اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چطور در بورس سکه خرید و فروش کنیم؟

خزانه سکه هر بانک در ازای دریافت سکه‌های تمام بهار طرح جدید، برایتان ۱۰ برگه گواهی سکه صادر می‌کند که این گواهی‌ها در بورس کالا قابل معامله است. اگر این گواهی‌ها را از بورس بخرید، می‌توانید با مراجعه به خزانه بانک‌های ملت، رفاه، سامان و صادرات، اصل سکه‌ها را تحویل بگیرید

سرمایه‌گذاری روی سکه راه‌های امن‌تری نسبت به اعتماد کردن به دلال‌ها دارد. در بورس هم می‌توانید سکه خرید و فروش کنید. هر موقع که خواستید می‌توانید به بانک بروید و سکه‌هایی را که از بورس خرید کرده‌اید تحویل بگیرید. حتی می‌توانید برای فروش سکه آن‌ها را به بانک سپرده و گواهی آن را در بورس بفروشید. در حال حاضر چهار بانک رفاه، ملت، صادرات و سامان در ازای دریافت سکه طلا برایتان گواهی سکه صادر می‌کنند که هر موقع خواستید می‌توانید آن‌ها را در بورس کالا بفروشید.


کدام نماد‌های بورسی مربوط به سکه طلا هستند؟
اگر در سایت مدیریت فناوری بورس به نشانی tsetmc.com عبارت سکه را جستجو کنید، با پنج نماد سکه تمام بهار روبرو می‌شوید که یکی از آن‌ها متوقف شده است. هر کدام از چهار نماد دیگر مربوط به بانک‌های ملت، سامان، رفاه و صادرات هستند. مثلا نماد سکه ۰۰۱۱ پ. ۰۲ مربوط به سکه‌هایی است که در خزانه بانک ملت قرار دارند. توجه داشته باشید که هر سهم در این نماد‌ها نماینده یک دهم سکه تمام بهار است. به عبارتی برای اینکه بتوانید از خزانه بانک‌ها سکه تحویل بگیرید، باید ۱۰ سهم به ازای هر سکه داشته باشید. این یعنی قیمت هر سکه، ۱۰ برابر سهمی است که خرید و فروش می‌شود. هر کدام از این نماد‌ها معاملات خاص خودشان را دارند و نمی‌توان سکه‌های بانک ملت را به بانک سامان تبدیل کنید. طبعیتا این معاملات نسبت به یکدیگر متفاوتند. برای انتخاب یکی از این چهار نماد بهتر است در وهله اول به حجم معاملات هر کدام آن‌ها دقت کنید.

این مورد نشان می‌دهد گواهی سکه‌هایتان تا چه اندازه قابلیت نقد شوندگی دارند. مثلا در یک ماه گذشته به طور میانگین روزانه ۲۴۵ سکه بانک ملت در بورس معامله شده است. این رقم برای سکه‌های بانک رفاه هزار و ۹۹۸، بانک سامان ۱۹۷ و بانک صادرات هزار و ۸۹ سکه است و نشان می‌دهد نقدشوندگی گواهی سکه بانک رفاه خیلی بیشتر از دیگر بانک‌ها است. این نماد‌ها هر کدام قیمت خاص خودشان را دارند که تفاوتشان چشمگیر است.

این قیمت‌ها نه به صورت دستوری که صرفا بر اساس عرضه و تقاضا در بورس تعیین شده‌اند. دامنه نوسان این قیمت‌ها روزانه ۱۰ درصد است و این یعنی هر روز امکان رشد ۱۰ درصدی و ضرر ۱۰ درصدی قیمت این سکه‌ها وجود دارد. سکه بانک ملت در آخرین روز معاملات بورس کالا یعنی دوشنبه ۱۱ فروردین، با قیمت شش میلیون و ۹۸۷ هزار تومان خرید و فروش شده است.
قیمت پایانی سکه‌های بانک رفاه شش میلیون و ۹۵۴ هزار تومان، بانک سامان شش میلیون و ۹۴۸ هزار تومان و بانک صادرات شش میلیون و ۹۴۵ هزار تومان بوده است. باید توجه داشته باشید که در این روز قیمت سکه تمام بهار در بازار آزاد حدود شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و این یعنی اگر در این روز از بازار سکه می‌خریدید و بعد از سپردن آن‌ها به خزانه بانک، گواهی‌اش را در بورس می‌فروختید، به ازای هر سکه حدود ۳۵۰ هزار تومان سود می‌کردید.
آیا خرید و فروش سکه در بورس کارمزد و مالیات دارد؟
خرید و فروش سهام در بورس هم کارمزد دارد، هم مالیات، اما برای خرید و فروش گواهی‌های سکه نیازی به پرداخت مالیات نیست. بلکه صرفا کارمزدی معادل ۰.۱۲۵ درصد پرداخت خواهید کرد. یعنی اگر یک سکه شش میلیونی در بورس بخرید یا بفروشید، در حد هفت هزار و ۵۰۰ تومان کارمزد از حساب شما کم خواهد شد. چنین کارمزدی در برابر اختلاف قیمت خرید و فروش در بازار بسیار ناچیز است. برای مثال اگر بخواهید در یک روز سکه را در بازار بخرید و بفروشید، حدود ۲۰۰ هزار تومان به خاطر اختلاف قیمت خرید و فروش از دست خواهید داد. با توجه به اینکه قیمت خرید و فروش در بورس یکسان است، صرفا کارمزد ناچیز هفت یا هشت هزار تومانی پرداخت خواهید کرد.


خرید و فروش سکه در بورس چه مزایایی دارد؟


قیمت بالاتر سکه در بورس کالا، جذابیت این بازار را برای فروش سکه دوچندان کرده است. خیلی‌ها سکه‌ها را از بازار می‌خرند و بعد از تبدیل آن‌ها به گواهی سکه، می‌توانند با قیمت بالاتری آن‌ها را در بورس بفروشند. این اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس کالا بیشتر به خاطر کمتر بودن عرضه نسبت به تقاضا در بورس است. چراکه صندوق‌های سرمایه‌گذارزی به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، باید بخشی از دارایی‌شان را در سکه سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه سکه‌ها را از بورس کالا بخرند. اگر ترکیب سهامداران هر کدام از چهار نماد سکه را بررسی کنید، خواهید دید اغلب سهام‌داران عمده صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. با وجود تقاضا از طرف آنها، در صورتی که عرضه به اندازه کافی نباشد، قیمت بالا می‌رود.

اگر گواهی سکه داشته باشید، بدون مراجعه حضوری به بازار و چک و چانه زدن با دلال‌ها می‌توانید سکه‌هایتان را بفروشید. معاملات سکه در بورس کالا همه روزه از ساعت یک تا سه و نیم بعد از ظهر انجام می‌شود.

سکه‌هایی که از بورس کالا بخرید، جای امنی هستند و در چنین حالتی نگران نگهداری از آن‌ها نخواهید بود و امکان ندارد دست کسی به آن‌ها برسد. همچنین با خرید سکه از بازار همیشه باید مواظب باشید سکه‌ای که می‌خرید تقلبی نباشد. درحالی که همه سکه‌های مورد معامله در بورس کالا کارشناسی شده‌اند و هر موقع خواستید می‌توانید با مراجعه به خزانه و ارائه مدارکتان، سکه‌ها را بدون کارمزد و مالیات، تحویل بگیرید.

یکی دیگر از مزایای خرید و فروش سکه در بورس کالا، قیمت شفاف آن است. در بازار سکه قیمت خرید و فروش اختلاف بسیار بالایی دارد و بعضا این اختلاف به بیش از ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. در حالی که قیمت خرید و فروش سکه در بورس کالا صرفا تابع عرضه و تقاضا است و می‌تواند یکسان باشد.


مراحل تبدیل سکه طلا به گواهی قابل معامله در بورس


اگر کد بورسی داشته باشید، یک قدم جلوتر هستید. در غیر این صورت باید با مراجعه به یکی از کارگزاری‌ها حساب باز کرده و کد بورسی مخصوص خودتان را دریافت کنید. در چنین حالتی می‌توانید برای خرید و فروش سکه در بورس دست به کار شوید. هر کدام از چهار بانک ملت، رفاه، صادرات و سامان خزانه سکه مخصوص خودشان را دارند. شما با مراجعه به این خزانه و ارائه مدارکتان می‌توانید در ازای پرداخت هر سکه، ۱۰ برگه گواهی دریافت کنید. سکه‌هایتان ابتدا کارشناسی می‌شوند تا حتما عیارشان ۹۰۰ در هزار و وزنشان ۸.۱۳۳ باشد.

با این حساب سکه‌های غیربانکی یا سکه‌های طرح قدیم که تاریخ ضربشان قبل از سال ۸۶ است، پذیرفته نخواهند شد. هزینه کارشناسی سکه‌ها در خزانه بانک‌ها متفاوت است. یکی ممکن است برای کارشناسی سکه‌ها دو هزار تومان و یکی دیگر ممکن است پنج هزار تومان کارمزد بخواهد، اما نهایتا کارمزد کارشناسی سکه‌ها چندان رقم قابل توجهی نخواهد بود. بعد از تحویل سکه به خزانه بانک، شما گواهی کاغذی دریافت خواهید کرد که یک شماره سریال روی آن درج شده. بعد تماس با کارگزاری مورد نظرتان و اعلام شماره سریال گواهی‌ها، می‌توانید آن‌ها را در سامانه معاملات آنلاین بفروشید. مدت زمان صدور گواهی قابل معامله در اغلب بانک‌ها یک روز است، اما ممکن است این مدت زمان بیشتر باشد. باید توجه داشته باشید که هر کدام این بانک‌ها صرفا یک شعبه به عنوان خزانه سکه در تهران دارند و نمی‌توان از دیگر شهر‌ها برای صدور گواهی سکه قابل معامله در بورس اقدام کرد.

خزانه پردیس بانک رفاه کارگران به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، شماره ۱۸۶ فعال است. خزانه بانک سامان در خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک‎وی، نبش کوچه ترکش‌دوز، پلاک ۲ قرار دارد. خزانه زرین سپهر بانک صادرات ایران به نشانی خیابان سمیه، بین خیابان شهید مفتح و بهار، برج سپهر بانک صادرات فعالیت می‌کند و خزانه بانک ملت در خیابان دماوند، بعد از تقاطع آیت پلاک ۴۸۴ آماده دریافت سکه‌ها و صدور گواهی قابل معامله در بورس کالا است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد