اونس طلا2215.38
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آنچه امروز با شروع بازارهای جهانی گذشت

در جریان معاملات ابتدای هفته،بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در صعود قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد.بسیاری از شاخص های بورسی در جهان نیز با صعود بسته شدند.از طرفی تحلیل‌گران به وضعیت بازارهای سهام خوش‌بین نیستند؛ این هفته گزارش‌هایی منفی از وضعیت اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می‌شود که اوضاع را برای سرمایه‌گذاران سخت‌تر می‌کند.اگرچه توافق نیمه شب گذشته باعث شد تا بازارهای نفت معاملات هفتگی خود را با افزایش قیمت آغاز کنند اما در ادامه روز قیمت‌ها نتوانستند در برابر ریسک‌های بازار مقاومت کرده و با افت همراه شدند.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۶۱۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۱۴ هزار و ۲۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۲ هزار و ۱۱۵ نفر، ایتالیا با ۱۹ هزار و ۸۹۹ نفر، اسپانیا با ۱۷ هزار و ۲۰۹ نفر، فرانسه با ۱۴ هزار و ۳۹۳ نفر و انگلیس با ۱۰ هزار و ۶۱۲ نفر بوده است.

استفان اینس، استراتژیست بازار ارز در موسسه اکسی تریدر گفت: حالا که شیب بیماری در بسیاری از مناطق کند شده و در بسیاری از کشورها بخشی از کسب و کارها بازگشایی شده‌اند، می توان انتظار داشت که معامله‌گران بار دیگر به خرید دارایی‌های پرریسک‌تر ترغیب شوند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۲۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۶۷ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۴۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۹۴ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۹۴ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۱۵ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۵ درصد کاهش به ۱۰۷.۸۶۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۷۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۴۴ یوان چین اعلام شد.

هر چند ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند، اما کاهش مرگ و میرها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در اروپا هستند، خبر خوبی محسوب می شود. این دو کشور قرنطینه سراسری را بار دیگر تمدید کردند.

نخست وزیر انگلیس نیز که به کووید-۱۹ مبتلا شده بود، با بهبود کلی در وضعیت سلامتی اش از بیمارستان خارج شد. وی با تشکر از زحمات کادر درمانی از احتمال تمدید قرنطینه در این کشور خبر داده است.

بانک مرکزی آمریکا که پیش از این نیز به طور گسترده‌ای در بازارها حضور یافته بود، از یک بسته حمایتی عظیم ۲.۳ تریلیون دلاری رونمایی کرد که انتظار می رود نقش موثری در جلوگیری از سقوط بیشتر رشد اقتصادی و کسب و کارهای این کشور داشته باشد. با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کارها در سراسر جهان، انتظار می‌رود که جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز با عقب نشینی از موضع قبلی خود، گفته است تا زمانی که از پایان همه‌گیری اطمینان حاصل نشود، سطح فعالیت‌ها به حالت قبل بر نخواهد گشت، چراکه وی نمی خواهد شاهد اوج گیری مجدد بیماری باشد. .

همچنین برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، شمار کسانی که خواهان بهره‌مندی مزایای بیکاری شده‌اند، از ۶.۵ میلیون نفر عبور کرد که این رقم ۱۱ برابر بیشتر از رکورد قبلی در دهه ۱۹۸۰ است. نرخ بیکاری آمریکا نیز تا پایان ماه مارس با رسیدن به ۴.۴ درصد به بالاترین سطح ۲.۵ سال اخیر رسیده است.

کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می کند.

قرار است بانک مرکزی انگلیس حدود ۲۰۰ میلیارد پوند منابع مالی در اختیار دولت قرار دهد اما دولت علاوه بر استقراض از بانک مرکزی به عملیات انتشار اوراق قرضه در بازارهای مالی نیز ادامه خواهد داد. پیش از این نیز وزیر خزانه‌داری از برنامه ریزی برای رساندن میزان مخارج دولت به بالاترین سطح ۶۵ سال اخیر خبر داده بود.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۲۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۷۱۹.۵۴ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۴۵ درصد افزایش تا سطح ۲۷۸۹.۳۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با جهش ۰.۷۷ درصدی در سطح ۸۱۵۳.۵۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۷۹ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۴۹۸.۴۷ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۳۸ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۰۰.۳۳ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افت ۰.۶۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۶۹.۱۸ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۳.۴۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۳۸۷.۳۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۴۲.۶۶ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۱.۴۴ درصدی در سطح ۴۵۰۶.۸۵ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۲.۲۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۵۶۴.۷۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۱ درصد بالا رفت و به ۷۰۷۰.۶۰ واحد رسید.

پیش‌بینی وضعیت قرمز بورس‌های جهان در هفته جدید

سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «سرمایه‌گذاران هفته شلوغی پیش رو دارند. در روز جمعه، چین آمار سه ماهه تولید ناخالص داخلی خود را منتشر می‌کند و معلوم می‌شود که ویروس کرونا، تا چه حد به دومین اقتصاد بزرگ دنیا آسیب زده است. بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که این کشور برای اولین بار در دهه‌های اخیر وضعیت انقباضی را از سر گذرانده است.»

این هفته همچنین بسیاری از شرکت‌ها، گزارش درآمد سه ماهه خود را منتشر می‌کنند که انتظار می‌رود به دلیل بحران ویروس کرونا، کاهش شدیدی را تجربه کرده باشند. بانک‌های بزرگی مانند جی‌پی‌مورگان و گلدمن ساکس نیز این هفته از وضعیت اقتصادی گزارش خواهند داد. در روز چهارشنبه گزارش خرده‌فروشی و تولید صنعتی آمریکا در ماه مارس نیز منتشر خواهد شد که احتمالا حکایت از کاهش جدی خواهند داشت.

به این ترتیب، تحلیل‌گران به وضعیت پیش روی بازارهای سهام جهان در هفته جدید کاری خوش‌بین نیستند و روزهایی قرمز را به دلیل افزایش ترس سرمایه‌گذاران با این آمارها، برای شاخص‌های بورسی پیش‌بینی کرده‌اند.

زورآزمایی عرضه و تقاضا، نفت را ارزان کرد

بعد از آنکه شب گذشته کشورهای موسوم به اوپک پلاس توافق کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای نفت را با همراهی ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک نهایی کردند،‌ امروز طلای سیاه معاملات خود را بعد از ۳ روز تعطیلی با رشدی ۴ درصدی آغاز کرد تا فعالان این بازار به تقویت قیمت‌ها امیدوار شوند.

با این حال همانگونه که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد،‌ کاهش این حجم از عرضه نفت در برابر افت ۳۰ میلیون بشکه‌ای تقاضا حداقل در کوتاه مدت و بدون کنترل شیوع کرونا دور از ذهن است.

البته در کنار کاهش تولید اوپک پلاس،‌ وزیران انرژی G۲۰ نیز اعلام کرده اند که ۳.۷ میلیون بشکه از تولید خود را از بازار خارج می کنند. همچنین عربستان، کویت و امارات نیز با اشاره به افزایش تولید نفتشان در ماه آوریل امسال در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۸ که به عنوان ماه پایه برای تعیین سهمیه تولید در نظر گرفته شده،‌حدود ۲ میلیون بشکه نفت دیگر را نیز از بازار خارج خواهند کرد.

با توجه به این اعداد در مجموع حدود ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت از بازار خارج می شود. اما همانگونه که تاکید شد تقاضای نفت بعد از شیوع کرونا در جهان با کاهشی ۳۰ درصدی همراه بوده و این موضوع فشار بیشتری بر قیمت های نفت داشته است.

در واقع حذف نیمی از نفت اضافه از بازار در حالی که تقاضا روز به روز کمتر می‌شود،‌نمی‌تواند ابزار مناسبی برای رشد قیمت نفت در کوتاه مدت باشد.

بر این اساس قیمت نفت شاخص آمریکا با ۰.۲۲ درصد کاهش به قیمت ۲۲ دلار و ۷۱ سنت رسید.

نفت برنت نیز ۰.۵ درصد پایین آمد و ۳۱ دلار و ۳۰سنت قیمت خورد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط اقتصادی آماده تقاضای بیشتر برای نفت خام نباید، کاهش عرضه در این سطوح نمی تواند قیمت ها را در بازار تقویت کند.

پیش‌بینی افت قیمت نفت توسط گلدمن ساکس علی‌رغم توافق اوپک پلاس

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که قیمت‌های نفت در هفته‌های آینده همچنان به افت خود ادامه دهند چرا که توافق کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس در مقابل افت تقاضای شدید ناشی از ویروس کرونا کافی نخواهد بود.

این بانک پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در کوتاه مدت حول ۲۰ دلار و کمتر از آن باشد، اما عملکرد شاخص جهانی برنت از شاخص نفت آمریکا بهتر خواهد بود چراکه کاهش تولید و صادرات اوپک بخشی از حجم ذخایر شناور نفت را خالی خواهد کرد.

گلدمن تخمین زد: حتی با التزام ۱۰۰ درصدی اعضای اوپک به توافق و التزام ۵۰ درصدی سایر کشورهای شرکت‌کننده در توافق، کاهش تولید ماه می در واقع ۴.۳ میلیون بشکه در روز نسبت به سه ماهه اول خواهد شد.

در بیانیه بانک آمده است: در نهایت این به آن معنا است که هیچ کاهش تولید داوطلبانه‌ای نمی‌تواند پاسخگوی کاهش ۱۹ میلیون بشکه در روز از تقاضای جهانی به علت شیوع کرونا در بازه آوریل تا می‌باشد.

هرچند گلدمن ساکس اعلام کرد که ریسک‌هایی پیش‌بینی این بانک از قیمت ۵۲.۵۰ دلاری نفت برنت در سال ۲۰۲۱ را تهدید می‌کنند، با ریکاوری سریع بازارها به دنبال پایان بحران کرونا و رشد مجدد تقاضای نفت، این قیمت دست‌یافتنی خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد