اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان در 24 ساعت گذشته

شاخص دلار در معاملات امروز کمی ریزش کرد.از طرفی بورس‌های جهانی امروز نیز با ریزش بسته شدند.سهام وال‌استریت در آخرین روز از سه ماهه اول هم، سقوط کردند تا پرنوسان‌ترین دوره تاریخ معاملات خود را تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا به ثبت برسانند.صندوق‌ بین‌المللی پول اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به ۶۰.۸ درصد رسیده است.قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی رشد بیشتر از حد انتظار سطح ذخایر آمریکا و افزایش تنش میان اعضای اوپک کاهش پیدا کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات چهارشنبه، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.

تاکنون بیش از ۸۵۹ هزار و ۷۷۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۲ هزار و ۳۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۲ هزار و ۴۲۸ نفر، اسپانیا با ۸۴۶۴ نفر، آمریکا با ۴۰۵۵ نفر، فرانسه با ۳۵۲۳ نفر و چین با ۳۳۱۲ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۳۹۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۸۸ دلار اعلام شد.

در اروپا بسیاری از کشورها به حالت قرنطینه درآمده‌اند و نخست وزیر انگلیس با ابراز نارضایتی از رفتار شهروندان برای نادیده گرفتن هشدارها در این کشور، قرنطینه سراسری اعلام و تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام کرد. اسپانیا یک بسته ۲۰۰ میلیارد یورویی و آلمان یک بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی را برای حمایت از اقتصاد خود در نظر گرفته اند.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۵۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۹۹ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۱۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۳۱۱ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۷.۴۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۴۴۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۵ یوان چین اعلام شد

سهم دلار از ذخایر جهانی در کمترین سطح ۶ سال اخیر

اقبال بانک‌های مرکزی جهان به دلار رو به کاهش است و ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس در حال گرفتن جای اسکناس سبز هستند. آن‌طور که داده‌های جدید صندوق بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایان سه ماهه چهارم سال به ۶۰.۸ درصد رسیده است تا بدین ترتیب دومین کاهش متوالی سهم ذخایر دلاری به ثبت برسد.

در حال حاضر ۶.۷۴۵ تریلیون دلار از ذخایر ارزی جهانی را دلار تشکیل می‌دهد که در مقایسه با پایان سه ماهه سوم سال، از نظر ارزشی ۲۰ میلیارد دلار و از نظر درصدی ۰.۷ درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب در حال حاضر دلار بیش از ۶۰ درصد از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد.

ذخایر ارزی که به مجموع ذخایر ارزی مختلف بانک‌های مرکزی جهان برای عمل به تعهدات ارزی اطلاق می شود به ۱۱.۸۲۹ تریلیون دلار رسیده است که ۱.۵ درصد بیشتر از گزارش قبلی است. طی این مدت سهم ین ژاپن، یورو و یوان چین از ذخایر ارزی افزایش یافته است.

خوان پرز، معامله گر ارزی در موسسه " تمپوس اینک" گفت: به لطف موافقت صندوق بین المللی پول با پذیرش یوان به عنوان ارز جهانی، این واحد پولی رفته رفته جای خود را در جمع بزرگان ارزی پیدا می کند. علاوه بر آن شاهد هستیم که یورو آرام ارام در حال تبدیل شدن به ارزی امن است اما کماکان ین ارز جذاب‌تری برای زمان تلاطم به نظر می رسد.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، در حال حاضر حجم ین از ذخایر ارز یجهانی به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون بی سابقه است. یوان نیز اکنون ۱.۹ درصد کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد که از زمان پذیرفته شدن به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶ یک رکورد محسوب می شود. سهم یورو از این ذخایر نیز به ۲۰.۵ درصد رسیده که ۰.۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده قبلی است.

بورس آمریکا/داوجونز ۴۰۰ واحد سقوط کرد/ بدترین۳ ماهه تاریخ وال‌استریت

ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کارها در سراسر جهان، انتظار می‌رود که جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه آمریکا (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) سهام وال‌استریت در آخرین روز از سه ماهه اول هم سقوط کردند تا پرنوسان‌ترین دوره تاریخ معاملات خود را تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا به ثبت برسانند.

میانگین صنعتی داوجونز ۴۱۰.۳۲ واحد یا ۱.۸ درصد سقوط کرد تا در ۲۱۹۱۷.۱۶ واحد بسته شود.

اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۱.۶ درصد سقوط کرد و به ۲۵۸۴.۵۹ واحد رسید. کامپوزیت نزدک نیز، نزدیک به ۱ درصد سقوط کرد تا به ۷۷۰۰.۱۰ واحد بازگردد. این در حالی است که شاخص داوجونز معاملات امروز را با ۱۵۲ واحد رشد آغاز کرده بود.

به این ترتیب داوجونز و اس‌اندپی بدترین عملکرد ۳ ماهه تاریخ خود را به ثبت رساندند و به ترتیب ۲۳.۲ و ۲۰ درصد سقوط کردند.

این دو شاخص همچنین سقوط ماهانه سنگینی را هم به ثبت رساندند؛ داوجونز ۱۳.۷ درصد و اس‌اندپی ۱۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

شاخص‌های سهام آمریکا در این دوره با نوسانات شدید و بی‌سابقه‌ای همراه بودند. اس‌اندپی و داوجونز در ۲۱ جلسه از ۲۲ جلسه معاملاتی اخیر خود شاهد حرکت بیش از ۱ درصدی بودند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۸۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۱ هزار و ۹۱۷.۱۶ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۶ درصد ریزش تا سطح ۲۵۸۴.۵۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با افت ۰.۹۵ درصدی در سطح ۷۷۰۰.۱۰ واحدی بسته شد.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۴.۵ درصدی تا سطح ۱۸ هزار و ۶۵.۴۱ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۴۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۲۰.۹۴ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افت ۰.۲۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۶۷۶.۴۴ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۳.۵۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۲۵۸.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۹۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۶۷۱.۹۷ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۴ درصدی در سطح ۴۳۹۶.۱۲ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۲۲ درصدی و ایستادن در سطح ۹۹۳۵.۸۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۸۸ درصد بالا رفت و به ۶۷۸۵.۴۰ واحد رسید.

نفت برای ادامه روند نزولی بهانه جدید یافت

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت معادل ۱.۸ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش در بازار نیویورک به ۲۰ دلار و شش سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران علت افزایش شاخص قیمت نفت آمریکا را تهیه قراردادهای جدید در آغاز سه ماهه دوم عنوان کردند.

قیمتهای نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا که باعث رکود اقتصادی جهانی شده و تقاضا برای نفت را کاهش داده است، به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۲ نزول کرده اند. بهای معاملات نفت در مارس حدود ۵۵ درصد و سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد سقوط کردند.

موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۱۰.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده که بسیار بالاتر از افزایش چهار میلیون بشکه ای مورد پیش بینی تحلیلگران بوده است.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز اظهار کرد: وضعیت بازار تعریفی ندارد زیرا هیچ شفافیتی درباره این که اپیدمی تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد، وجود ندارد.

طبق آمار رویترز، حدود ۸۰۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده و بیش از ۳۸ هزار و ۸۰۰ نفر جان باخته اند.

در این بین، تنش در میان اعضای اوپک هم به بهبود جو اعتماد در بازار کمکی نمی کند. عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک برای دیدار فوق العاده در آوریل و بحث درباره ریزش قیمتهای نفت به توافق نرسیدند.

تحلیلگران می گویند بعید است اوپک بدون روسیه یا آمریکا در خصوص راهکاری به منظور جبران افت تقاضا موافقت کند.

عامل دیگری که به فشارهای نزولی بر قیمتهای نفت اضافه کرد، اظهارات مقامات آمریکایی بود که گفتند فعلا پیشنهاد اتحاد به عربستان سعودی برای مدیریت بازار جهانی نفت در کاخ سفید کنار گذاشته شده است.

دولت ترامپ پس از این که تلاش برای خرید نفت تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم دریافت بودجه لازم لغو شد، اکنون قصد دارد فضای ذخایر نفت استراتژیک را برای نگهداری نفت شرکتهای انرژی آمریکایی اجاره کند تا از فشار روی تولیدکنندگان کم کند. همچنین منابع آگاه اظهار کرده که دونالد ترامپ سرگرم بررسی طرحی برای اعمال محدودیت واردات نفت خام توسط پالایشگاههای آمریکایی و در عوض پالایش نفت مناطق شیل است.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا روز سه شنبه با الکساندر نواک، همتای روسی خود درباره افت قیمتها در بازارهای جهانی نفت گفت و گو کرد و دو طرف با مذاکرات آتی بیشتر به همراه سایر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ نفت موافقت کردند. این گفت و گو در پی تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور و دستور آنها به وزیران انرژی شان برای مذاکره و رایزنی در مورد کاهش قیمتها انجام گرفت.

مذاکره میان واشنگتن و مسکو تحول جدیدی در دیپلماسی نفت جهانی پس از شکست مذاکرات و پایان همکاری گروه اوپک پلاس شامل روسیه در ماه میلادی گذشته، به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز، بانک استاندارد چارترد با توجه به قرنطینه جهانی برای مقابله با کرونا، پیش بینی کرده است تقاضا برای نفت در آوریل به میزان ۱۸.۵ میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد و برای کل سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۵.۴۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این بانک پیش بینی کرد مازاد عرضه نفت در آوریل به ۲۱.۸ میلیون بشکه در روز، در ماه مه به ۱۹.۵ میلیون بشکه در روز و در ژوئن به ۱۳.۷ میلیون بشکه در روز می رسد. تحلیلگران استاندارد چارترد قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم را ۲۳ دلار در هر بشکه پیش بینی کردند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد