اونس طلا2205.71
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روند ریزشی لیر ترکیه تشدید شد

دلار به یک قدمی شکستن محدوده روانی مهم هفت لیر رسید.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، همان طور که انتظار می رفت بانک مرکزی ترکیه در نشست خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۸.۷۵ درصد برساند. کمیته پولی بانک مرکزی در بیانیه ای به مناسبت هشتمین کاهش متوالی نرخ بهره در یک سال اخیر اعلام کرد که این بانک از تمامی ابزارهای موجود خود برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد ترکیه در برابر پیامدهای ویروس کرونا استفاده خواهد کرد.

این تصمیم بانک مرکزی باعث رقم خوردن روز تلخ دیگری برای لیر شد تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود از اوت ۲۰۱۸ رسید. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۷۵ درصد صعود به ۶.۹۶۶ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از ۱۰ درصد فراتر رود و دلار به یک قدمی شکستن مرز روانی مهم هفت لیر برسد.

ترکیه اکنون بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در خاورمیانه را دارد و ۲۴۹۱ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

با افزایش سرعت شیوع کرونا در ترکیه. محدودیت های تردد در برخی شهرهای ترکیه تمدید شده و وضعیت در استانبول که قطب اصلی مالی ترکیه به شمار می‌رود از همه وخیم تر است.

به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است. اظهارات مقام ترک در خصوص ضرورت کاهش نرخ بهره و تورم در شرایطی بیان می شود که صندوق بین المللی پول به ترکیه در خصوص مخاطرات کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره هشدار داده بود. این نهاد به مقامات ترک توصیه کرده است به جای تاکید بر کاهش سریع نرخ بهره، بر روی کاهش تدریجی و با دوام نرخ بهره و تورم تمرکز کنند چرا که کاهش سریع نرخ ها می‌تواند باعث افزایش آسیب پذیری اقتصاد در برابر بحران های پیش رو باشد.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۲ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۵۰۵ لیر و هر پوند معادل ۸.۵۹۲ لیر اعلام شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد