اونس طلا2232.37
مظنه14,416,000
18 گرم3,327,900
ارزش سکه32,479,248
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

هشدار انجمن واردات برنج به بانک مرکزی؛ تخصیص ارز واردات برنج را معطل کنید، دچار کمبود می‌شویم

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت:در حالی بیم آن می‌رود صادرات برنج از کشورهای هند و پاکستان متوقف شده و تجار این کشور خواستار مرجوع شدن برنج‌های معطل مانده در گمرکات ایران شوند، بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز برای واردات برنج بی اعتنایی می‌کند.

مسیح کشاورز با بیان این مطلب و ابراز امیدواری از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بازار بتواند واردکنندگان برنج را در رفع مشکلات پیش آمده همراهی کند، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در قریب به اکثریت کشورهای جهان موجب شده تا کشورهای هند و پاکستان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان برنج به ایران واحدهای تولیدی خود را قرنطینه و صادرات برنج را تا مدت نامعلومی متوقف کنند.

مسیح کشاورز با بیان اینکه با توقف صادرات برنج قطعاً قیمت این محصول در بازار جهانی افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در چنین شرایطی ممکن است تجار کشورهای هند و پاکستان خواستار مرجوع شدن برنج‌هایی شوند که چند ماهی است در گمرکات ایران معطل مانده و به دلیل عدم تخصیص ارز و پرداخت بهای آنها به طرف خارجی، ترخیص این برنج‌ها از گمرکات امکان پذیر نیست.‌

وی گفت: در حال حاضر به دلیل توقف واردات برنج به دلیل عدم تخصیص ارز، قیمت برنج پاکستانی افزایش یافته و برنج هندی نیز در برخی نقاط کشور با افزایش قیمت روبرو شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه کوتاه شدن فاصله زمانی تعطیلات نوروزی و ایام ماه مبارک رمضان تقاضا برای برنج در بازار را افزایش داده‌ است، اظهار داشت: در صورت عدم تامین به موقع برنج وارداتی، شاهد افزایش بیش از پیش قیمت‌ها خواهیم بود و پیش از اینکه با چنین شرایطی روبرو شویم باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

وی گفت: اگرچه نمی‌توان اهمیت تامین ارز برای واردات اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش را نفی کرد، اما توجه به امنیت غذایی کشور خصوصا سفره اقشار آسیب پذیر نیز به نوبه خود اهمیت بالایی دارد.

کشاورز با بیان اینکه متاسفانه مدیران بانک مرکزی هشدارهای قبلی انجمن واردکنندگان برنج ایران درخصوص احتمال بروز اختلال در بازارهای جهانی برنج به دلیل شیوع کرونا را جدی نگرفته‌اند، توضیح‌ داد: با متوقف شدن صادرات برنج از سوی تامین‌کنندگان بزرگ دنیا مانند هند و پاکستان و وجود تقاضا در بازارهای جهانی با افزایش قیمت روبرو خواهیم شد و در چنین شرایطی بیم آن می‌رود تجار این دو کشور که چند ماهی است برای دریافت بهای محصول خود معطل مانده‌اند، خواستار مرجوع شدن برنج‌های معطل مانده در گمرکات ایران شوند تا آنها را به کشورهای دیگر منطقه چون ترکیه، امارات، عراق و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که برای خرید نقدی و با قیمت بالاتر اعلام آمادگی کرده‌اند، صادر کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی باتوجه به اینکه روند صعودی افزایش تقاضا حداقل تا پایان دهه اول ماه مبارک رمضان ادامه دارد، با کمبود عرضه در بازار داخلی روبرو شده و قیمت‌ها باز هم افزایش می‌یابد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این بخش توقع داریم با رایزنی با مسئولان بانک مرکزی ایشان را از حساسیت موضوع آگاه سازند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه امیدواریم مسولان بانک مرکزی این هشدار را جدی بگیرند، ادامه‌ داد: تجار ایرانی با دور اندیشی و پیش‌بینی شرایط کنونی، مقدار قابل توجهی برنج ثبت سفارش و وارد گمرکات کرده‌اند و امیدواریم مسولان این نهاد دولتی نیز در تصمیمات خود دوراندیشی را لحاظ کرده و مانع این فرصت سوزی شوند و وزارت صمت نیز در تسریع و تسهیل شرایط یاری‌رسان تجار و واردکنندگان کشور باشد.

وی تصریح‌کرد: در صورت مرجوع شدن این برنج‌ها، قطعا در ما‌ه‌های آتی و تا عادی شدن شرایط باید همین محصول را با چند برابر قیمت خریداری و وارد کنیم که قطعا برای اقتصاد کشور صرفه اقتصادی ندارد.

کشاورز با بیان اینکه تامین غذای با کیفیت و سالم و البته با قیمت مناسب نیز در مراقبت از سلامتی جامعه اهمیت دارد، متذکر شد: با افزایش قیمت برنج وارداتی قطعا بهای برنج ایرانی هم افزایش می‌یابد و این یعنی سفره جمعیت قابل توجهی از اقشار کم برخوردار خالی می‌ماند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت پافشاری مدیران بانک مرکزی بر عدم تخصیص ارز برای واردات برنج، ایشان در آینده مسولیت بحرانی شدن بازار کشور را برعهده گرفته و پاسخگوی سفره‌های خالی اقشار کم درآمد باشند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد