اونس طلا2207.23
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

شرایط پرداخت بیمه بیکاری کرونا/ مبلغ پرداختی در ستاد مقابله با کرونا تعیین می‌شود

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به اینکه مشاغل کم خطر تا پایان فروردین بیمه بیکاری دریافت می کنند گفت:امیدواریم در هفته آینده مبلغ بیمه بیکاری از سوی ستاد مقابله با کرونا نهایی شود.

به گزارش سایت طلا ، مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره جزئیات بیمه بیکاری گفت: آن دسته از افرادی که از کار بیکار می‌شوند از روز شروع بیکاری 30 روز زمان دارند تا در سامانه تعریف شده وزارت کار ثبت نام نمایند.

وی با اشاره به اینکه هر کارگری که فقط یک ماه حق بیمه پرداخت کرده و سپس بیکار شده باشد می‌تواند جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام نماید افزود:به دلیل هوشمند بودن سامانه ثبت نام، چنانچه کدملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه افراد همخوانی و مطابق واقعیت باشد مشکلی در مسیر ثبت نام بیکاران بوجود نمی‌آید. تا این لحظه مبنای پرداخت بیمه بیکاری تا پایان فروردین ماه 99می‌باشد و تمدید حق بیمه به صلاح دید کارگروه متمرکز بر شرایط کرونایی کشور بستگی دارد.

بابایی اظهار داشت: برای آغاز کار باید به اطلاعات تمام بیمه شدگان که حدود 7میلیون و 33هزار نفر بودند دسترسی پیدا می کردیم،این کار را با رایزنی هایی که داشتیم، خوشبختانه بانک اطلاعات از تأمین اجتماعی گرفته و به سامانه بیمه بیکاری متصل شد.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به اینکه اگر برای نیروی کاری 3درصد بیمه بیکاری پرداخت نشده باشد،مشمول بیمه بیکاری نمی شود گفت: افراد بعد از مراجعه به سامانه بیمه بیکاری، بعد از وارد کردن کد ملی و کد کارگاه خود اگر مشمول قانون کار نباشند، برایشان پیامی ارسال می شود که مشمول بیمه بیکاری نیستند. یعنی حق بیمه 3درصدی بیمه بیکاری را پرداخت نکرده اند.

بابایی اظهار داشت: در مرحله اول از میان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری که تا 15 فروردین ماه ثبت نام‌کرده بودند لیست حدود 275 هزار مشمول را به تامین اجتماعی ارسال کردیم و 181 هزار نفر از این تعداد مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

وی افزود: لیست افرادی که تا 15 فروردین ماه ثبت نام کرده ومشمول دریافت بودند، در اختیار استان ها قرار گرفت و آنها نیز به ادارات تامین اجتماعی ارسال کردند. این ادارات باید تفکیک رسته های 10گانه را که مشمول دریافت بینه بیکاری کرونا هستند را انجام دهد.

بابایی با اشاره به اینکه فعلا سامانه فعال است کفت: افرادی که از 15 فروردین تا 31 فروردین ماه ثبت نام کردند فایل اطلاعاتی آنها در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت تا پالایش اطلاعات از لحاظ نوع بیمه پردازی شود و سپس استانها اطلاعات را به اداره کل تامین اجتماعی ارسال کنند.

مشاغل کم خطر تا پایان فروردین بیمه بیکاری دریافت می کنند

وی درباره زمان مشمول شدن متقاضیان بیمه بیکاری گفت: مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری دریافت می کنند و مشاغل کم خطر که به دستور رییس جمهوری باید فعالیت خود را آغاز کنند فعلا تصمیم براین است که تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت کنند. اگرچه موارد قانونی را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم اما شروع پرداخت، مبلغ پرداخت و مدت پرداخت هنوز اعلام نشده است.

وی درباره پرداخت مجدد بیمه بیکاری به مشمولان گفت: دریافت مجدد بیمه بیکاری منوط به این است که ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کند که آیا با ادامه شیوع کرونا و تعطیلی کارگاه ها افراد مشمول دریافت مجدد هستند یا نه؟

بابایی افزود: پیش‌بینی شده در کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنانچه عناوین شغلی نیاز به بازنگری داشت بازنگری شود.

تعیین مبلغ بیمه بیکاری از سوی ستاد مقابله با کرونا

وی درباره مبلغ بیمه بیکاری گفت:در قانون برای بیمه بیکاری مبلغی مشخص شده است، اما اگر ستاد مقابله با کرونا برای بیمه بیکاری مبلغی را مشخص کرد، بر اساس میزان اعتبارات و...هر مبلغی که ستاد مقابله با کرونااعلام کندرا به متقاضیان اعلام خواهیم کرد. در جلسه ستاد مقابله با کرونا بحث هایی انجام شده است اما هنوز نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینک تعداد بیکاران زیاد است و بر اساس دستورالعمل و شیوه‌نامه مشترک با سازمان تامین اجتماعی عمل می‌کنیم، گفت: قرار بود بعد از ثبت نام و تامین منابع، بانک‌های عامل معرفی شوند و کارگران بتوانند شماره حساب خود را وارد کنند. در عین حال پالایش از نوع بیمه‌پردازی نیز صورت خواهد گرفت و ما دسته‌بندی و تفکیک رسته‌ای را به ادارات کار استان‌ها خواهیم رساند. پیش‌بینی کردیم که بعد از تامین مالی و شش بانک‌ عامل، پیامکی به کارگران ارسال شود که از کارگران بخواهد تا شماره حساب بانکی خود را در سامانه وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه مبلغ پرداختی برای بیمه بیکاری کرونا الزماً طبق روال بیمه‌های بیکاری نیست، گفت: سازمان برنامه و بودجه با توجه به محدودیت در منابع یکسری اصلاحاتی را در نظر دارد که باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود. از آنجا که اعلام شده مصوبات ستاد ملی کرونا، به منزله مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود، تصمیم نهایی در خصوص مبلغی که به کارگران بابت بیمه بیکاری باید پرداخت شود، از سوی ستاد مقابله با کرونا مصوب و اجرایی می‌شود. بنابراین کارگران بابت بیمه بیکاری الزاماً همان مبلغ بیمه بیکاری عادی را دریافت نمی‌کنند. به محض انجام این مرحله سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار می‌کند و ما عملیات اجرایی را فوراً به سرانجام خواهیم رساند.

مسعود بابایی در مورد زمان ارسال پیامک‌ها گفت: از 23 اسفند ماه 98تا پایان 15 فرورودین 99هر تعداد ثبت‌نامی داشتیم، پیامک ارسال کردیم. در پیامک کسانی که مشمول نشدند اشاره کردیم که فعلا مراجعه به ادارات کار نداشته باشند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کاردرباره عوامل موثر در مبلغ اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه کرونا گفت: تعداد متقاضیان بیمه بیکاری و ماه‌های که باید پرداخت شود، دو عاملی است که در تصمیم ستاد مقابله با کرونا در مورد مبلغ بیمه بیکاری موثر خواهد بود. امیدواریم در هفته آینده مبلغ بیمه بیکاری نهایی شود تا ما بتوانیم ادامه فرآیند را با سرعت بیشتری انجام بدهیم.

بابایی درباره وضعیت معلمان غیرانتفاعی در خصوص دریافت بیمه بیکاری گفت: اگر مدارس غیرانتفاعی شهریه را از والدین دریافت کنند و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، مشمول بیمه ببیکاری نمی‌شوند و مرکز آموزشی موظف به پرداخت حقوق است. این مسئله صراحتا در پیشنویس سازمان مدیریت و برنامه نیز تاکید شده است. کافرمای اصلی موظف است که حق و حقوق کارگر خود را بپردازد و آموزش مجازی از آن مستثنی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر بیکاری به علت کرونا نباشد و فقط کارفرما اعلام عدم نیاز کرده باشد، باید در سامانه ثبت نام کنیم، گفت: افرادی که بیکارش‌شان متاثر از کرونا نبوده اما طبق روال بیکار شده‌اند، بر اساس بند 6 شیوه‌نامه مشترک باید همان روال قبل در تقاضای بیمه بیکاری را انجام دهند و مراجعه حضوری به ادارات کار داشته باشند. تمرکز ما بر مشاغلی است که متاثر از کرونا هستند. براساس ماده 6 قانون بیمه بیکاری برای بیکاری کرونایی شرایط خاصی را در نظر گرفتیم و این مورد را جزو موارد غیرمترقبه به حساب می‌آید.

بابایی درباره زمان ارسال پیامک بیمه بیکاری به یکی از مخاطبان گفت: اگر فردی تا 15 فروردین در سامانه ثبت‌نام کرده باشد، تا الان پیامک را دریافت کرده است. افرادی که بعد از این زمان ثبت‌نام کرده‌اند، به زودی پیامک دریافت خواهند کرد.

بابایی درباره اینکه اگر فردی یک بار از بیمه بیکاری استفاده کرده باشد باز هم مشمول می شود یا خیر گفت: در این خصوص به ماده 7 بیمه بیکاری اشاره می کنم. بر اساس بند الف ماده 7؛ جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر(36) ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر (50) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول می‌باشد. اگر قرار باشد که این مدت افزایش یابد، باید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود.

وی ادامه داد: مشاغل کم خطر از 23 فروردین شروع به کار کرده‌اند و برخی هم از 30 فروردین شروع به کار می‌کنند. اگر برحسب شرایط کارگاهی مجبور به تعطیلی شد، شرایط آن را لحاظ می‌کنیم. این افراد شامل ماده 15 و 16 قانون کار مربوط به تعلیق قرارداد کار هستند. در صورتی که کارگران خارج از شرایط کرونا بیکار شده‌اند، طبق روال بیمه بیکاری می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که حداقل ماه‌های بیمه‌پردازی برای دریافت بیمه بیکاری کرونا چقدر است، گفت: بانک اطلاعاتی بر اساس لیست بیمه پردازی ماه‌های دی و بهمن است. کارگرانی که کارفرما این دو ماه بیمه را برایشان واریز نکرده، احتمالاً پیامک عدم شمولیت می‌خورند. این افراد باید از کارفرما بخواهند که بیمه پردازی را انجام دهد و از طریق ادارات کار پیگیر باشند.

شرایط کارگران روزمزد برای بیمه بیکاری

وی با اشاره به کارگران روزمزد و افرادی که بیمه خویش‌فرما دارند، گفت: کارگر روزمزد اگر بیمه نداشته باشد، نمی‌تواند بیمه بیکاری بگیرد. البته وزارت رفاه درصدد راه‌حل‌هایی برای این کارگران نیز هست. اگر فردی بیمه خویش‌فرما داشته باشد، نمی‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: اگر کارگری در دی و بهمن ماه در کارگاه دیگری کار می‌کرده و الان کد کارگاه فعلی‌اش را وارد سیستم کرده است، پیامک عدم شمولیت دریافت می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت وام برای کارفرمایان گفت: فعالیت‌هایی در حال انجام است تا بیکاری کارگران به حداقل برسد. به کارفرمایان بین 12 تا 16 میلیون به ازای هر کارگر با سود 12 درصد پرداخت خواهد شد و بنا است تا پایان خرداد وام‌ها به کارفرمایان پرداخت شود. البته شرط حفظ تعداد نیروی کار قبل از شیوع کرونا باید در کارگاه رعایت شده باشد تا بتواند از وام استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مقرری بیمه بیکاری غیرکرونایی گفت: میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (55%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می‌باشد. به مقرری افراد متأهل یا‌متکفل، تا حداکثر (4) نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان (10%) حداقل دستمزد که امسال حدوداً 183 هزار تومان است، افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی‌مقرری‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (80%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد. کسانی که در سال گذشته بیمه بیکاری می‌گرفتند و غیرکرونایی هستند به همان منوال قبل بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

بابایی در خصوص نگرانی برخی کارگران از احتمال عدم دریافت پیامک به علت خاموش بودن گوشی‌ تلفن همراه گفت: خیال کارگران از این جهت راحت باشد، حتما وقتی گوشی تلفن همراه خود را روشن کنند، پیامک بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد. لازم نیست کارگران به جایی مراجعه کنند، اگر لازم باشد کارگر جایی حاضر شود، از طریق پیامک اعلام می‌شود. همین روزها کارگرانی که بعد از 15 فروردین ثبت نام کردند، پیامک خود را دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به یک راننده تاکسی درباره شمولیت یا عدم شمولیت بیمه بیکاری گفت: خودروی شخصی رانندگان مسافرکش بیمه‌ بیکاری ندارد. اگر تاکسی متعلق به فرد دیگری باشد شامل مواد دو و سه قانون کار است که باید برای بیمه بیکاری اقدام کند اما اگر تاکسی متعلق به خود فرد باشد و حتی اگر بیمه رانندگان تاکسی هم داشته باشد، بازهم نمی‌توانیم کاری برای این افراد بکنیم و مشمول نیستند. درباره این موضوع که مدت استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه کار باشد یا نه هنوز تصمیم نگرفتیم. متاسفانه افراد خویش‌فرما و اتباع خارجی مشمول بیمه بیکاری نیستند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کارکنان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد گفت: اگر فردی مشمول قانون کار باشد و دانشگاه در این مدت از دانشجویان شهریه نگرفته باشد، کارکنان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند اما اگر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، باید دانشگاه حقوق فرد را بپردازد. در بخش خدمات و کارگری تقاضای بیمه بیکاری بدهند. از کارگران آژانس‌های هواپیمایی خواستارم تا در سامانه ثبت‌نام کنند، چون جزو مشاغل مشمول بیمه بیکاری هستند.

وی در پاسخ به کارگری که گفته بود، در صورت بیکاری غیرکرونایی اگر بعد از یک ماه مراجعه به ادارات کار انجام نشده، چه باید کرد، گفت: سه ماه می‌توانید در مراجع حل اختلاف پیگیری کنید. چون یک ماهه باید برای بیمه بیماری مراجعه شود. وضعیت در بحث مهدکودک ها و سایر مراکز در گفتگو با بهزیستی مشخص خواهد شد و در مورد بازنشستگان نیز در حال تصمیم‌گیری برای شرایط کرونای‌شان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی تدابیری خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد