اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شروع پرقدرت شاخص بورس در نخستین روز هفته/افزایش 20 هزار واحدی شاخص کل/چگونه می‌توان از سرمایه خود در بازار سرمایه صیانت کرد؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 20 هزار و 5 واحد به رکورد جدیدی دست یافت.رشد روزافزون و چشمگیر بازار سرمایه در سال گذشته از یک طرف و کاهش جذابیتهای بازار موازی از طرف دیگر، باعث شد این بازار بورس گزینه سرمایه‌گذاری بسیاری از مردم شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد بازار سرمایه در سال جاری نیز ادامه یابد و در نتیجه با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود. بر این اساس دانستن این نکته که چگونه می توان از سرمایه خود در بازار سرمایه صیانت کرد، بسیار حائز اهمیت است که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نکاتی را درمورد این موضوع ارائه کرد.

به گزارش سایت طلا ، در حالی که اکثر بورس‌های دنیا به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی دچار افت شده‌اند، اما بورس اوراق بهادار تهران به مدد پول‌های سرگردان دست مردم و شرکت‌ها و انجام معاملات الکترونیکی در بازار سهام به رکورد شکنی می‌پردازد.

امروز در پایان معاملات شاخص کل بورس 20 هزار و 5 واحد افزایش یافته و به رقم 567 هزار و 664 واحد رسید که این رقم در سال جاری به نوبه خود یک رکورد به شمار می‌رود. هم چنین شاخص کل با معیار هم وزن 5 هزار و 885 واحد رشد کرده و به رقم 201 هزار و 87 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم در بورس تهران به بیش از 2 هزار و 73 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله گران بورس بیش از 7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 879 هزار معامله و به ارزش 5 هزار و 314 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی در بورس تهران 5 هزار و 332 واحد رشد کرده و به رقم 151 هزار و 294 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش 3 هزار و 915 واحد به رقم 103 هزار و 787 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 27 هزار و 105 واحد به رقم 732 هزار و 764 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 14 هزار و 501 واحد به رقم 401 هزار و 20 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود، با افزایش 40 هزار و 869 واحد به رقم یک میلیون و 206 هزار و 228 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای بورس مانند پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، بانک ملت، مپنا، صنعتی و معدنی گل گهر و پتروشیمی پارس همگی در تقویت شاخص کل اثر گذار بوده‌اند.

نمادهای پر بیننده در بورس تهران که مورد اقبال معامله گران قرار گرفته شامل بانک تجارت، بانک ملت، گلوکوزان، سالمین، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه بودند.

رشد ۲۰۴ واحدی فرابورس

شاخص کل فرابورس نیز با ۲۰۴ واحد رشد به رقم ۷۲۲۵ واحد رسید. در این بازار ۶۱۲ هزار معامله انجام شد که ۲۴ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال ارزش داشت. ۱۶۴ نماد مثبت و ۴۹ نماد منفی بودند که از میان آن ها پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان و صنایع ماشین های اداری ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه گذاری نیراث فرهنگی، کشت و صنعت ناب خراسان، س. توسعه و عمران استان کرمان، سیمان لار سبزوار و قاسم ایران نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

چگونه می‌توان از سرمایه خود در بازار سرمایه صیانت کرد؟

شاخص کل بازار سرمایه معاملات سال گذشته بورس را از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرد، با ۳۳۴هزار و ۲۴۱واحد رشد، ۱۸۷ درصد افزایش را به ثبت رساند و به ارتفاع ۵۱۲ هزار و ۹۰۱ واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۲۲۸هزار و ۸۶۴ واحدی و شاخص بازار دوم با رشد ۷۴۲ هزار و ۹۳۲ واحدی به ترتیب ۱۷۱ و ۲۱۵ درصد افزایش داشتند.
در جریان معاملات بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۹۸ در مدت ۲۳۸روز معاملاتی، تعداد ۱۱۱۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۱۲۶هزار و ۴۱۱میلیارد ریال در ۱۱۳میلیون و ۳۲۹هزار و ۴۹۶دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفت که از نظر حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب با ۱۱۵، ۲۱۹ و ۲۳۸ درصد افزایش مواجه شد.
این آمار و ارقام که روند رشد آن ها بر اساس پیش بینی تحلیلگران در سال جاری نیز ادامه دار خواهد بود، سرمایه گذاران بیشتری را به سمت بازار سرمایه جذب خواهد کرد. بر این اساس رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار راه حل هایی را برای حفظ سرمایه سهام داران در بازار سرمایه ارائه کرد.

توصیه‌های رییس سازمان بورس به تازه واردها

شاپور محمدی، با بیان اینکه عرضه ای که در بازار سرمایه اتفاق می افتد متاثر از شرکت هایی است که تمایل دارند وارد بازار شوند، اظهار کرد: شرکت هایی که تمایل دارند وارد بازار شوند باید اطلاعات کافی و شفافیت لازم را داشته باشند، زیرا از یک سمت سهامدارانی که وارد بازار می شوند باید با عرضه کافی تقویت شوند و از طرف دیگر نباید عرضه اشتباهی صورت گیرد.
وی به این سوال که افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند چگونه می توانند از سرمایه خود صیانت کنند؟ پاسخ داد: افراد باید حتما آموزش کافی ببینند و اصلا به شایعات توجه نکنند. به این نکته توجه کنند که هیچکس در بازار سرمایه نمی تواند چیزی را تضمین کند. عده ای در شبکه های مجازی غیرقانونی ادعا می کنند می توانند سود مردم را تضمین کنند که چنین چیزی در بازار سرمایه وجود ندارد و هیچ چیزی تضمینی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سرمایه گذاران باید در خرید سهام شرکت ها به این نکته توجه کنند که سودآوری یک شرکت مهم ترین اصل در تعیین قیمت شرکت است. اگر قیمت شرکت با سودآوری تناسب ندارد احتیاط کنند. از سوی دیگر شرایط بازار به عوامل مختلفی از جمله میزان سود شرکت ها و مقطعی که شخص وارد بازار سرمایه می‌شود، بستگی دارد. ممکن است فرد با در نظر گرفتن افق بلندمدتی در بازار سرمایه به سود برسد اما با در نظر گرفتن افق کوتاه مدت، سودی کسب نکند.
محمدی با تاکید بر اینکه تازه واردها باید به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند، توضیح داد: افرادی که زمان و تخصص کافی ندارند حتما باید به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند. همچنین افراد باید بخشی از سرمایه خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد