اونس طلا2194.84
مظنه14,176,000
18 گرم3,272,500
ارزش سکه31,938,528
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

لیر ترکیه به قعر ۱۸ ماهه رفت

ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح خود از اوت ۲۰۱۸ رسید.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، روند تضعیف لیر که از هفته های گذشته آغاز شد امروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود در طول ۱۸ ماه اخیر رسید.

به گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر نگرانی از پیامدهای اقتصادی کرونا روی اقتصاد ترکیه است، به ویژه حالا که صنعت گردشگری این کشور به دلیل لغو پروازها و کنسلی رزرو هتل‌ها با چالشی جدی مواجه شده است.

به دنبال افزایش شمار قربانیان کووید-۱۹ به ۱۲۹۶ نفر، محدودیت های تردد در برخی شهرهای ترکیه وضع شده و در پایتخت حرکت کلیه قطارها متوقف شده است. وضعیت در استانبول که قطب اصلی مالی ترکیه به شمار می‌رود از همه وخیم تر است.

بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی نیز در این کشور لغو شده است. شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در ترکیه از ۶۱ هزار نفر عبور کرده است.

ترکیه به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به مدت ۴۸ ساعت در این کشور قرنطینه سراسری اعلام کرد که هرج و مرج پیش آمده قبل از قرنطینه باعث شد تا وزیر کشور استعفا دهد هر چند این استعفا با مخالفت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور مواجه شود.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۴ درصد صعود به ۶.۷۹۴ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از ۹ درصد فراتر رود.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۴۱۳ لیر و هر پوند معادل ۸.۵۰۴ لیر اعلام شد.

از سوی دیگر بورس استانبول عملکرد مشابهی داشت تا جایی که شاخص بیست ۱۰۰ در آخرین دور از معاملات با افت ۰.۷ درصدی (معادل ۷۲.۳۳ واحد) به ۹۶ هزار و ۳۹۸ واحد رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد