اونس طلا2394.45
مظنه16,006,000
18 گرم3,694,900
ارزش سکه36,061,518
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

تازه‌ترین اوضاع مرزهای زمینی و دریایی ایران در کرونا

آخرین وضعیت مرزهای تجاری و مسافری ایران در مسیرهای دریایی و زمینی از این حکایت دارد که همچنان برخی مرزها کاملا بسته و برخی دیگر به صورت مشروط فعال هستند.

به گزارش سایت طلا ، بعد از شیوع کرونا اوضاع در مرزها نیز تا حدودی از حالت عادی خارج و با مشکلاتی مواجه شد که اکنون حدود دو ماه است که تجارت در حوزه مسافری و کالای به روال معمول گذشته پیش نمی‌رود.

پیگیری آخرین وضعیت مرزهای ایران از گمرک با توضیحاتی از سوی روح الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا همراه شد.

بازارچه مرزی ریمدان باز است

به گفته وی بازارچه مرزی ریمدان در مرز ایران و پاکستان از ساعت ۱۲ روز گذشته باز شد و حدود ۱۴ کامیون برای صادرات به پاکستان که عمدتا مواد غذایی بود وارد این کشور شدند. اما در روزهای آینده نیز قرار است هر روز حدود ۲۰ کامیون پذیرش انجام شود. احتمالا تا اواخر هفته جاری نیز بازارچه مرزی «پیشین» بازگشایی خواهد شد.

مسیر میرجاوه که اصلی ترین مسیر تجاری بین ایران و پاکستان است همچنان متوقف است.

مشکل ویزای افغان‌ها حل شد

در رابطه با مرز ایران و افغانستان نیز شرایط این گونه است که روند تجاری و مسافری عادی شده و در حال انجام است. همچنین با رایزنی‌های صورت گرفته مشکل ویزای تجار، صنعتگران و رانندگان افغانستان حل شده و آنها می‌توانند به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی وعدم ابتلا به کرونا وارد ایران شوند.

وضعیت مرزهای ترکمنستان ، روسیه، آذربایجان و ...

آن طور که لطیفی اعلام کرده در حال حاضر فعالیت در مرز ترکمنستان و ایران کاملا متوقف است و تا پایان اردیبهشت ماه نیز بسته خواهد شد که در آن زمان در مورد ادامه روند تصمیم گیری می‌شود.

مسیر ریلی با ترکمنستان که تا ۱۳ فروردین باز بود، اکنون بسته است. در رابطه با روسیه نیز تجارت کالایی برقرار است.

همچنین در مورد نخجوان، ارمنستان و آذربایجان تجارت به صورت ترانشیپمنت یعنی جابه‌جایی کالا از کامیون به کامیون انجام می‌شود.

اوضاع مرزی ترکیه

در حال حاضر تنها مسیر تجاری با ترکیه فقط مسیر ریلی رازی بوده و مرز بازرگان متوقف است. شرایط به گونه‌ای است که امکان ورود کامیون ایرانی و خروج کامیون ترک وجود ندارد و حتی امکان بازگشت کامیون‌های ترکیه‌ای که می‌خواهند از مسیر ایران برگردند نیز فراهم نیست.

رایزنی و پیشنهاد برای بازشدن مرزهای عربی عراق

توضیح سخنگوی گمرک ایران درباره وضعیت مرزهای ایران و عراق حاکی از آن است که در حال حاضر مرزهای حوزه عرب با عراق همچنان متوقف است ولی در این رابطه پیشنهادهایی از سمت ایران و عراق مطرح شده ولی هنوز توافقی صورت نگرفته است؛ به طوری که ایران پیشنهاد بازگشایی یک روز در میان یا چند روز در هفته را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطرح کرده است اما ظاهرا عراقی‌ها نپذیرفتند و پیشنهادهای آنها فقط یک روز در هفته است که از نظر ایران عملیاتی نیست. اما در مجموع هنوز رایزنی‌ها در این رابطه ادامه دارد؛ بنابراین در حال حاضر مرزهای چذابه، شلمچه و مهران بسته است.

با این حال مرز ایران با عراق از طریق تمرچین پیرانشهر، باشماق مریوان، پرویز خان و بانه فعال است.

اوضاع مرزهای دریایی چگونه است؟

اما در مسیر دریایی، بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، کاسپین، انزلی و آستارا به مقاصد حوزه دریایی خزر فعال هستند و کالا از طریق این بنادر به ایران نیز وارد می‌شود. در جنوب کشور نیز بنادر به سمت کویت، امارات و قطر از طریق شناورهای تجاری و کانتینری کالا می‌پذیرند ولی فعالیتهای شناورهای سنتی چوبی همچنان متوقف است.

برای صادرات به عمان نیز سه مسیر مستقیم بازگشایی شده و مواد مورد نیاز این کشور که عمدتا غذایی هستند به آن صادر می‌شود.

در سایر کشورها نیز در مسیرهای دور و متوسط صادرات کالا امکان پذیر است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد