اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

در 24 ساعت گذشته در جهان چه گذشت؟

شاخص دلار در معاملات امروز ریزش محسوسی را تجربه کرد.امروز تداوم روند نزولی قربانیان در بسیاری از کشورهای جهان با استقبال بازارهای بورسی مواجه شد.در آخرین روز معاملاتی وال‌استریت جهش کرد و بهترین هفته از ۱۹۷۴ ثبت شد.بازار جهانی نفت نیز شاهد کاهش 4 درصدی قیمت در بازار جهانی بودیم و هر بشکه نفت برنت 31.48 دلار قیمت گذاری شد.همچنین در بیانیه نهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک آمده است: همه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری به استثنای مکزیک درباره موارد یادشده به توافق رسیدند، در نتیجه این توافق مشروط به رضایت مکزیک است.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات جمعه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در صعودی صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد.

در آمریکا، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. ژاپن نیز یارانه ۱۸۰۰ دلاری به خانوارها تخصیص خواهد داد. دولت ژاپن بسته محرک بزرگی به ارزش یک تریلیون دلار برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد خود در نظر گرفته است.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۵ هزار و ۳۴۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۵ هزار و ۷۵۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۸ هزار و ۲۹۷ نفر، آمریکا با ۱۶ هزار و ۶۹۷ نفر، اسپانیا با ۱۵ هزار و ۴۴۷ نفر، فرانسه با ۱۲ هزار و ۲۱۰ نفر و انگلیس با ۷۹۷۸ نفر بوده است.

استفان اینس، استراتژیست بازار ارز در موسسه اکسی تریدر گفت: حالا که شیب بیماری در بسیاری از مناطق کند شده و در بسیاری از کشورها بخشی از کسب و کارها بازگشایی شده اند می توان انتظار داشت که معامله گران بار دیگر به خرید دارایی های پرریسک تر ترغیب شوند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۶۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۵۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۵۸ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۶۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۶۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۸۲ درصد بالا رفت و با رسیدن به کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۹۴ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۹۵ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۱۲ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۱۰۸.۳۸۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۷۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۵ یوان چین اعلام شد.

هر چند ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند اما کاهش مرگ و میرها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در اروپا هستند، خبر خوبی محسوب می شود.

بانک مرکزی آمریکا که پیش از این نیز به طور گسترده ای در بازارها حضور یافته بود، از یک بسته حمایتی عظیم ۲.۳ تریلیون دلاری رونمایی کرد که انتظار می رود نقش موثری در جلوگیری از سقوط بیشتر رشد اقتصادی و کسب و کارهای این کشور داشته باشد.

سهام آمریکا جهش کرد /بهترین هفته از ۱۹۷۴ ثبت شد

روز پنجشنبه، در آخرین روز معاملاتی وال‌استریت در این هفته، پس از اینکه فدرال‌رزرو یک بسته مالی عظیم دیگر را برای کمک به اقتصاد آمریکا معرفی کرد، بازار سهام جهش کرد.

اس‌اندپی ۵۰۰ با ۱.۵ درصد جهش ۲۷۸۹.۸۲ واحد بسته شد. میانگین صنعتی داو جونز ۲۸۵.۸۰ واحد یا ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۲۳۷۱۹.۳۷ واحد بازگشت. کامپوزیت نزدک ۰.۸ درصد رشد کرد و در ۸۱۵۳.۵۱ واحد. به کار خود در این هفته پایان داد.

این هفته، اس‌اندپی ۱۲.۱ درصد جهش کرد، که این بزرگترین رشد هفتگی از ۱۹۷۴ تا کنون بود. در آن سال اس‌اندپی ظرف یک هفته ۱۴ درصد جهش کرده بود. کامپوزیت نزدک بهترین هفته خود از ۲۰۰۹ تا کنون را ثبت کرد و ۱۰.۶ درصد جهش کرد. داوجونز بیش از ۱۲ درصد جهش کرد و بهترین رشد هفتگی تاریخ خود دست یافت.

علی‌رغم گزارش اشتغال ناامیدکننده این هفته آمریکا که نشان داد تعداد افراد بیکار ۶.۶ میلیون نفر افزایش یافته است وال‌استریت جهش کرد چراکه فدرال‌رزرو لحظاتی پس از انتشار گزارش مشاغل، طی بیانیه‌ای اعلام کرد در نظر دارد ۲.۳ تریلیون دلار دیگر به اقتصاد آمریکا تزریق کند.

بورس‌های آسیایی/سهام آسیایی نوسان کرد/تعطیلی بازارهای مهم به علت «جمعه خوب»

روز جمعه، در حالی که اکثر بازارهای آسیایی به علت تعطیلی «جمعه خوب» (روز گرامیداشت به صلیب کشیدن مسیح در خارج از بیت‌المقدس) بسته هستند، سهام چین، ژاپن و کره‌جنوبی دچار نوسان شدند.

سهام چین امروز پایین آمدند؛ شاخص کامپوزیت شانگهای ۱.۰۴ درصد سقوط کرد و به ۲۷۹۶.۶۳ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت شنزن ۱.۹۵ درصد سقوط کرد. داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان داد که تورم چین در ماه مارس رشد کرده است.

در ژاپن شاخص بورس نیکی ۰.۷۹ درصد رشد کرد و به ۱۹۴۹۸.۵۰ واحد رسید، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۱.۳۳ درصد جهش کرد و به ۱۸۶۰.۷۰ واحد بازگشت.

سهام شرکت سامسونگ بیولوژیک پس از آن سر به فلک کشید که اعلام کرد با شرکت ویر بیوتکنولوژی برای تولید آنتی‌بادی سارس-کووید -۲ که داروی بالقوه کووید ۱۹ است، توافق کرده است. سهام این شرکت ۱۶.۸۲ درصد جهش کرد.

بازارهای استرالیا، هنگ‌کنگ، سنگاپور و هند همگی به علت تعطیلی جمعه خوب بسته بودند.

در بازار ارز، شاخص دلار آمریکا، که ارز این کشور را در برابر ۶ ارز مهم جهان ارزیابی می‌کند از سطح ۱۰۰.۵ واحد که در اواسط این هفته به آن دست یافته بود، تا ۹۹.۴۲۴ واحد پایین آمد.

دلار در مقابل ین ژاپن هم از نرخ برابری ۱۰۸.۸ واحدی دیروز تا نرخ ۱۰۸.۳۶ واحد پایین آمد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۴۲.۶۶ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۱.۴۴ درصدی در سطح ۴۵۰۶.۸۵ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۲.۲۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۵۶۴.۷۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۱ درصد بالا رفت و به ۷۰۷۰.۶۰ واحد رسید.

بیانیه پایانی نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس/توافق مشروط به رضایت مکزیک است

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو وغیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه ( ۲۱ فروردین‌ماه) از طریق وبینار به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار شد.

متن بیانیه نهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به شرح زیر است:

در این نشست از کشورهای آرژانتین، کلمبیا، اکوادور، مصر، اندونزی، نروژ، ترینیداد و توباگو و رئیس مجمع بین‌المللی انرژی به عنوان ناظر استقبال شد.

در این نشست کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)، تداوم تعهد خود به این توافقنامه را با هدف دستیابی و پایدار نگه‌داشتن بازار با ثبات نفت، به‌منظور تامین منافع متقایل کشورهای تولیدکننده، اقتصاد کارآمد، تضمین عرضه منظم برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه مطمئن برای سرمایه‌گذاران را تأیید کردند.

با توجه به بنیان‌های کنونی و اجماع درباره چشم‌انداز بازارهای جهانی نفت خام، کشورهای شرکت‌کننده در این نشست موافقت کردند:

۱. چارچوب توافقنامه همکاری (Declaration of cooperation) که در تاریخ دهم دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی امضا و در نشست‌های بعدی بر آن صحه گذاشته شد، در کنار منشور همکاری که دوم ژوئیه ۲۰۱۹ امضا شده بود، در این نشست تأیید شد.

۲. توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ کاهش عرضه روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود. خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد. مهلت این توافق امضا شده تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود، با این حال تمدید این توافق در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی بررسی خواهد شد.

۳. از دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان برای مشارکت در این تلاش به‌منظور ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت خام درخواست شده است.

۴. مأموریت کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) در قالب توافقنامه همکاری برای نظارت بر شرایط عمومی بازارهای جهانی نفت خام و سطح تولید کشورهای حاضر در توافق و میزان پایبندی آنها به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده با همکاری فعالیت کمیته مشترک فنی (JTC) تمدید و تأیید شد.

۵. بررسی پایبندی کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده، براساس داده‌های منابع ثانویه مطابق با روش تأییدشده از سوی کشورهای عضو اوپک رصد می‌شود.

۶. کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، از طریق وبینار نشست برگزار می‌کنند.

همه تولیدکندگان عضو و غیرعضو اوپک حاضر در توافقنامه همکاری به استثنای مکزیک درباره موارد یادشده به توافق رسیدند، در نتیجه این توافق مشروط به رضایت مکزیک است.

کاهش 4 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی/ هر بشکه برنت 31.48 دلار

در معاملات امروز بازار جهانی نفت هر بشکه نفت دریای شمال با 4.14 درصد کاهش معادل 1.36 دلار، نسبت به دیروز 31.48 دلار در هر بشکه قیمت گذاری شد.

نفت آمریکا هم 10 درصد ریخت و با 2.33 دلار کاهش نسبت به دیروز 22.76 دلار در هر بشکه به فروش رسید.

در آخرین مبادلات دو روز پیش بازار جهانی انرژی قیمت نفت اوپک هم 21.19 دلار در هر بشکه بوده است.

دلیل کاهش امروز قیمت نفت در بازار جهانی تا حدودی به توافق روز گذشته کشورهای نفتی بستگی داشته است؛ چراکه از یک طرف تولید کنندگان نفت در حالی تصمیم به کاهش 10 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت به بازار جهانی گرفتند که اجرای این طرح را منوط به پیوستن مکزیک و پایین آمدن تولید نفت این کشور کردند و مکزیکی‌ها هنوز به این توافق نپیوسته‌اند و از طرف دیگر کارشناسان معتقدند این میزان کاهش عرضه کافی نبوده و نمی‌تواند با کاهش شدید تقاضا در بازار جهانی، خیلی به بهبود اوضاع کمک کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد