اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

محققان ایران داروی موثر بر کرونا را سنتز کردند

سنتز ماده موثره دارویی فاویپیراویر و حد واسط‌های آن که در بهبود بیماری کرونا موثر است، در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با موفقیت انجام شد.

سعید بلالایی استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی گفت: داروی فاویپیراویر با نام تجاری آویگان اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی به عنوان داروی آنفلونزا عرضه شد.

وی افزود: بررسی های انجام شده در ژاپن و چین نشان داده است این ماده دارویی بر روی ویروس کووید ۱۹ ( کرونا) هم عملکرد موثری دارد.

استاد دانشکده شیمی این دانشگاه همچنین ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و نیاز جدی کشور به روش های موثر درمانی، سنتز ماده موثره دارویی فاویپیراویر هدف گذاری شد.

رییس پژوهشکده شیمی پیتید ادامه داد: من به همراه فارغ التحصیلان توانمند شاغل در پژوهشکده شیمی پپتید ( علی نیکبخت و حمید رضا صحبتی) پس از اعلام آمادگی برای انجام این طرح، از روز ۱۴ اسفند تحقیقات خود را در ارتباط با تهیه حدواسط ها و همچنین سنتز ماده موثره دارویی مورد نظر در پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آغاز کردیم و پس از تلاش فراوان، ماده موثره دارویی فاویپیراویر و کلیه حدواسط های مربوطه سنتز شد و آنالیز تمام مواد سنتز شده با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در آزمایشگاه قاسم پور در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی صورت گرفت.

بلالایی در خصوص مسیر سنتز و همچنین حدواسط های سنتز شده گفت: دانش فنی تهیه ماده موثره دارویی فاویپیراویر و همچنین حدواسط های مربوطه به یک شرکت تولید کننده مواد اولیه دارویی منتقل شده است.

استاد دانشکده شیمی این دانشگاه از کمک های موثر دفتر ریاست جمهوری، دانشگاه شهید بهشتی، مسئولین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و تلاش شبانه روزی علی نیکبخت، حمید رضا صحبتی، کامران امیری، فرزاد نجاتی فر تقدیر و تشکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: با تخصیص امکانات مناسب برای پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با توجه به پتانسیل بسیار خوب دانش آموختگان توانمند، این پژوهشکده قادر به تامین نیاز صنایع دارویی کشور برای داروهای نوین و با ارزش افزوده بالا خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد