اونس طلا2316.59
مظنه15,246,000
18 گرم3,519,500
ارزش سکه34,349,238
قدیم (بهار)39,300,000
جدید (امامی)41,950,000
نیم24,900,000
ربع15,000,000

وقایع اقتصادی جهان در 24 ساعت گذشته

ارزش دلار امروز نیز در برابر بسیاری از ارزها صعودی بود.بیشتر شاخص‌های بورسی جهان علیرغم افزایش قربانیان کرونا امروز صعودی بودند.شیوع ویروس کرونا در آمریکا باعث شده است تا چرخ بزرگترین اقتصاد جهان متوقف شود و تمام بخش‌های اقتصاد این کشور تأثیر در خانه ماندن نیروی کار را احساس کرده‌اند.رییس جمهور آمریکا و همتای روسی وی درباره وضعیت بازارهای جهانی نفت گفت و گو کرده و به وزیران انرژی خود دستور دادند در این خصوص به رایزنی بپردازند.قیمت‌های نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به‌دنبال نشانه‌های احیای اقتصاد چین که امیدها به بهبود تقاضا را برانگیخت، بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کرد و بهبود یافت.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات سه‌شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.

تاکنون بیش از ۷۸۶ هزار و ۴۵۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۷ هزار و ۸۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۱ هزار و ۵۹۱ نفر، اسپانیا با ۷۷۱۶ نفر، چین با ۳۳۰۵ نفر، آمریکا با ۳۱۷۰ نفر و فرانسه با ۳۰۲۴ نفر بوده است.

تحلیل گران بانک استاندارد چارترد در گزارشی نوشتند: رفتار بازارها به جای تمرکز سنتی بر روی بازدهی دارایی‌ها اکنون متوجه توزیع ریسک شده است و این مساله ممکن است در صورت وخیم‌تر شدن شرایط، کار را برای دلار برای حفظ موضع خود در برابر ارزهای امن دشوار سازد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۵۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۵۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۸۶ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۴۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۰۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷ درصد پایین رفت و با عقب نشینی از کانال ۱.۱۰ به ۱.۰۹۹ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۱۹۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۴۵ دلار سنگاپور مبادله شد.

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست بازار ارز در موسسه ایوا سکیوریتیز گفت: نمی‌دانیم دولت‌ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله‌گران چشم به راه‌کارهای بیشتری هستند. دلار کماکان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان‌دهنده اضطراب معامله‌گران است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۴ درصد افزایش به ۱۰۸.۴۵۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۵ یوان چین اعلام شد.

ادامه بازگشت سهام آمریکا از سقوط / جهش ۳ درصدی داوجونز

با افزایش اقدامات تشویقی دولت آمریکا برای مقابله با تأثیرات اقتصادی منفی ویروس کرونا، سهام وال‌استریت به بازگشت خود ادامه داده و شاخص‌ها جهش بزرگی دیگری را به ثبت رساندند.

میانگین صنعتی داوجونز ۶۹۰.۷۰ واحد یا ۳.۲ درصد سقوط کرد و در ۲۲۳۲۷.۴۸ واحد بسته شد. اس‌اندپی ۵۰۰ با ۳.۴ درصد جهش به ۲۶۲۶.۶۵ واحد رسید، کامپوزیت نزدک ۳.۶ درصد بالاتر و در ۷۷۷۴.۱۵ واحد به کار خود پایان داد.

سهام شرکت‌های تکنولوژی مانند مایکروسافت، آمازون و آلفابت پیشتاز رشد سهام در وال‌استریت بودند. مایکروسافت ۷ درصد جهش کرد و آمازون و آلفابت به ترتیب ۳.۴ درصد و ۳.۳ درصد بالا آمدند.

به این ترتیب داوجونز حالا ۲۰ درصد از سطحی که در دوشنبه گذشته به دنبال سقوط سنگین خود به علت ویروس کرونا ثبت کرده بود، بالاتر آمد و اس‌اندپی و نزدک هم بازگشت خود را به ۱۷ درصد و ۱۳ درصد رساندند.

تا آخرین لحظه آمار بدست امده در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۳.۱۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۲ هزار و ۳۲۷.۴۸ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۳.۳۵ درصد صعود تا سطح ۲۶۲۶.۶۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با جهش ۳.۶۲ درصدی در سطح ۷۷۷۴.۱۵ واحدی بسته شد.

تصاویر ماهواره‌ای از توقف اقتصاد آمریکا

شیوع ویروس کرونا در آمریکا باعث شده است تا چرخ بزرگترین اقتصاد جهان متوقف شود و تمام بخش‌های اقتصاد این کشور تأثیر در خانه ماندن نیروی کار را احساس کرده‌اند.

عکس‌های ماهواره‌ای و سایر شواهد تصویری وضعیت جدی پیش آمده در اقتصاد آمریکا را نشان می‌دهد. هواپیماها در باندهای بلااستفاده پارک شده‌اند. شلوغ‌ترین اتوبان‌ها حالا در ساعات اوج خالی هستند. شهرهای تفریحی به شهرهای ارواح تبدیل شده‌اند. بندرگاه‌ها شاهد افت شدید فعالیت‌های کشتیرانی هستند.

هواپیماهایی که در سراسر این کشور زمین‌گیر شده‌اند. تصویر زیر هواپیماهای امریکن ایرلاین را نشان می‌دهد که در باندهای بلااستفاده فرودگاه بین‌المللی تولسا پارک شده‌اند.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد متفاوتی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۸۸ درصدی تا سطح ۱۸ هزار و ۹۱۷.۰۱ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۹۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۳۹۹.۳۰ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۲۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۶۸۳.۷۵ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۲.۰۲ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۰۷۶.۸۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۵۶۳.۷۴ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۶۲ درصدی در سطح ۴۳۷۸.۵۱ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۹ درصدی و ایستادن در سطح ۹۸۱۵.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۴ درصد پایین رفت و به ۶۶۵۹.۹۰ واحد رسید.

دستورات نفتی ترامپ و پوتین به وزیرانشان

کرملین در بیانیه ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی به تبادل نظر درباره وضعیت بازار جهانی نفت پرداختند و بر این نکته توافق داشتند که رایزنی های روسیه و آمریکا باید از سوی وزیران انرژی دو کشور انجام گیرد.

پوتین و ترامپ در شرایطی به گفت و گو در خصوص بازار نفت پرداختند که روند ریزش قیمتهای نفت به دلیل پایان توافق کاهش تولید اوپک پلاس و پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا ادامه دارد.

روابط انرژی میان دو کشور تولیدکننده بزرگ نفت در ماههای اخیر به شدت پرتنش بوده است. ترامپ از روسیه و عربستان سعودی به دلیل فروپاشی توافق میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که تاکنون از ثبات بازار حمایت کرده بود، انتقاد کرده است.

در حالی که بهای معاملات آتی نفت در بازار نیویورک برای نخستین بار در چهار روز گذشته افزایش یافت و تحت تاثیر آمار بهتر از حد مطلوب بخش تولید چین ۵.۹ درصد رشد کرد، در مقایسه با اواخر دسامبر، ۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. قرنطینه گسترده شهرها و کشورها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا باعث افت تقاضا برای نفت خام و سوخت‌ها شده است.

پالایشگاه‌های نفت چین در حال افزایش نرخ پالایش نفت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا هستند اما این افزایش ممکن است بیهوده باشد. تقاضای جهانی برای نفت به شدت افت کرده و بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که مصرف نفت در هفته جاری ۲۶ میلیون بشکه در روز معادل ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

افت شدید تقاضا باعث تعطیلی پالایشگاه‌ها از آفریقای جنوبی گرفته تا کانادا شده است و همزمان عربستان سعودی میزان عظیمی نفت را به مصر می فرستد تا بازار اروپا را از عرضه لبریز کند. مازاد عرضه عظیم، ساختار بازار نفت را دچار فروپاشی کرده و بیم آن می‌رود که ظرفیت مخازن جهانی نفت به زودی تکمیل شود.

استفن اینس، استراتژیست ارشد اکسی کورپ در این زمینه گفت: هرگونه خوش‌بینی اندک هم خوشایند است. نابودی تقاضا مهمترین عامل موثر بر بازار در این روزها محسوب می شود و مسائل عرضه هم وضعیت حاد فعلی را تشدید کرده است.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۱۹ سنت افزایش در بازار نیویورک به ۲۱ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۶.۶ درصد سقوط کرده و به ۲۰ دلار رسیده بود که پایینترین قیمت از فوریه ۲۰۰۲ بود. قیمتها در مارس ۵۲ درصد کاهش داشته‌اند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۸ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۸.۷ درصد سقوط کرده و به ۲۲ دلار و ۷۶ سنت رسیده بود. بهای نفت برنت در مارس ۵۴ درصد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵ درصد سقوط کرده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد