اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

حذف 7 خودرو در تولید فروردین 99

تولید محصولات سواری در سه خودروساز بزرگ کشور طی فروردین امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افت کرد. این افت البته از ناحیه سایپا رخ داده، چه آنکه فقط این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی با روند نزولی تولید مواجه شده است و دو خودروساز دیگر، افزایش تیراژ را به خود دیده‌اند. در ادامه می توانید آمار تفکیکی خودروهای تولید شده در سه شرکت اصلی خودروساز کشور را مشاهده کنید.


به گزارش سایت طلا به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار استخراجی از صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، طی فروردین امسال تنها ۲۹ هزار و ۵۴۹ دستگاه انواع محصول سواری توسط آنها به تولید رسیده که این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، از افت بیش از ۲۵ درصدی حکایت دارد.

طبق این آمار همچنین تولید و مونتاژ 7 محصول شامل کیا سراتو، تندر ۹۰ ایران‌خودرو، چانگان، آریو، پژو ۲۰۰۸، دانگ‌فنگ و سوزوکی گرندویتارا متوقف شده است. در این بین، توقف تولید ویتارا، سراتو و تندر-۹۰‌ ایران‌خودرو قطعی است و این محصولات دیگر جایی در خطوط تولید صنعت خودرو کشور نخواهند داشت. حذف این محصولات ریشه در تحریم دارد، چه آنکه شرکت‌های خارجی مادر، قطعات آنها را به ایران ارسال نمی‌کنند. وضعیت چهار خودروی دیگر هنوز کاملا مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که آنها دوباره به خطوط تولید غول‌های جاده مخصوص برگردند.

اما تولید کمتر از ۳۰ هزار دستگاهی ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در فروردین، افت تولید آنها را در مقایسه با اسفند نیز رقم زده است. غول‌های جاده مخصوص در اسفند ۹۸ موفق به تولید ۶۸ هزار و ۹۴۹ دستگاه محصول سواری شدند. با توجه به این آمار، تولید سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین ۹۹ و نسبت به اسفند ۹۸ بیش از ۵۷ درصد افت کرده است.

در این بین، سایپایی‌ها طی ماه نخست امسال هفت هزار و ۳۰۴ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افت تیراژ را تجربه کنند. این خودروساز در تولید ماهانه نیز روندی نزولی داشته، چه آنکه تیراژ هفت هزار و ۳۰۴ دستگاهی‌اش در فروردین، سبب افت بیش از ۶۹ درصدی تولید نسبت به اسفند شده است. اما ایران‌خودرو که تیراژی ۱۵ هزار و ۶۹۴ دستگاهی تا پایان فروردین امسال از خود به جا گذاشته، نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل توانسته ۳۱ دستگاه محصول بیشتری را به تولید برساند. آبی‌های جاده مخصوص اما در فروردین و نسبت به اسفند با افت بالغ‌بر ۵۶ درصدی تیراژ مواجه شده‌اند. در نهایت پارس خودرویی‌ها که طی یک ماه امسال شش هزار و ۵۵۱ دستگاه تیراژ داشته‌اند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۲ درصد افزایش تولید را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که آمار تولید پارس خودرو در فروردین و نسبت به اسفند سال گذشته، افزون بر ۲۹ درصد افت را نشان می‌دهد.

آغاز فعالیت خودروسازان در سال جدید اما با داستان کرونا گره خورد، چه آنکه ترس از گسترده‌تر شدن شیوع این ویروس، اجازه نداد تولید در روال عادی خود جریان داشته باشد. خودروسازان به نوعی هفته سوم فروردین را از دست دادند و در هفته چهارم نیز نتوانستند از همه توان تولید خود استفاده کنند. نکته دیگر در مورد تیراژ ۲۹ هزار و ۵۴۹ دستگاهی سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین، وجود محصولات ناقص (دارای کسری قطعه) در جمع تولیدات آنها است. در واقع بخش قابل توجهی از تولیدات غول‌های جاده مخصوص در فروردین، به محصولات ناقص اختصاص یافته که تا رفع کسری قطعات، امکان تجاری‌سازی و عرضه آنها وجود ندارد. این ماجرا از ناحیه کمبود و نبود برخی قطعات آب می‌خورد. طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید خودرو در کشور طی سال جاری به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد و این در حالی است که خودروسازان هنوز در تحریم هستند و تبعات کرونا نیز ادامه دارد و روند تامین قطعات از داخل و خارج هم مناسب نیست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد