اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آزمون سختی که بازار طلا پس می‌دهد

از معادن بسیار عمیق طلا در آفریقای جنوبی تا طاق های طلاکاری‌شده لندن، از معامله گران فلز زرد در آسمان‌خراش های نیویورک تا فروشندگان سکه، سرتاسر بازار جهانی طلا در حال یک آزمایش بی سابقه هستند.

از معادن بسیار عمیق طلا در آفریقای جنوبی تا طاق های طلاکاری‌شده لندن، از معامله گران فلز زرد در آسمان‌خراش های نیویورک تا فروشندگان سکه، سرتاسر بازار جهانی طلا در حال یک آزمایش بی سابقه هستند.

به گزارش سایت طلا به نقل از گلف نیوز، ترک ها در حال نمایان شدن است. هراس جهانی از شیوع کرونا و موجی از محرک های بانک های مرکزی، تقاضای یکی از قدیمی ترین روش های ذخیره سازی ثروت را نادیده گرفته است. اما حتی اگر به معنای واقعی هم هزاران تن طلا در طاق های سراسر جهان نصب شده، چرا تهیه این فلز در زمانی که به آن نیاز است، دشوار شده است؟

وینسنت تای، مدیر فروش واحد شمش های نقره در یک شرکت سنگاپوری در این باره می گوید: «از هفته گذشته، ماسک، مواد ضدعفونی کننده،‌ رول های دستمال توالت و شمش چیزهای جدیدی است که همه سعودی در خرید آنها داشته و با کمبود مواجه بوده اند». طل از دیرباز فلزی باارزش به ویژه در زمان بحران ها بوده است. این فلز اکنون شاهد افزایش قیمت است.

حتی اگر شرکت ها و موسسات مالی فرو بریزند،‌ این طلاست که راهی برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا آنها دارایی های خود را به شمش های گرانبها بدل کنند؛ شمش هایی که می تواند در طاق یک ساختمان قرار گیرد و یا زیر یک تشک!

سرمایه گذاران طلا را روشی برای محافظت از زیان های موجود در بازار سهام می دانند حال آنکه دولت ها به طلا بعنوان یک ارز جهانی متکی هستند تا این فلز زرد بتواند ذخیره ملی باشد. بخش اعظمی از طلای جهان در طاق هایی در لندن، سوئیس و نیویورک ذخیره شده است. بزرگترین انبار سپرده گذاری در بخش فدرال نیویورک است که ۴۹۷۰۰۰ شمش در بستر منهتن نگه داشته می شود.

بانک مرکزی انگلیس در لندن ۴۰۰ هزار شمش در اختیار دارد و این در حالی که طاق های طلای بسیاری نیز توسط بانک ها و شرکت های لجستیکی اداره می شود. وضعیت بازار طلا با پراکندگی معادن طلا در سراسر جهان و همچنین پالایشگاه های سنگ معدن ارتباط مستقیم داشته و بر اساس آن، شمش ها و سکه های با اندازه های مختلف تولید می شود. در هفته جاری، سه پالایشگاه بزرگ طلا در سوئیس، به دستور مقامات این کشور بسته شد.

حمل و نقل طلا نیز دشوار شده چرا که پروازها محدود و هزاران نفر، مسافرت های هوایی خود را لغو می کنند. و این در حالی است که حمل طلا توسط هر شخص در هواپیما نیز محدود است. همه این عوامل موجب بروز یک فشار تاریخی در معاملات آتی طلای نیویورک شده است. معمولاً سرمایه گذاران معاملات آتی از آن برای مواجهه با قیمت طلا استفاده می کنند بدون اینکه نگران نوسانات روزانه این فلز باشند، در حالی که بانک ها از چنین معاملاتی استفاده می کنند تا از قرار گرفتن خود در معرض فلز فیزیکی خود محافظت کنند.

به طور معمول، اگر قیمت معاملات آتی طلای نیویورک خیلی بیشتر از قیمت طلا در سایر نقاط جهان افزایش یابد، بانک ها به سادگی شمش های کیلویی را در نقاط دیگر دنیا خریداری کرده و به نیویورک منتقل می کنند. اما اختلال در زنجیره عرضه جهانی، این روند را در سایه ای از تردید قرار داده است. نتیجه این شرایط، افزایش شدید قیمت معاملات آتی بوده و موجب می شود ساخت این فلز در نیویورک بسیار گران تر از طلا برای تحویل فوری در لندن شود.

حتی معادن طلا نیز در وضعیت خوبی قرار ندارند. تعطیلی این صنعت در آفریقای جنوبی در تاریخ ۱۵۰ ساله معادن این کشور بی سابقه است. تعلیق فعالیت معادن طلا در دیگر نقاط جهان نیز وجود دارد؛ از آرژانتین گرفته تا کانادا. این تعطیلی ها، به شوک های موجود در بازار دامن می زند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد