اونس طلا2212.19
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

رویدادهای اقتصادی جهان در 24 ساعت گذشته

شاخص دلار در جهان در آستانه فتح کانال جدیدی قرار گرفت و کماکان پیشتاز بازار ارز جهان است.سایه سیاه کرونا همچنان بر سر بورس‌های جهان ادامه دارد وشاخص‌های بورسی امروز نیز ریزشی بودند.در حالی که هنوز جنگ قیمت عربستان و روسیه ادامه دارد، بدتر شدن پاندمی ویروس کرونا و تیره شدن چشم‌انداز تقاضا، باعث سقوط سنگین قیمت نفت خام شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات دوشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.

تاکنون بیش از ۷۲۳ هزار و ۳۱۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳ هزار و ۹۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر، اسپانیا با ۶۸۰۳ نفر، چین با ۳۳۰۴ نفر، ایران با ۲۶۴۰ نفر و فرانسه با ۲۶۰۶ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۳۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۸۷۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۶۱ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۶۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۷۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۳ درصد پایین رفت و اما با باقی ماندن در کانال ۱.۱۰ به ۱.۱۰۶۹ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۰۵۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

توهورو ساسایی، مدیر مرکز تحقیقات بازار ژاپن در بانک پی مورگان گفت: احتمالا در روزها و هفته های آینده شاهد ارایه آمارهای عجیبی از نرخ بیکاری خواهیم بود که هضم آن برای بازارها دشوار خواهد بود. اگر وضعیت بدتر شود به نفع دلار تمام خواهد شد.

در نهایت برگزاری رقابت های المپیک به دلیل کرونا به تعویق افتاد و کمیته جهانی المپیک اعلام کرد تاریخ جدید برگزاری رقابت ها به تابستان ۲۰۲۱ موکول شده است. وزیر اقتصاد ژاپن با بیان اینکه تعویق المپیک باعث محرومیت ژاپن از میلیاردها دلار درآمد در زمانی حیاتی خواهد شد گفته که چاره دیگری وجود نداشته است.

پیشتر شماری از کشورهای جهان از جمله کانادا خواهان به تعویق افتادن برگزاری این رقابت ها شده و تهدید کرده بودند در صورت اصرار توکیو به برگزاری مسابقات، ورزشکاران خود را اعزام نخواهند کرد.

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست بازار ارز در موسسه ایوا سکیوریتیز گفت: نمی دانیم دولت ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله گران چشم به راه کارهای بیشتری هستند. دلار کماکان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان دهنده اضطراب معامله گران است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۰۸.۱۷۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۳۰۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۶۳ یوان چین اعلام شد.

بورس آمریکا

ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می کند و با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کارها در سراسر جهان انتظار می رود که جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد.

در آمریکا پس از تصویب بسته حمایتی دو تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در مجلس سنا و کنگره که بزرگترین بسته حمایتی از نوع خود در جهان نیز محسوب می شود، دونالد ترامپ آن را امضا و برای اجرا به وزارت خزانه داری آمریکا ابلاغ کرد.

طبق برنامه ریزی قبلی، ۵۰۰ میلیارد دلار وام ارزان در اختیار کسب و کارهای بزرگ، ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار مراکز درمانی و ۳۷۷ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شرکت های کوچک قرار خواهد گرفت. برای هر خانواده چهار نفره نیز تا ۳۳۰۰ دلار یارانه در نظر گرفته شده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۴.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۱ هزار و ۶۳۶.۷۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۳.۳۷ درصد ریزش تا سطح ۲۵۴۱.۴۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۳.۷۹ درصدی در سطح ۷۵۰۲.۳۸ واحدی بسته شد.

بورسهای آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۵۷ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۸۴.۹۷ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۸۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۲۹۲.۱۵ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" ریزش ۰.۹۷ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۶۷۴.۱۱ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۷.۰۱ درصد صعود و ایستادن در سطح ۵۱۸۱.۳۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۴۷۷.۷۶ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۲۵ درصدی در سطح ۴۳۴۰.۶۴ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲۲ درصدی و ایستادن در سطح ۹۶۵۳.۷۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۸ درصد پایین رفت و به ۶۷۳۱.۶۰ واحد رسید.

سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین نرخ ۱۸سال اخیر/نفت آمریکا ۱۹ دلاری شد​

روز دوشنبه، در حالی که هنوز جنگ قیمت عربستان و روسیه ادامه دارد، بدتر شدن پاندمی ویروس کرونا و تیره شدن چشم‌انداز تقاضا، باعث سقوط سنگین قیمت نفت شد و شاخص برنت را تا کمترین سطح خود از ۲۰۰۲ تا کنون پایین آورد.

تا ساعت ۱۱:۱۷ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۵.۷۰ درصد با ۱.۴۲ دلار سقوط کرد و به ۲۳.۵۱ دلار رسید. این شاخص پیش از این در معاملات امروز تا ۲۳.۰۳ دلار هم پایین آمده بود که این کمترین قیمت آن از نوامبر ۲۰۰۲ تا کنون است.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی در معاملات امروز تا ۱۹.۹۳ دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود در ۱۸ سال اخیر نزدیک شد، سپس تا ساعت ۱۱:۲۳ به وقت تهران با اندکی رشد به ۲۰.۶۶ دلار رسید که ۳.۹۵ درصد یا ۸۵ سنت پایین‌تر از قیمت بسته شده قبلی (روز جمعه) است.

عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد که علی‌رغم افزایش فشارها از سوی آمریکا برای پایان دادن به جنگ قیمت نفت، هیچ مذاکراتی با روسیه برای متوازن کردن بازارها انجام نداده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد