اونس طلا2332.32
مظنه15,306,000
18 گرم3,533,400
ارزش سکه34,484,418
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

آخرین وقایع اقتصادی جهان 99/02/05

تصویب بسته حمایتی جدید ضد کرونایی در مجلس سنا، دلار را صعودی کرد.از طرفی معاون اسبق وزیر نفت گفت:‌ با توجه به ریسک‌های موجود در بازار نفت نمی‌توان تا سرد شدن هوا و رسیدن فصل زمستان انتظار بهبود تقاضا و افزایش قیمت نفت را داشت.امروز بیشتر شاخص‌های بورسی در سراسر جهان با ریزش بسته شدند.سهام آسیا و اقیانوسیه نیز امروز جمعه، پس از این که دیشب گزارشات نشان داد داروی جی‌لید برای درمان کرونا بی‌تاثیر است، افت کردند.

به گزارش سایت طلا ،مجلس نمایندگان آمریکا طرح تخصیص این سرمایه 484 میلیارد دلاری برای جبران خسارات ناشی از گسترش بیماری کووید 19 را دو روز پس از آن تصویب کرده است که مجلس سنا نیز به این اقدام رای مثبت داد تا سرمایه مورد نیاز کسب و کارهای کوچک برای ادامه پرداخت حقوق به کارکنانشان تامین شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این اقدام تنها چند هفته پس از ارائه طرح بسته‌ای دو تریلیون دلاری صورت گرفته که تامین منابع مالی برای تقریبا همه آمریکایی‌ها را شامل می‌شود.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان اظهار کرد، این مجلس پس از بازگشایی کنگره در ماه مه، کار بر روی یک بسته کمکی گسترده‌تر را آغاز خواهد کرد که بر کارکنان خط مقدم مقابله با کرونا متمرکز است.

در جریان معاملات جمعه، روند صعودی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.

شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده اند به رقم بی سابقه ۲۶.۵ میلیون نفر رسیده است. در حالی که ۱۶.۲ درصد کل نیروی کار آمریکا ادعای بیکار شدن خود را مطرح کرده اند انتظار می رود تا پایان ماه مارس این رقم حتی به ۳۰ میلیون نفر نیز افزایش پیدا کند. در این صورت کل دستاورد اشتغال زایی اقتصاد آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر باد خواهد رفت.

دموکرات ها انتقاد زیادی نسبت به مدیریت دولت ترامپ برای مواجهه با بحران کرونا مطرح کرده اند و تد کروز، سناتور جمهوری خواه هشدار داده است ضعف عملکرد دولت در مقابله با این بحران تنها عاملی است که می تواند باعث شکست ترامپ در برابر جو بایدن در انتخابات نوامبر شود.

هم چنین بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا و جلوگیری از در اختیار گرفتن شرکت‌ها توسط اتباع خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای علیه سرمایه‌گذاری خارجی وضع کرده‌اند. کانادا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که چنین تصمیمی گرفته‌اند اما این امر احتمالا باعث کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی آن ها نیز خواهد شد.

تاکنون بیش از دو میلیون و ۷۲۶ هزار و ۲۷۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۹۱ هزار و ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۰ هزار و ۲۴۳ نفر، ایتالیا با ۲۵ هزار و ۵۴۹ نفر، اسپانیا با ۲۲ هزار و ۱۵۷ نفر، فرانسه با ۲۱ هزار و ۸۵۶ نفر و انگلیس با ۱۸ هزار و ۷۳۸ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۷۳۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۳ دلار اعلام شد.

اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند هر چند که هنوز اختلاف نظر بین کشورهای عضو منطقه یورو مانع از اجرای یک برنامه مشترک در مقیاس وسیع شده است. نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۲۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۸ درصد پایین رفت اما با عقب نشینی از کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۷۶ دلار رسید.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۱۰۷.۶۱۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۷۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۴ یوان چین اعلام شد.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۵۱۵.۲۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۵ درصد کاهش تا سطح ۲۷۹۷.۸۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ریزش ۰.۰۱ درصدی در سطح ۸۴۹۴.۷۵ واحدی بسته شد.

افت سهام آسیایی با کاهش امید به داروی جی‌لید

روز جمعه، پس از اینکه دیشب گزارشها نشان داد داروی جی‌لید برای درمان کرونا بی‌تاثیر است، سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند.

فایننشال‌تایمز دیشب با اشاره به مستنداتی که به طور اتفاقی توسط سازمان سلامت جهانی منتشر شد اعلام کرد، که داروی جی‌لید (رمدسیویر) برای درمان کرونا ویروس تأیید نشده است.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۵۱ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۰.۸۶ درصد پایین آمد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۲۳ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۵۵ درصد پایین آمد.

ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۴۹ درصد رشد کرد در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۱.۳۴ درصد سقوط کرد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۲۶.۶۱ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۰.۹۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۵۱۳.۷۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۸۹ درصدی در سطح ۴۴۵۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴ درصد بالا رفت و به ۶۷۴۶.۵۰ واحد رسید.

تا زمستان منتظر نفت گران نباشید

«مهدی حسینی»با اشاره به اینکه دلایل زیادی برای منفی شدن قیمت نفت آمریکا در معاملات این هفته وجود دارد، ‌ادامه داد: مهمترین دلیل شیوع ویروس کرونا است که رشد اقتصادی دنیا را متاثر کرده و قیمت نفت را پایین آورده است.

وی افزود: تا پیش از شیوع کرونا پیش‌بینی‌ها در خصوص رشد اقتصادی جهان،‌ حدود ۳.۵ درصد بود اما حالا صندوق بین‌المللی پول رشد منفی ۳.۵ درصد را برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

حسینی با بیان اینکه متناسب با کاهش رشد اقتصادی،‌ تقاضا برای انرژی در جهان پایین می‌آید،‌ گفت: اکنون در حالی که عرضه نفت نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شده اما تقاضا با شدت زیادی کاهش داشته است تا آنجا که ۳۰ میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود دارد.

به گفته حسینی،‌ این عدم توازن بین عرضه و تقاضا در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

وی به تولید ۱۴ میلیون بشکه‌ای نفت آمریکا اشاره کرد و گفت: افزایش تولید نفت این کشور در سال‌های اخیر باعث شده تا نسبت به تکانه‌های قیمتی بیشتر آسیب ببینند. اگرچه نفت برنت و اوپک نیز از این کاهش قیمت متاثر می‌شوند اما در برابر افت قیمت مقاومت کردند و حالا فاصله قیمت بین این نفت‌ها بسیار زیاد شده است.

معاون اسبق وزیر نفت با اشاره به اینکه مسافرت‌ها در آمریکا هر ساله در ماه «مِی» آغاز می‌شود،‌ افزود:‌ امسال اما به دلیل کرونا شاهد رکود در مسافرت‌ها و به دنبال آن رکود در مصرف انرژی هستیم.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت‌ها بیشتر مربوط به محموله‌های سررسید شده در ماه «مِی» بوده است،‌ ادامه داد:‌ در بازارهای آتی انرژی در بیشتر مواقع شاهد دخالت یک سرمایه‌گذار در معاملات هستیم. با توجه به صحبت‌های رییس جمهوری آمریکا درباره پرکردن ذخایر نفتی با نفت بسیار ارزان، ‌به نظر می‌رسد در این مورد،‌ سرمایه‌گذار مورد نظر که در بازار اخلال ایجاد کرده،‌ دولت آمریکا است.

حسینی تاکید کرد: ‌امروز زودتر از موعد مقرر ذخایر نفتی پر شده و مصرف‌کنندگان بزرگ نیز ذخیره‌سازی نفت ارزان را در دستور کار خود دارند تا آنجا که در حال حاضر، ذخایر استراتژیک و تجاری پر است.

وی با بیان اینکه همیشه در ابتدای بهار تقاضا برای ذخیره‌سازی اوج می‌گرفت،‌ گفت: با توجه به این اتفاقات، حجمی از تقاضا که مربوط به ذخیره‌سازی می‌شد اکنون در بازار وجود ندارد و این فشار بیشتری بر قیمت‌ها می‌آورد.

معاون اسبق وزیر نفت به جنگ قیمتی عربستان و روسیه که بعد از اجلاس اوپک در ماه مارس آغاز شد اشاره کرد و افزود:‌ این عدم توافق فاجعه‌ای بود که سقوط قیمت‌های نفت را دامن زد.

وی تاکید کرد: ‌به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا، کاهش قیمت نفت به سرعت قابل جبران نیست و نفت‌های گران مانند شیل آمریکا،‌ نفت خلیج مکزیک و نفت دریای شمال با کاهش تولید به دلیل قیمت‌های پایین رو به رو خواهند شد.

حسینی ادامه داد: البته ممکن است برای حفظ اشتغال و مسایل مربوط به اقتصاد جهانی، تولید تا حدودی حفظ شود اما هزینه‌های بالای تولید شیل‌اویل‌ها،‌ باعث می‌شود تا بیش از ۵ میلیون بشکه از مجموع ۸ میلیون بشکه تولیدی آنها از بازار خارج شود.

با این حال، ‌به گفته معاون اسبق وزیر نفت، نمی‌توان در بهار و تابستان منتظر افزایش قیمت نفت بود و باید منتظر پاییز و زمستان برای افزایش قیمت‌ها باشیم.

وی گفت: ممکن است در جلسه بعدی اوپک پلاس،‌ عدد کاهش تولید را افزایش دهند؛ البته این تنها یک احتمال است.

حسینی با بیان اینکه اگر نفت شیل از بازار خارج شود ممکن است سیاست‌ها در بازار انرژی به نفع ایران تغییر کند،‌ افزود:‌ تولید نفت در ایران ارزان است و با قیمت‌های پایین نیز اقتصادی است بنابراین اگر قیمت‌ها پایین بماند اما روند تقاضا با افزایش رو به رو شود،‌ ممکن است همه چیز به نفع ایران تمام شود.

نفت یک دلار بالا رفت

قیمت نفت روز جمعه با تصمیم تولیدکنندگانی نظیر کویت برای کاهش زودتر تولید و تصویب بسته نجات اقتصادی دیگری از سوی آمریکا برای مقابله با تبعات پاندمی کرونا، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و هفت سنت معادل پنج درصد افزایش یافت و به ۲۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه پنج درصد صعود داشت.

نفت آمریکا پس از افزایش ۲۰ درصدی در روز گذشته، امروز یک دلار و ۱۲ سنت معادل هفت درصد افزایش یافت و به ۱۷ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال نفت که هفته پرالتهابی را در تاریخ معاملاتش سپری کرده، در مسیر ثبت هشتمین کاهش هفتگی در ۹ هفته گذشته قرار دارد. نفت برنت در هفته جاری ۲۰ درصد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بیش از سه درصد کاهش داشته است. قیمت وست تگزاس اینترمدیت روز دوشنبه به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید در حالی که برنت به پایینترین رکورد خود در ۲۱ سال اخیر سقوط کرد.

تحت توافق گروه اوپک پلاس، اعضای این گروه قرار است از ماه مه تولیدشان را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما کویت اعلام کرد که کاهش عرضه به بازارهای بین المللی را زودتر آغاز می کند و منتظر شروع رسمی توافق نمی ماند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد