اونس طلا2210.06
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

چرا جهان به «کیم جونگ اون» چشم دوخته است؟

کیم جونگ اون در ۲۰ سالگی مادر و در ۲۷ سالگی پدر خود را از دست داد و در دهه سوم زندگی خود وارث شرایط سختی شد که برای یک جوان بسیار عظیم به نظر می‌رسد. رویکرد اساسی وی پرخاشگری و ترس است و این امر در تفکر و بازیگری سیاسی وی نیز بار‌ها مورد تأیید قرار گرفته است.

رادیو مرکزی کره شمالی روز شنبه ساعت ۶ صبح، بخش بامدادی اخبار خود را با خبر حضور عمومی رهبر این کشور در یک مراسم آغاز کرد و بر این اساس کیم جونگ اون، پس از ۲۰ روز غیبت، برای نخستین بار در انظار عمومی ظاهر شد. براساس گزارش رسانه‌های کره شمالی، رهبر این کشور در شهر سونچون و در مراسم افتتاحیه یک کارخانه تولید کود شیمیایی حضور یافت و شخصیت‌های مختلفی از جمله خواهرش، همراه او بودند. تلویزیون دولتی کره شمالی با انتشار عکسی از رهبر این کشور در حال قیچی کردن روبان افتتاح یک کارخانه کود شیمیایی، تاکید کرد که با ورود رهبر کره شمالی به این مراسم حاضران شور و شعف خاصی از خود نشان داده‌اند.



این در حالی بود که در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعدد و تایید نشده‌ای درباره مرگ یا وخامت شدید حال وی و گمانه‌زنی‌ها پرشماری درباره رهبر آینده کره شمالی منتشر شده بود. گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت سومین رهبر خاندان کیم بر کره شمالی، حدود سه هفته پیش و پس از غیبت او در مراسم بزرگداشت تولد پدربزرگش، «کیم ایل سونگ» آغاز شد. اما اگر این تصاویر از رهبر کره شمالی مربوط به روز‌های اخیر باشد و وی در سلامت کامل باشد، معنای این پنهان شدن‌های اخیر چیست و چه چیزی باعث شده او دست به چنین اقدامی بزند؟ خبرگزاری اشپیگل با طرح چنین سوالاتی به سراغ «جونگ پاک»، تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) رفته، و مصاحبه‌ای را در این خصوص با او انجام داده است.

جونگ پاک، سال‌ها در خصوص جمع آوری اطلاعات از کره شمالی فعال بوده و چندین بار نیز به این کشور سفر کرده است. در ادامه مصاحبه اشپیگل با این کارشناس مسائل کره شمالی را ملاحظه خواهید کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اخیراً دوباره در ملاء عام دیده شد. درباره این بازگشت او چه می‌دانید؟
رسانه‌های دولتی گزارش می‌دهند که کیم جونگ اون در مراسمی برای افتتاح کارخانه کود شیمیایی شرکت کرده است. اما این گزارش هیچ چیزی درباره این حضور او نمی‌گوید و بنابراین ما هنوز اطلاعات درستی در این زمینه نداریم. با این حال، سه هفته گذشته به ما نشان داده است که ثبات در منطقه به کسی بستگی دارد که یک برنامه خطرناک تسلیحات هسته‌ای را کنترل کند.

آیا سلامتی کیم جونگ اون، نقطه ضعف بزرگی است؟
بله، دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یا رئیس جمهور کره جنوبی، نشان می‌داد که او به نظر سالم نمی‌رسد. وقتی مسافت کوتاهی را طی می‌کرد، خیلی زود چهره او سرخ می‌شد و عرق می‌کرد. همسر وی پیش از این در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «من بیهوده تلاش کردم تا جلوی سیگار کشیدن او را بگیرم». او اغلب با یک سیگار در دست دیده می‌شود، چه در حال مشاهده آزمایش موشکی باشد و چه از یک کارخانه بازدید کند.





چرا جهان از غیبت اسرارآمیز کیم جونگ اون، اینقدر شگفت زده شده است؟
کیم جونگ اون همیشه در انظار عمومی حضور دارد. این موضوع یک رویکرد در تبلیغات سیاسی است تا مردم بدانند چه کسی در کره شمالی قدرت دارد. با این حال غیبت چند مدته او را می‌توان به راحتی پنهان کرد. اما این واقعیت که وی در جشن‌های ۱۵ آوریل حضور نداشت، قابل توجه بود. این مهمترین تعطیلات در کره شمالی است. شما باید این موضوع را با جشن‌های مهم ملی کشور‌های دیگر مقایسه کنید که سران کشور‌ها حتماً در آن شرکت می‌کنند. اما پس از این غیبت، گزارش‌های متناقض بسیاری مبنی بر اینکه وی بسیار بیمار است و یا در حال بهبودی از یک جراحی است، منتشر شد و حتی گزارش‌هایی از مکان دقیق وی نیز مخابره شده است. همه این عوامل سبب پدید آمدن سوالات متعددی در این خصوص شد و این احساس را پدید آورد که چیزی در این میان وجود دارد که درست نیست.


شما هشت سال به عنوان تحلیلگر سازمان سیا کار کرده اید. کره شمالی یکی از بسته‌ترین و مستبدترین کشور‌ها در جهان است. چگونه می‌توانید از چنین کشوری اطلاعات کسب کنید؟
گمانه زنی‌ها درباره سلامتی کیم جالب است، زیرا تحلیلگران سیا با چنین شرایطی نیز روبرو هستند. آن‌ها منابع مختلف، تصاویر ماهواره‌ای یا گزارش متعددی دارند که تمام این اطلاعات باید سنجیده و بررسی شوند. تحلیلگران سیا باید از دانش و تجربه‌های پیشین خود برای این کار استفاده کنند. اما آن‌ها همچنین هنگامی که چیزی را نمی‌دانند باید از خود سؤال کنند و ذهن خود را باز نگه دارند. این تنش‌های مداومی است که یک تحلیلگر مسائل کره شمالی با آن مواجه است و با چیزی که شما فکر می‌کنید بسیار تفاوت دارد. بعضی اوقات حق با شماست و بعضی اوقات اشتباه می‌کنید. شما فقط باید برای همه سناریو‌ها آمادگی داشته باشید.

وقتی شما به عنوان یک تحلیل گر در زمینه مسائل کره شمالی فعالیت می‌کردید، وقتی با مسئله بدون پاسخی مواجه می‌شدید که اهمیت بسیاری حیاتی برای تصمیم گیرندگان داشت، چه کاری انجام می‌دادید؟
این شرایط واقعاً می‌تواند ترسناک باشد. به عنوان یک تحلیلگر، وظیفه ما این است که سیاستمداران را در بالاترین سطح- و از جمله رئیس جمهور- برای هر نوع سناریویی، آماده کنیم. این امر می‌تواند باعث خستگی عصبی شود، زیرا تصمیم گیری‌ها بر اساس گزارش‌های ما گرفته می‌شود. اما شما با ارگان‌های دیگر مانند ارتش و تحلیلگرانی که با چین سر و کار دارند هماهنگ می‌شوید. نتیجه نهایی یک محصول مشترک مبتنی بر اطلاعات جمعی، تجزیه و تحلیل و تخصص همه است.

در شرایط فعلی چه پیشنهادی برای رئیس جمهور آمریکا دارید؟ از سه هفته گذشته باید چه چیزی را یاد بگیریم؟
ایالات متحده باید جایگاه خود را در این زمینه ترمیم کند. موضع ما تضعیف شده و در این خصوص به کمک چینی‌ها احتیاج داریم، اما در حال بحث و جدال بر سر این هستیم که چه کسی مقصر شیوع کروناویروس جدید است. مذاکرات با کره جنوبی برای توزیع هزینه‌های نظامی نیز به خوبی پیش نمی‌رود. علاوه بر این، روابط دو جانبه بین کره جنوبی و ژاپن ضعیف است. همه این‌ها مانع از آن است که ایالات متحده نقش رهبری را در این شرایط بازی کند.

شما در کتاب تان، گرایشی را در غرب توصیف کرده اید که کیم جونگ اون را فردی غیر منطقی و دیوانه نشان می‌دهد. چرا این موضوع خطرناک است؟
کتاب من با تشییع جنازه پدر کیم جونگ اون آغاز می‌شود. این امر برای اون ۲۷ ساله که مادرش را هم در ۲۰ سالگی از دست داده بود، یک لحظه کاملاً احساسی است. این یک ضایعه بزرگ برای فرد جوانی است که در دهه سوم زندگی خود قرار دارد. من می‌خواستم در این کتاب تصویر جامع تری از او ترسیم کنم؛ اینکه او کیست، از کجا می‌آید و چه چیزی او را به حرکت در می‌آورد؟ ما باید این چیز‌ها را بدانیم و درک کنیم تا بتوانیم به درستی به اقدامات او پاسخ دهیم.


ما چه چیزی راجع به کیم جونگ اون باید بدانیم؟
او پرخاشگر است. رویکرد اساسی وی پرخاشگری و ترس است و این امر در تفکر و بازیگری سیاسی وی نیز بار‌ها مورد تأیید قرار گرفته است. او توسط مردان «بله قربان گو» احاطه شده است و هیچ مقامی وجود ندارد که با او مخالفت کند. او حتی به خاطر سوء رفتارهایش، در جلسات حزبی و دولتی مورد تشویق می‌گیرد. اما او نیز گرفتار است. او نمی‌تواند از میراث و تاریخ خود فرار کند. او نمی‌تواند تسلیحات هسته‌ای را، حتی اگر می‌خواست تسلیم کند. زیرا این به معنای پایان زندگی و سلسله او خواهد بود. این یک فشار عظیم برای یک دیکتاتور ۳۶ ساله است.

اگر کیم جونگ اون برای اطمینان از بقای رژیم خود به سلاح هسته‌ای احتیاج داشته باشد، به طور جدی در مورد خلع سلاح هسته‌ای مذاکره نمی‌کند. ایالات متحده چگونه می‌خواهد این مسئله را حل کند؟
بعید است که اون تمام یا بخشی از تسلیحات هسته‌ای خود را رها کند. آن‌ها ستون اصلی قدرت او هستند چه از نظر داخلی و چه از نظر خارجی. علاوه بر این، این سلاح‌ها به بخش مهمی از زندگی روزمره در کره شمالی تبدیل شده اند: بنا‌های یادبود، تمبر‌ها و تبلیغات زیادی برای آن‌ها صورت گرفته است. سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی تهدیدی بزرگ برای جهان است؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم تا غیر ممکن را ممکن سازیم و کره شمالی را ترغیب کنیم تا از این سلاح‌ها دست بردارد. ما باید به کیم نشان دهیم که او نمی‌تواند با داشتن تسلیحات هسته ای، در بقای رژیم خود و ایجاد رونق اقتصادی موفق باشد. هدف از این تحریم‌ها فشار آوردن بر اقتصاد این دولت است تا او را آماده مذاکره درباره سلاح‌های هسته‌ای خود کند.


بنابراین باید فشار اقتصادی بر کره شمالی ادامه یابد؟
بله، اما به طور کلی ما به اندازه کافی تلاش نمی‌کنیم تا کره شمالی را به سمت روشی جایگزین ترغیب کنیم. ما بیش از حد روی سلاح‌های هسته‌ای و خطراتی که آن‌ها ایجاد می‌کنند تمرکز می‌کنیم. مردم کره شمالی مشتاق کسب اطلاعات و ارتباط با دنیای خارج از کشور هستند. چگونه می‌توانیم توجه دولت را به سمت این افراد برگردانیم؟ آن ۲۳ میلیون نفری که بطور ناامید کننده‌ای در تلاشند تا شرایطی وحشتناک زنده بمانند. چگونه می‌توانیم این صدا‌ها را در کره شمالی تقویت کنیم؟ چگونه می‌توانیم کیم را وادار کنیم که این صدا‌ها را بشنود؟ باید نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد