اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سه دلیل برای پیش‌بینی نفت ۵ دلاری

بهای معاملات نفت خام هفته گذشته رکورد پایین مارس را شکستند و حتی پس از واسطه گری رییس جمهور آمریکا برای انعقاد پیمان جدید کاهش تولید اعضای گروه اوپک پلاس، روند نزولی خود را متوقف نکردند.

به گزارش سایت طلا ،انتظارات برای تک رقمی شدن قیمت معاملات نفت افزایش یافته و برخی از معامله گران بر این باورند که سقوط قیمت نفت به نزدیک پنج دلار در هر بشکه به زودی به اتفاق عادی تبدیل می‌شود. فوربس در گزارشی به تشریح سه دلیل برای چنین پیش بینی پرداخته که به این قرارند:

عوامل عرضه و تقاضا

عوامل عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نفت هستند. در حال حاضر عرضه در جهان افزایش پیدا کرده در حالی که تقاضا به دلیل قرنطینه، کاهش فعالیت اقتصادی و توقف بسیاری از پروازهای هوایی فلج شده است. در گزارش ماهانه اوپک پیش بینی شده که کاهش تقاضای جهانی برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد کرد اما میزان افت تقاضا به خصوص در نیمه دوم سال همچنان نامعلوم مانده و پیش بینی‌ها بین هشت تا ۱۵ میلیون بشکه در روز متغیر هستند. پیش از آن آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت در آوریل ۲۹ میلیون بشکه در روز و در کل سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. قطعا این وضعیت تغییر می‌کند و تقاضا با فروکش کردن پاندمی کرونا و تسهیل محدودیتهای قرنطینه بهبود پیدا خواهد کرد اما بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که تقاضا به حدی نخواهد بود که بتواند اشباع عرضه جهانی را جذب کند.

تحول تقاضا و جنبش سبز

جهان مدام در حال تغییر است و رفتار انسان طوری متحول می‌شود که پیش بینی آن دشوار است. چند دهه قبل حتی هالیوود هم تصور نمی‌کرد روزی خودروهای برقی وارد خیابانها شوند. در سالهای اخیر به مدد فناوری، یکی از ترندهای جدیدی که به آرامی ظهور کرده و رشد آن همچنان ادامه دارد، جنبش سبز است. مردم به استفاده از منابع انرژی سبز متمایل می‌شوند که به معنای تقاضای کمتر برای نفت خواهد بود. شرکت تسلا یک خودروی برقی با قیمت مناسب معرفی کرده که فروش آن افزایش پیدا کرده است. این شرکت همچنین قرار است خودروهای برقی دیگری شامل شاسی بلند، کامیون و خودروی سواری معرفی کند که استقبال خوبی از آنها می‌شود.

سایر شرکتهای خودروسازی هم سخت در تکاپو هستند تا مدل خودروهای برقی و انرژی پاک خود را عرضه کنند. طولی نخواهد کشید که این فناوری و سایر ابزارهای حمل و نقل سبز بهبود پیدا می‌کنند و در نتیجه تقاضا برای سوختهای فسیلی از جمله نفت کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

گاز طبیعی

اگر در گذشته گاز طبیعی در بازار گرانتر از نفت بود، اکنون اوضاع تغییر کرده است. قیمت گاز در نتیجه برنامه‌های توسعه تولیدکنندگان بزرگ و افزایش تولید که بازار جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) را با اشباع روبرو کرده است، در سال میلادی گذشته به شدت کاهش پیدا کرد. اکنون هم شیوع ویروس کرونا قیمت LNG را به رکورد پایینی رسانده است.

بر اساس گزارش فوربس، هر اتفاقی در خصوص قیمتهای نفت ممکن است روی دهد و شوکهای عرضه اتفاق بیافتند یا تقاضا دوباره افزایش پیدا کند اما فعلا بازار نفت در یک روند نزولی قرار گرفته و قیمتها میلی به افزایش نشان نمی‌دهند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد