و دوم اینکه بازگشایی تدریجی اقتصاد در کشورهای مختلف تا چه حد موفقیت آمیز خواهد بود و کشورها خواهند توانست شیب نزولی سرعت شیوع کرونا را ادامه دهند یا شاهد آغاز موج دوم همه گیری در جهان خواهیم بود. هم چنین بازارها به شدت مشتاق شنیدن اخبار مثبت تری از پیشرفت های دارویی در زمینه مقابله با کرونا هستند.

روز جمعه، پیش از انتشار گزارش مشاغل آمریکا که انتظار می‌رود نشان‌دهنده نرخ شدید بیکاری ناشی از پاندمی کرونا باشد، سهام آسیا اقیانوسیه جهش کرد.

نیکی ژاپن ۲.۵۶ درصد جهش کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۰۶ درصد جهش کرد.

در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۸۳ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۸۶ درصد بالا آمد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۰ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۸۹ درصد بالا آمد.

گزارش رسمی اشتغال آمریکا برای ماه آوریل قرار است رأس ساعت ۵ عصر امروز به وقت تهران منتشر شود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی داوجونز انتظار دارند در این ماه بیش از ۲۰ میلیون شغل غیر کشاورزی از دست رفته باشد.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۹ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۸۷۵.۴۹ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۱۵ درصد افزایش تا سطح ۲۸۸۱.۱۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۱.۴۱ درصدی در سطح ۸۹۷۹.۶۶ واحدی بسته شد.

بر همین اساس شاخص داو جونز 211 واحد معادل 0.89 درصد رشد کرد.

از طرف دیگر وزارت کار آمریکا از رسیدن تعداد افراد بیکاری که به خاطر شیوع کرونا شغل خود را از دست دادند به رقم 33 میلیون نفر خبر داده است.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۳۵.۹۸ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۸۴۱.۴۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۷۹ درصدی در سطح ۴۵۳۶.۴۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۴ درصد بالا رفت و به ۶۷۶۱.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۵۶ درصدی تا سطح ۲۰ هزار و ۱۷۹.۰۹ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۰۴۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۲۳۰.۱۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" جهش ۰.۹۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۶۳.۶۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵ درصد صعود و ایستادن در سطح ۵۳۹۱.۰۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی/ هر بشکه برنت 29.64 دلار

در معاملات امروز بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 18 سنت افزایش با قیمت 29.64 دلار به فروش رسید.

در معاملات امروز بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 29.64 دلار قیمت گذاری شد که نسبت به دیروز 18 سنت رشد داشته است.

قیمت نفت آمریکا هم 21 سنت بالا رفت و با قیمت 23.76 دلار عرضه شد.

به گزارش اوپک، هر بشکه نفت این سازمان در معاملات شب گذشته 22.91 دلار داد و ستد شده است.

به گزارش رویترز، دلیل افزایش امروز قیمت نفت، رفتن کشورهای جهان به سمت لغو تدریجی محدودیت هایی است که برای کنترل شیوع ویروس کرونا در آنها اجرایی شده اند.

این مسئله چشم انداز تقاضا برای نفت در بازار جهانی را مثبت کرده و باعث شده تا قیمت نفت برای دومین هفته متوالی روند صعودی را در پیش گیرد.

عربستان قیمت فروش نفت را بالا برد

غول نفتی آرامکوی سعودی قیمت فروش همه گریدهای نفتی خود به مقصد همه مناطق جهان را برای بارگیری در ماه ژوئن افزایش داد.

گرید نفت سبک "عرب لایت" عربستان سعودی به مقصد آسیا در ژوئن پنج دلار و ۹ سنت در هر بشکه ارزان‌تر از شاخص قیمت عمان/دوبی فروخته خواهد شد که یک دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه نسبت به قیمت ماه مه افزایش نشان می دهد.

سعودی‌ها در ماه مه قیمت عرب لایت را هفت دلار و ۳۰ سنت پایین‌تر از شاخص قیمت عمان/دوبی تعیین کرده بودند.

طبق نظرسنجی رویترز، پالایشگاههای آسیایی انتظار افزایش قیمت فروش گریدهای نفتی عربستان سعودی را نداشتند و پیش بینی می‌کردند که این کشور دوباره قیمت فروش نفت خود را کاهش خواهد داد.

آرامکو ماه گذشته با وجود انعقاد پیمان کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس، برای دومین ماه متوالی تخفیفهای بیشتری را برای فروش نفت در ماه مه برای مشتریان آسیایی خود اعلام کرده بود.

عربستان سعودی دو ماه پیش در پی شکست مذاکرات پنجم مارس اوپک پلاس در وین و انحلال پیمان قبلی این گروه و آغاز جنگ قیمت برای سهم بازار با روس‌ها، کاهش شدید قیمت فروش نفت را آغاز کرده بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران چنین اقدامی را آغاز روند بهبود تقاضا برای نفت ارزیابی کردند. قیمت‌گذاری نفت عربستان روی تجارت بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه تاثیر می‌گذارد زیرا تولیدکنندگان نفت این منطقه اغلب قیمت‌گذاری آرامکو را برای صادراتشان به مقصد آسیا دنبال می‌کنند. عمده نفت تولیدکنندگان خاورمیانه تحت قراردادهای بلندمدت به فروش می‌رود و تعیین قیمت فروش رسمی به مشتریان اجازه می‌دهد بدانند برای محموله‌های آینده چقدر باید پول بپردازند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد