اونس طلا2323.47
مظنه15,261,000
18 گرم3,523,000
ارزش سکه34,383,033
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

آخرین وقایع اقتصادی جهان بعد از سقوط تاریخی نفت

روز سه‌شنبه، به دنبال سقوط سنگین قیمت نفت در روز گذشته و انتشار گزارشی مبنی بر خطرناک بودن شرایط سلامتی رهبر کره شمالی، اکثر شاخص‌های آسیایی سقوط کردند.به جز شاخص‌های بورسی در اروپا، سایر شاخص‌ها در جهان عمدتا ریزشی بودند.قیمت نفت خام برنت به دنبال سقوط روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا با سقوطی بیش از ۲۰ درصدی روبرو شد و به زیر ۲۰ دلار رسید.از طرفی ادامه روند کاهشی قیمت نفت سبب شد سعودی‌ها گزینه کاهش تولید پیش از موعد توافق کشورهای عضو و غیرعضو موسوم به اوپک پلاس را بررسی کنند.

به گزارش سایت طلا ، ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است. با این حال کاهش مرگ و میرها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در جهان هستند، خبر خوبی محسوب می شود. این دو کشور قرنطینه سراسری را بار دیگر تمدید کردند اما برخی از فعالیت های تولیدی با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری از سر گرفته شده اند.

در شرایطی که مشخص نیست بازگشت به کار چه زمانی عادی خواهد شد، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به ویژه در اقتصادهای بزرگ‌تر با کاهش محسوس مواجه شده، به ویژه در ایتالیا که اکنون میزان تولیدات صنعتی به کمترین سطح خود در طول ۱۱ سال اخیر رسیده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد این کشور حدودا یک دهم نسبت به اندازه سال قبل خود کوچک تر خواهد شد.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی امسال بیشتر کشورهای جهان تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها منفی شود. به گفته صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی امسال جهان منفی سه درصد خواهد بود که بسیار پایین تر از متوسط رشد ۳.۳ درصدی پیش بینی شده در زمان قبل کرونا است.

تداوم بسته نگه داشته شدن واحدهای اقتصادی در سراسر جهان باعث شده است تا شرکت های بزرگ از بانک ها و خودروسازها گرفته تا شرکت های هواپیمایی زیان های سنگینی را در صورت سود و زیان سه ماهه نخست امسال خود اعلام کنند و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز با خطر ورشکستگی و اخراج نیروهایشان مواجه هستند. در آلمان اتحادیه رستوران ها و هتلداری ها از دولت درخواست حمایت ۱۰ میلیارد یورویی برای جلوگیری از بیکاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر شده است.

با توجه به محدود بودن ابزارهای در اختیار بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی کشورهای اروپایی با کاهشی محسوس همراه شود. بانک مرکزی اروپا که پیش از این به دلیل نداشتن حضور پررنگ در بازارها با انتقادات شدیدی مواجه شده بود، به زودی از اقدامات محرک خود رونمایی خواهد کرد با این حال بین کشورهای عضو منطقه یورو سر راهکارهای مشترک اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۷۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۷۰ هزار و ۴۷۲نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۲هزار و ۵۱۸ نفر، ایتالیا با ۲۴هزار و ۱۱۴ نفر، اسپانیا با ۲۰ هزار و ۸۵۲ نفر، فرانسه با ۲۰ هزار و ۲۶۵ نفر و انگلیس با ۱۶ هزار و ۵۰۹ نفر بوده است.

بورس آمریکا/داوجونز بیش از ۵۰۰ واحد سقوط کرد

شب گذشته قیمت نفت آمریکا، به قدری کاهش یافت که نه تنها از رقم صفر عبور کرد، بلکه حتی از مرز سقوط 42 درصدی هم عبور کرد.

این مسئله باعث شد تا شاخص‌های بورس آمریکا در معاملات شب گذشته، همگی با هم منفی شوند.

بر همین اساس، شاخص داوجونز صنعتی 550 واحد ریخت و معادل 2.3 درصد از ارزش خود را از دست داد.

شاخص S&P500 هم 1.6 درصد از ارزش خود را از دست داد.

نزدک هم در آخرین معاملات 0.8 درصد منفی شد.

در واقع شرکت‌های نفتی و گازی آمریکا و به طور کلی فعالان بخش صنعت این کشور، بیشترین سقوط ارزش را تجربه کردند، به گونه‌ای که شرکت‌های بزرگی نظیر شورون و اگزون موبیل سقوط 4 درصدی سهام خود را تجربه کردند.

شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصاد آمریکا را منفی کرده و علیرغم تزریق هزاران میلیارد دلار توسط بانک مرکزی این کشور به اقتصاد آمریکا، همچنان شاهد تداوم بحران بوده و 22 میلیون شغل در این کشور از بین رفته‌اند.

اثرات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا به قدری جدی است که کارشناسان می‌گویند، این مسئله می‌تواند به بدترین رکود اقتصادی در تاریخ معاصر در جهان منجر شود.

بورس های اروپایی

از روز گذشته دور تازه مذاکرات بین انگلیس و اتحادیه اروپا برای حل و فصل مساله برگزیت آغاز شده است و قرار است این مذاکرات ویدیوئی به مدت دست کم سه هفته ادامه یابد. این مذاکرات به صورت مقدماتی برای جمع بندی مباحث فنی خواهد بود.

در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در برگزیت از آمادگی کشورش برای به اشتراک گذاشتن بیشتر اطلاعات مالی با اتحادیه اروپا برای حصول توافق مقدماتی خبر داده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۱۲.۸۳ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۶۷۵.۹۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۰.۶۵ درصدی در سطح ۴۵۲۸.۳۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۴ درصد پایین رفت و به ۶۸۳۱.۵۰ واحد رسید.

سقوط سهام آسیایی به دنبال سقوط سنگین قیمت نفت

روز سه‌شنبه، به دنبال سقوط سنگین قیمت نفت در روز گذشته و انتشار گزارشی مبنی بر خطرناک بودن شرایط سلامتی رهبر کره شمالی، اکثر شاخص‌های آسیایی سقوط کردند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی آگاه گزارش داد که کیم یون اون، رهبر کره‌شمالی به دنبال انجام یک عمل جراحی در شرایط وخیمی به سر می‌برد.

دیشب قرارداد پیش‌خرید نفت خام تگزاس غرب آمریکا برای تحویل در ماه می، که فروش آن امروز به پایان می‌رسد، با سقوط شدید قیمت خود مواجه شد و در منفی ۳۷.۶۳ دلار برای هر بشکه بسته شد. هرچند در معاملات صبح امروز قیمت نفت خام به محدوده مثبت بازگشت.

نیکی ژاپن ۱.۹۷ درصد سقوط کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۲.۰۶ درصد پایین آمد.

در بازار چین شاخص کامپوزیت شانگهای ۱.۴۵ درصد سقوط کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲.۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

کوسپی کره‌جنوبی ۱.۶۰ درصد سقوط کرد و ای‌اس‌اکس استرالیا هم ۱.۶۲ درصد پایین آمد.

در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن با اندکی تقویت به ۱۰۷.۶۱ واحد رسید.

قیمت نفت خام برنت ۲۲ درصد سقوط کرد

روز سه‌شنبه، قیمت نفت خام برنت به دنبال سقوط روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا با سقوطی بیش از ۲۰ درصدی روبرو شد و به زیر ۲۰ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا برای تحویل در ماه می، که در معاملات دیشب تا منفی ۳۷.۶۳ دلار سقوط کرده بود، امروز چندین بار در بالا و پایین صفر دلار نوسان کرد. تا ساعت ۱۴:۱۴ به وقت تهران، قیمت این شاخص با جهشی ۸۰.۲۰ درصدی یا ۳۰.۱۸ دلاری نسبت به قیمت بسته شده دیشب به منفی ۷.۴۵ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، با سقوط سهمگین ۲۸.۲۰ درصدی روبرو شد و با از دست دادن ۷.۲۱ دلار به ۱۸.۳۶ دلار کاهش یافت. سقوط این شاخص لحظه به لحظه در حال افزایش است.

قیمت پیش‌خرید نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم ۳۱ درصد سقوط کرد و به ۱۳.۹۷ دلار رسید.

کاهش قیمت درازمدت نفت در کنار افزایش تولید آن باعث شده است که بازارهای جهانی در حالت اشباع به سر ببرند. در این حالت پر بودن انبارهای ذخیره‌سازی نفت در کنار قرنطینه اکثر کشورهای جهان، تقاضا برای خرید نفت را از بین برده است.

عربستان سعودی و دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حال بررسی احتمال آغاز روند کاهش تولید نفت پیش از یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) یعنی زمان اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس هستند.

برخی منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک در نظر دارند که هر چه سریع‌تر تولید نفت خود را کاهش دهند و منتظر موعد مقرر برای اجرای توافق کاهش تولید نمانند.

این ملاحظات در حال است که قیمت شاخص نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه برای نخستین بار در تاریخ، روز دوشنبه (یکم اردیبهشت‌ماه) منفی شد.

یک مقام سعودی آگاه گفت: باید کاری برای این حمام خون کرد، اما ممکن است کمی دیر باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد