اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سودی که فلز زرد از کرونا می‌برد

به واسطه دلهره‌ای که سرمایه‌گزاران برای بیمه دارایی خود در برابر اشفتگی اقتصادی ناشی از کووید۱۹ دارند، برخی پیش‌بینی می‌کنند صعودی همانند آنچه در سال ۲۰۱۱ بهای طلا را به بیش از ۲هزار دلار برد، اتفاق بیفتد.

به گزارش سایت طلا به نقل از هندوستان‌تایمز، طلا عاشق بحران هاست و همواره طبق همین سنت دیرینه خود حرکت می کند. با توجه به اینکه امسال قیمت این فلز رشد ۱۳ درصدی نسبت به بالاترین نقطه خود از سال ۲۰۱۲ به بعد را تجربه کرده و حتی برخی پیش بینی می کنند که سرمایه گزارانی که این فلز را بعنوان پناهگاه امنی برای دارایی خود انتخاب کرده اند ،‌ سود بیشتری می برند، به نظر می رسد عامل این وضعیت همان بحران ویروس کرونا باشد.

اما همانطور که افراد و کشورها به طور مشابه شاهد افت درآمد هستند ، مصرف کنندگان سنتی طلا در هند و چین کمتر خریداری می کنند و بانک های مرکزی در حال کاهش خرید هستند. بدون آنها، بالاتر رفتن طلا ممکن است سخت باشد. در حال حاضر هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس است. بانک آمریکا اعالم کرده که این قیمت ممکن است تا انتهای سال جاری میلادی به ۳ هزار دلار در هر اونس نیز برسد.

اما اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم یک دوره پایدار افزایش تقاضا باید وجود داشته باشد تا قیمت طلا واقعا به ننقطه ای بسیار بالا برسد. و با توجه به اینکه اقتصاددانان انتظار یک رکود اقتصادی شدید در پی شیوع جهانی ویروس کرونا را دارند،‌ این احتمال وجود دارد که مدتی خریدار طلا کاهش یابد.

به گفته اندرو شیت، یک استراتژیست امور سرمایه‌گزاری،‌ در مواجهه با طلا، باید عقل زیادی بخرج دهیم. به عنوان مثال ممکن است با نرخ بالای تورم روبرو شویم یا اینکه محیط کلی بازار این فلز نابسامان باشد. مسیر همواری برای رسیدن به طلا وجود ندارد. اگر به طلا طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ نگاه بیاندازیم،‌ می بینیم که طلا در هر سناریویی غالبا روند صعودی داشته است؛ در رکود، در بحران، بدون بحران و ... . و سپس به مدت طولانی و برای چند سال فقط رو به پایین حرکت کرده است.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بین سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ ، تقاضای سالانه طلا از حدود ۲۶۰۰ تن به بیش از ۴۶۰۰ تن رسید. این تجمع زمانی به پایان رسید که قیمت های بالا، تقاضا را کاهش داد. در بحران سال ۲۰۰۸، در ابتدای بحران، قیمت طلا به شدت کاهش یافت ، زیرا یک نزول گسترده تر در دارایی ها سرمایه گذاران را وادار کرد تا با فروش آنچه می توانند پول جمع کنند. همین اتفاقی که شیوع کروناویروس در بازار کنونی ایجاد کرده است.

در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ به طور یکسان، سرمایه گذاران در پاسخ به محرک پولی گسترده بانک های مرکزی که باعث کاهش بازده اوراق قرضه شده و خطر تورم را که باعث کاهش ارزش دارایی ها و ارزهای دیگر می شود، به طلا بازگشتند. به اعتقاد برخی سرمایه داران،‌ چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره، زمینه را برای جذابیت هر چه بیشتر طلا فراهم کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد