اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

روحانی: شورای عالی بورس آیین نامه واگذاری سهام عدالت را تهیه کند

رییس جمهوری ضمن قدردانی از مقام معظم انقلاب درباره ابلاغیه ایشان در خصوص سهام عدالت، از شورای عالی بورس خواست در کمترین زمان ممکن ‌آیین نامه و مقررات واگذاری سهام عدالت را تهیه کند.

حجت الاسلام‌و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: امسال سال سختی برای مردم بود و کرونا مشکلاتی از ماه اسفند هم برای سلامت و هم برای شغل و کار مردم ایجاد کرد، در عین حال کارگران عزیز ما در کارگاه‌هایی که فعال بودند، با همه توان برای رفع نیازمندی‌های کشور تلاش کردند.

وی افزود: این که می‌بینیم محصولات غذایی و محصولاتی که مربوط به مسائل بهداشتی است، به وفور در اختیار مردم است در سایه کار و تلاش کارگران است.

رییس جمهوری ادامه داد: در کنار مجاهدت کادر درمان، کارگران برای رفع نیازمندی‌های جامعه ما اقدام کردند، تلاش بر این بوده که بتوانیم در این ایام سلامت مردم را به عنوان هدف و موضوع اول مورد حراست قرار دهیم و بعد هم بتوانیم نیازهای مردم را در بازار تامین کنیم و کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی به کار خود ادامه دهند جمع این‌ها گاهی اوقات سختی ایجاد می‌کند.
روحانی افزود: به مردم عزیز می‌گویم به دلیل روشن نبودن پایان این ویروس ما خودمان را برای کار، فعالیت، علم و دانش و امید به جامعه آماده کنیم و بنابر فرض این که این ویروس برای مدتی در کنار مردم است ما باید مبنا را بر این بگذاریم چون هیچ کس نمی‌تواند در دنیا پیش بینی کند پایان این اپیدمی چه زمانی است.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید یک مقدار بدبینانه فعالیت‌مان را در برابر این ویروس ببینیم. باید تمام دستور العمل‌های پزشکی را رعایت کنیم و کار و تولید در کنار این احتیاط ها ضروری است. وقتی بود که می‌گفتیم در خانه بمانید الان می گوییم برای ضرورت در خانه بمانید

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: از یک مقطع گفتیم برای فعالیت و کار ضروری با احتیاط از خانه خارج شوید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن در خارج از خانه بمانید و بعد به منزل برگردید. از فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله‌گذاری هوشمند رسیدیم.

در مناطق سفید هم باید دستور العمل‌های بهداشتی رعایت شود

رییس‌جمهور اضافه کرد: امروز هم که بحث تقسیم مناطق به سفید، زرد و قرمز را داریم، معنای آن نیست که در مناطق سفید دستورالعمل‌های بهداشتی نباید مراعات شود بلکه آنها باید بیشتر مراقبت کنند که دستاوردهای مناطق سفید حفظ شود. آنهایی هم که در مناطق زرد و قرمز هستند، باید تلاش کنیم به مناطق سفید تبدیل شوند.

روحانی نقش مردم در مقابله با کرونا را اساسی دانست و تصریح کرد: در مقابله با ویروس کرونا اصل کار در دست مردم است. با توجه به آنکه درمانی برای مقابله با این ویروس نداریم، دارو و واکسنی هم وجود ندارد، اساس بر مراقبت است. باید در قدم اول، خودمان مراقبت کنیم و در روزهای سخت هم توسط کادر درمانی مراقبت دقیق‌تر، بالاتر و پیچیده‌تر نسبت به فرد مریض انجام شود.

باید روی پای خود بایستیم

وی با اشاره به روز کارگر اظهار داشت: در ایام مقارن روز کارگر، این روز را به همه کارگران، کشاورزان، پزشکان، پرستاران و نظام درمانی تبریک می‌گویم. در شرایطی هستیم که اگر روی پا خود نایستیم، تامین برخی مواد با داشتن پول و امکانات بسیار سخت و گاهی ناممکن است یعنی اگر در مواد غذایی به خارج نیاز داشتیم و مشکل پولی، بانکی، دریایی و... هم نداشتیم، مواد غذایی به این راحتی در اختیار دیگران قرار نمی‌گرفت.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز شرایطی شده که چند برابر دیروز ذخیره‌سازی در دنیا صورت می‌گیرد، ابراز داشت: ذخیره‌سازی شدیدتر از مواد غذایی، ذخیره‌سازی مواد دارویی و بهداشتی است. امروز ما ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) خودمان تولید می‌کنیم. اگر این مسئله را خودمان تامین نمی‌کردیم و می‌خواستیم خودمان بخریم، معلوم نبوده و نیست چند کشور در دنیا حاضرند این دستگاه تنفس مصنوعی را به ما بفروشند. اگر امروز ماسک و گان را برای کادر درمانی تولید کنیم، معلوم نبود ماسک پرستاران و پزشکان را وارد کنیم. دیدید روی هوا مسئله ماسک را می‌قاپیدند و روی هوا ماسک را می‌زدند.

وی با یادآوری فرارسیدن ماه مبارک رمضان بیان کرد: همه مردم در ماه رمضان که ماه نعمت، عرفان، معنویت، خلوص، قرب به خدا و انس به قرآن است، به خاطر کار کارگران، کشاورزان، نظام درمانی، جامعه تحقیقی، بنگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بیان و تولیدگران همه باید شکرگذار خداوند باشیم.

رییس جمهوری با بیان این که امروز آرامش نسبی در جامعه وجود دارد، گفت: مردم آرامش دارند که اگر به مواد ضروری غذایی و اقلام بهداشتی نیاز داشته باشند، در فروشگاه‌ها موجود است. اگر نیاز به تخت بیمارستانی داشته باشند موجود است و اگر روزی نیاز به تخت ویژه شرایط مهیا است که در پیشگاه خداوند این شکرگذاری دارد.

روحانی افزود: این روزها که با بسیاری از سران کشورها تماس تلفنی داشتم، همه آنها به چند نکته توجه داشتند که همه آنها ایران را زیر نظر داشتند یعنی صحبت که می‌شد همه تشکر می کردند که ایران یک کار بسیار منسجم و قوی برای مقابله با این ویروس انجام داده است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: بعضی رهبران کشورها از من سوال می کردند که چگونه شما از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید این سه رقم زرد و قرمز و سفیدی که اعلام کردید. مبانی شما چیست چه کار می خواهید انجام دهید. مشخص است که این کشور مورد توجه جهان است. همه به این کشور نگاه می‌کنند.

پیروزی در مقابله با کرونا پیروزی ملت است

وی تصریح کرد: پیروزی ما در این مقطع پیروزی یک ملت است پیروزی دولت، کادر پزشکی و درمانی نیست پیروزی ملت ایران است. اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم و کار را پیش ببریم. در این شرایط ما باید مطمئن باشیم آب و برق و سوخت، ارز و ریال لازم را برای مردم تامین می‌کنیم.

مردم به بازار سرمایه اعتماد دارند

روحانی گفت: علیرغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده اما تورم را مهار کردیم. طبق آمار بانک مرکزی تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه تورم ماه اسفند ۹۸ است. این به معنی یک حرکت خوب اقتصادی است. این که امروز هم مردم به بازار پول و هم بازار سرمایه اعتماد دارند و هم رقم پس‌انداز ما در بانک‌ها رشد ۳۲ درصدی دارد و هم حضور مردم در بازار بورس امروز نمایان است این به معنای اعتماد مردم است.

رییس جمهوری تاکید کرد: این که بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند، کاملا دروغ می‌گویند. بورس ما شاهد بر دروغگویی آنها است. پس انداز بانکی، حضور کارگران در کارگاه‌ها، محصولات کشاورزی، شاهد بر دروغگویی آنها است.

وی گفت: امروز به نقطه ای رسیدیم که حتی در کیت تشخیص آنتی بادی قادر به صادرات هستیم و برخی رهبران کشورها از من سوال می‌کنند این مقدار نیاز داریم صادر کنید و این افتخار ما است. این افتخار همه عزیزانی است که در شرکت‌های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و کارگاه‌ها مشغول کار و تحقیق هستند.

روحانی افزود: این روند نشان می‌دهد که ملت ما نه خودش را باخته، نه دچار حزن و اندوه شده است. ما در شرایطی هستیم که نه غم و اندوه برای کاری که از دست دادیم و نه برای بیماری و مشکلی که در برابر آن مواجه شدیم. در برابر هر دوی آنها باید تحمل کنیم و خداوند این قدرت را به ما داده است.

رییس جمهوری با بیان این که اساس خلقت خداوند آزمایش ما است، گفت: الان زمانی است که ملت بزرگ ما رشادت و قدرت و توانمندی علمی خود را نشان دهد. در این حادثه کرونا ملت ما اعلام کرد که به تخصص و متخصصین به خوبی اعتماد می کند.

وی یادآورشد: متخصصین ما هرچه گفتند دولت، مراجع وهم رهبر معظم انقلاب تبعیت کرد و هم مردم به صحنه آمدند و هم صدا و سیما همان را تبلیغ کرد و بیان کرد. این خیلی مهم است که ملتی هستیم که به تخصص و متخصصین و مصالح و منافع همیشه توجه داریم.


خلیج فارس به نام ملت ایران است

روحانی با تبریک روز ملی خلیج فارس گفت: خلیج فارس برای ما یک آبراه تاریخی مهم است البته همه آبراه‌های کشور در شمال مانند دریای خزر برای ما اهمیت دارند اما چون خلیج‌فارس و دریای عمان به آب‌های جهان اتصال دارد، اهمیت خاص و ویژه ای دارد.
رییس جمهوری با بیان این که خلیج فارس یکی از مراکز بزرگ انرژی جهان در گذشته بوده و هست، خاطرنشان کرد: خلیج فارس منطقه بسیار مهم و حساسی است، این روز را به ملت ایران تبریک می گویم.
وی تاکید کرد: خلیج فارس متعلق به ملت ایران است و همیشه هم خلیج فارس بوده است و برای همیشه هم خواهد ماند؛ همه استانهای مرزی و همجوار خلیج فارس از خوزستان تا سیستان بلوچستان و هرمزگان و بوشهرو حتی استان‌های غیرهمجوار اما نزدیک به آن، مرزداران خوبی برای آن بوده اند و همیشه در برابر بیگانه خوب ایستادگی کرده و امروز هم به خوبی ایستادگی می کنند.

اینجا خلیح فارس است نه خلیج نیویورک

رییس جمهوری گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند این آبراه بنام «خلیج فارس» است نام آن خلیج نیویورک و یا خلیج واشنگتنن نیست؛ باید از روی نام آن و از روی ملتی که در کنار این آبراه که برای هزاران سال حافظ آن بوده اند، شرایط را درک کنند و هر روز علیه ملت ایران توطیه نکنند.
روحانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها می بینند که ملت ایران در تمام صحنه‌ها موفق بوده وهست و برای حفاظت از آبراه خلیج فارس نیز موفق بوده وخواهند بود؛ سربازان ما در نیروی های مسلح در سپاه و ارتش، بسیج و نیروی انتظامی همیشه پاسدار خلیج فارس بوده اند و خواهند بود.


باید اختیارات دارایی مردم را به خودشان برگردانیم

روحانی در بخش دیگر از اظهارات خود از مقام معظم رهبری قدردانی و تشکر کرد و گفت: در این شرایط سخت ما هرچه بتوانیم دارایی‌هایی مردم را به روز کنیم و مالکیت مردم را شفاف کنیم و اختیارات کار را به خود صاحبان مال برگردانیم این کار بسیار ارزشمند و بزرگ است.
وی افزود: از روزی که اینگونه مباحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصل ۴۴ مطرح بود. تلاش‌هایی که آن روز شد و تصمیماتی که اتخاذ شد، بحث‌هایی در آنجا مطرح شد که برای اقشار مردم هم در آزادسازی و خصوصی‌سازی سرمایه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فکری شود.
رییس جمهوری اضافه کرد: در نهایت مقام معظم رهبری موافقت کردند که به عنوان سهام در اختیار مردم قرار گیرد و این سهام در اختیار مردم قرار گرفت. البته مقداری برای مردم نامشخص بود چون سهام به‌آنها تعلق گرفته بود و باید سال‌ها صبر می‌کردند تا این سود باعث مالکیت افراد نسبت به سهام شان شود. این روند تقریبا نزدیک به ۹ سال ۱۰ سال طول کشید تا این‌ها مالک سهام شوند.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم از همان ماه‌های اولیه به فکر سهام و ساماندهی آن افتاد. می‌خواهم از وزیر اقتصاد و رئیس بخش خصوصی سازی دولت یازدهم عمیقاً تشکر کنم به دلیل اینکه همه توان خود را از پایان سال ۹۳ و اول ۹۴ به کار گرفتند تا آن را برای مردم شفاف کنند.
رییس جمهوری ادامه داد: درآن مقطع کار بزرگی شد و سامانه ای تشکیل شد تا مردم در آن ثبت نام کنند و بعد برای همه مشخص شد در دولت یازدهم که چه کسی چه مقدار سهم دارد چه مقدار بدهکار و چه مقدار طلبکار است و همه اینها در سال ۹۴ روشن شد و بعد از آن تلاش شد این سهام را به نحوی آزاد کنیم. ابتدا در سال ۹۴ به این فکر افتادیم لایحه‌ای تنظیم کنیم.
روحانی گفت: وقتی لایحه را تنظیم می کردیم در دولت این بحث مطرح شد که این سهام به دستور مقام معظم رهبری واگذار شده و خودشان باید اجازه دهند که لایحه در دولت مطرح شود. من در سال ۹۴ در دو نوبت محضر ایشان عرض کردم درباره لایحه و ایشان توضیح خواستند و من توضیح دادم.
وی ادامه داد: به هر حال مقداری مکاتبه طول کشید تا ما در سال ۹۶ این لایحه را به مجلس فرستادیم که مجلس آن را تصویب کند و ما بتوانیم سهام عدالت را آزاد کنیم.
روحانی با بیان اینکه در آن مقطع اجازاتی از رهبری نیاز بود، اظهار داشت: در این ایام من سه مکاتبه خدمت ایشان در چند ماه اخیر داشتیم که یک راهی پیدا شده و این سهام آزاد شده و در چارچوب اهدافی که از ابتدا مدنظر ایشان بوده، مراعات شود.
رییس جمهوری افزود: در نامه سال قبل ایشان نکاتی را بیان کردند. من نامه دوم را فروردین ماه فرستادم. ایشان گفتند که چارچوبی برای آزادسازی سهام عدالت مشخص شود. در نامه اردیبهشت چارچوبی را پیشنهاد دادم. بسیار ممنون هستم که طبق چارچوبی که تقدیم کرده بودیم، ایشان با آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

شورای عالی بورس آیین نامه واگذاری سهام عدالت را تهیه کند

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه پیشنهاد من آن بود که شورای عالی بورس در مورد شیوه کار تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: قدم بسیار خوبی برای مردم برداشته شده و موافقت مقام معظم رهبری در این ماه، قدم خوبی برای مردم است. حدود ۵۰ میلیون نفری که صاحب این سهام هستند، حساب و کتاب اینها هم مشخص است و سامانه‌ای در این باره وجود داشته است.
روحانی از شورای عالی بورس خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آیین‌نامه و مقررات لازم را در واگذاری سهام عدالت تهیه کند و مردم هر جور که مایل هستند، بتواند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ که سهام عدالت سامان یافت، در سه نوبت سود آن را به مردم پرداخت کردیم، خاطرنشان کرد: سود سال ۹۵ را در سال ۹۶، سود سال ۹۶ را در سال ۹۷ و سود سال ۹۷ را در سال ۹۸ پرداخت کردیم. سود سال ۹۸ هم در سال ۹۹ پرداخت می‌شود. به ازای سهام یک میلیونی یک بار سود ۱۵۰ هزار تومانی، یک بار سود ۱۷۵ هزار تومانی و یک بار سود ۲۰۵ هزار تومانی پرداخت شد.

به گفته رییس‌جمهور، مردم اگر تمایل به حفظ سهام عدالت را داشته باشند، می‌توانند آن را نگه دارند و سود آن را سالانه به دست آورند. سود این سهام سالانه بیشتر می‌شود و مردم باید مطمئن شوند که مالکیت اینها در اختیارشان است و مالکیت مهمی دارند.

روحانی اضافه کرد: اینکه مردم سهام عدالت‌شان را چطور بفروشند، باید در شورای عالی بورس مشخص شود. این سهام در شرایط سخت اقتصادی، به کمک مردم آمده و موافقت رهبری در این مقطع برای ما ارزشمند است. آنهایی هم که نیاز فوری ندارند سهام خود را نگه می‌دارند.

وی با تاکید بر اینکه این روزها می‌تواند برای ما روزهای مبارکی باشد، ابراز داشت: این مبارک بودن هم از لحاظ پیشرفت‌هایی است که در کارگاه‌های تولیدی انجام می‌شود، هم پیشرفت‌هایی که در بیمارستان‌های ما صورت می‌گیرد و هم پیشرفت‌هایی که در جامعه انجام می‌شود. مردم با همدلی کمک می‌کنند تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه احتیاط با امید به آینده باید توامان شود، عنوان کرد: نه احتیاط باید امید به آینده را از بین ببرد و نه احتیاط موجب نابودی امید به آینده شود. باید دستورالعمل‌ها را رعایت کرده و هم به آینده امیدوار باشیم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد