اونس طلا2394.45
مظنه16,161,000
18 گرم3,730,700
ارزش سکه36,410,733
قدیم (بهار)40,600,000
جدید (امامی)43,300,000
نیم25,850,000
ربع15,850,000

بر خلاف توافقات دولت و بخش خصوصی عمل می‌کنید

رییس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای خطاب به رییس کل بانک مرکزی، از تصمیم اخیر این بانک درباره حذف تعدیل ۲۰ درصدی برای صادرات در سال‌های ۹۸ و ۹۹، انتقاد کرده است.

به گزارش سایت طلا ، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، در نامه‌ای که غلامحسین شافعی، خطاب به عبدالناصر همتی نوشته، این اقدام بانک مرکزی، بر خلاف توافقات دولت و بخش خصوصی اعلام شده و رییس اتاق بازرگانی هشدار داده، در صورت تغییر نکردن این تصمیم، زیانی هنگفت به صادرکنندگان کشور وارد خواهد شد.

در بخشی از این نامه آمده است: آنچه در ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مشهود است، حذف تعدیل ۲۰ درصدی برای صادرات سال‌های ۹۸ و ۹۹ است که این تصمیم برخلاف توافقات صورت گرفته در جلسه فی‌مابین نمایندگان محترم بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان امور مالیاتی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بوده و درنهایت، از یک‌سو، سلب اعتمادبخش خصوصی و صادرکنندگان نسبت به سیاست‌های محترم دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موجب خواهد شد و از سوی دیگر باعث دلسردی صادرکنندگانی می‌شود که در دوران سخت تحریم و علی‌رغم محدودیت‌های بی‌سابقه دولت درفروش نفت، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده و توانستند بخشی از چالش‌های مرتبط با نقل‌وانتقال پول و تأمین نیازهای ارزی کشور را برطرف کنند.

شافعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از عطف به ماسبق کردن برخی دستورالعمل‌ها از سوی بانک مرکزی انتقاد کرده و اجرای تعدیل ۲۰ درصدی برای صادرات را یکی از اصلی‌ترین راهبردهای موجود برای حمایت از صادرکنندگان در نظر گرفته است.

طبق گفته‌های رییس اتاق بازرگانی، تعدیل در نظر گرفته شده برای پوشش نرخ‌های پایه صادراتی به دلیل عدم امکان قیمت‌گذاری دقیق، افزایش هزینه حوالجات ارزی به دلیل تحریم‌های تحمیلی، عدم امکان استفاده از سیستم بانکی و مواردی از این دست بوده و در صورت حذف آن، صادرکنندگان در سال جاری با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ایران در سال ۹۸، بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته که هرچند از نظر ارزشی در قیاس با سال قبل کاهش نشان می‌دهد اما از نظر وزنی افزایش قابل توجه داشته است.

با گسترش تحریم‌های یک جانبه دولت ترامپ، علیه اقتصاد ایران، دولت اعلام کرد بخش قابل توجهی از نیاز ارزی خود در سال‌های اخیر را با استفاده از صادرات غیرنفتی تامین کرده است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد