اونس طلا2211.97
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آخرین رویدادهای اقتصادی دنیا در 24 ساعت گذشته

ارزش دلار امروز ۱،۰۴ درصد در برابر سایر ارزها افت کرد.قیمت‌های نفت ۵ درصد سقوط کردند تا پنجمین هفته افت متوالی خود را به ثبت برسانند؛ ضمن اینکه کاهش شدید تقاضای طلای سیاه با وجود ویروس کرونا، تأثیر بسته‌های تشویقی دولت‌ها را در سایه قرار داد.از طرفی دونالد ترامپ بسته حمایتی ۲ تریلیون دلاری ویروس کرونا را امضا کرد؛ اکنون واشنگتن تلاش می‌کند تا با این بسته، از تخریب اقتصادی پاندمی ویروس کرونا در آمریکا جلوگیری کند. تلاش‌های بانک مرکزی آمریکا برای تقویت اقتصاد آمریکا و باز نگاه داشتن بازارهای مالی این کشور، وارد سطح تاریخی جدیدی شده، سطح دارایی اوراق فدرال‌رزرو حالا به بالاترین رقم در تاریخ رسیده است.افزایش تلفات ناشی از کووید-۱۹ در جهان باعث ریزش بورس‌ها شد.رییس کنگره آمریکا وضعیت نظام درمانی و اقتصادی کشورش را اضطراری توصیف کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام شده و فرماندار کالیفرنیا از احتمال بیکاری موقت یک میلیون نفر خبر داده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که پیشتر نسبت به بازگشایی اقتصاد این کشور تا عید پاک ابراز امیدواری کرده بود، با مخالفت های گسترده فرمانداران محلی از موضع قبلی خود عقب نشینی کرده است. مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا نیز پنهانکاری چین در ارایه اطلاعات مربوط به کووید-۱۹ را عامل گسترش این بیماری در جهان دانسته است.

تاکنون بیش از ۵۹۸ هزار و ۳۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۷ هزار و ۳۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۹۱۳۴ نفر، اسپانیا با ۵۱۳۸ نفر، چین با ۳۲۹۵ نفر، ایران با ۲۳۷۸ نفر و فرانسه با ۱۹۹۵ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۱.۰۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۴۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۱۳ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۱.۹۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۵۴ دلار مبادله شد. یورو ۱.۲۳ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۰ به ۱.۱۱۶۵ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۹۸۹ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۷۶ درصد کاهش به ۱۰۷.۹۳۰۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۲۱۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۶۱ یوان چین اعلام شد.

سقوط ۵ درصدی قیمت نفت با رنگ باختن تقاضای جهانی

در پایان معاملات روز جمعه به وقت آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران)، قیمت‌های نفت ۵ درصد سقوط کردند تا پنجمین هفته افت متوالی خود را به ثبت برسانند.

بر این اساس، کاهش شدید تقاضای نفت با وجود ویروس کرونا، تأثیر بسته‌های تشویقی ارائه شده در سراسر جهان توسط دولت‌ها را، در سایه قرار داده است.

هر دو شاخص نفت امسال، حدود ۲ سوم قیمت خود را از دست دادند و سقوط فعالیت‌های اقتصادی به علت ویروس کرونا و افت شدید تقاضا باعث شده تا شرکت‌های نفتی و انرژی سرمایه‌گذاری‌های خود در این بخش را، به شدت کاهش دهند.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴.۸ درصد سقوط کرد و در ۲۱.۵۱ دلار بسته شد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت( بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت)، ۵.۱ درصد سقوط کرد تا به ۲۴.۹۹ دلار برسد.

باب یاگر، رئیس شرکت کارگزاری انرژی میزوهو، می‌گوید: دولت‌ها تا به این‌جا هر چه در توان داشتند را با ارائه مشوق‌ها به کار گرفتند و دیگر کاری از دست آنها بر نمی‌آید؛ بازارها در هفته آینده باید روی پای خود بایستند.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: وقتی ۳ میلیارد نفر قرنطینه شده‌اند، تقاضای نفت جهان می‌تواند تا ۲۰ درصد سقوط کند.

وی از تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی خواست تا به تثبیت بازار کمک کنند.

تصویب بسته نجات آمریکا در مجلس

جمعه به وقت آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران)، دونالد ترامپ بسته حمایتی ۲ تریلیون دلاری ویروس کرونا را امضا کرد.

واشنگتن تلاش می‌کند تا با این بسته از تخریب اقتصادی پاندمی ویروس کرونا در آمریکا جلوگیری کند.

پیش از این جمعه شب به وقت تهران، مجلس نمایندگان آمریکا این بسته را که بزرگترین بسته نجات مالی در تاریخ آمریکا است، به تصویب رسانده بود.

در این برنامه، کمک نقدی به صورت یک بار پرداخت یارانه به شهروندان، تقویت بیمه بیکاری، تأمین مالی بیش از پیش مراقبت‌های پزشکی و وام دادن به شرکت‌ها برای جلوگیری از اخراج نیرو، لحاظ شده است. این بسته پیش از این درروز چهارشنبه از مجلس سنای آمریکا هم رأی گرفته بود.

نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا این بسته را «جبران تخریب پاندمی» توصیف کرد و پیش‌بینی کرد کنگره آمریکا لایحه‌های بیشتری برای کمک به بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا پیشنهاد بدهد.

ترامپ در پس از امضای این بسته در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید گفت: من بزرگترین برنامه نجات اقتصادی در تاریخ آمریکا را امضا کردم. این بسته کمک‌های ضروری و مورد نیاز فوری خانواده‌ها، کارگران و تاجران این کشور را فراهم می‌آورد.

تلاش‌های بانک مرکزی آمریکا برای تقویت اقتصاد آمریکا و باز نگاه داشتن بازارهای مالی این کشور وارد سطح تاریخی جدیدی شده، به نحوی که سطح دارایی اوراق فدرال‌رزرو حالا به بالاترین رقم در تاریخ آمریکا رسیده است.

تراز مالی فدرال‌رزرو که بیشتر شامل اوراق قرضه و سایر دارایی‌هایی است که این بانک در طول سالیان گذشته خریداری کرده است، در هفته منتهی به چهارشنبه، برای اولین بار در تاریخ آمریکا به ۵.۳ تریلیون جهش کرد.

فدرال‌رزرو بخش بزرگی از این اوراق را قبلاً در شرایط پس از بحران مالی بزرگ آمریکا خریداری کرده بود تا بازارهای این کشور را تقویت کند؛ اما در سال ۲۰۱۶ رقم دارایی‌های اوراق قرضه فدرال‌رزرو به رکورد ۴.۵۲ تریلیون دلار رسید و این بانک مجبور شد برای سبک کردن دارایی‌های بلوکه شده خود در اواسط می ۲۰۱۶ برنامه فروش این اوراق را آغاز کند.

رکورد جدید اوراق قرضه خریداری شده فدرال‌رزرو که در هفته‌های اخیر و با وجود بحران کرونا به سرعت به وجود آمده، بسیار بالاتر از رکوردهای قبلی است.

هرچند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که اکنون در ۱۹۳ کشور شیوع پیدا کرده، کماکان در صدر بازارهای مالی است. با گذشتن شمار مبتلایان کووید-۱۹ در آمریکا از چین، این کشور اکنون به بزرگترین کانون درگیر در جهان تبدیل شده است.

در آمریکا پس از تصویب بسته حمایتی دو تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در مجلس سنا و کنگره که بزرگترین بسته حمایتی از نوع خود در جهان نیز محسوب می شود، دونالد ترامپ آن را امضا و برای اجرا به وزارت خزانه داری آمریکا ابلاغ کرد.

طبق برنامه ریزی قبلی، ۵۰۰ میلیارد دلار وام ارزان در اختیار کسب و کارهای بزرگ، ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار مراکز درمانی و ۳۷۷ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شرکت های کوچک قرار خواهد گرفت. برای هر خانواده چهار نفره نیز تا ۳۳۰۰ دلار یارانه در نظر گرفته شده است.

همچنین برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، شمار کسانی که خواهان بهرهمندی مزایای بیکاری شده‌اند، از سه میلیون نفر عبور کرد که این رقم ۵.۵ برابر بیشتر از رکورد قبلی در دهه ۱۹۸۰ است.

بورس آمریکا/سقوط سنگین بازارهای وال‌استریت/داوجونز امروز۹۰۰واحد دیگر سقوط کرد

حال و هوای بازارهای مالی امریکا همچنان بهم ریخته است و بازارهای وال استریت با یک سقوط سنگین روبرو شدند تا بخشی از سود بزرگ ۳ روز قبل خود را از دست داده و هفته پرنوسان خود را به پایان ببرند.

در پایان معاملات روز جمعه به وقت آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) بازارهای وال استریت با یک سقوط سنگین روبرو شدند تا بخشی از سود بزرگ ۳ روز قبل خود را از دست داده و هفته پرنوسان خود را به پایان ببرند.

پس از اینکه گزارشات نشان داد آمریکا به کشوری با بیشترین تعداد مبتلایان تأیید شده به ویروس کرونا تبدیل شده است، حال‌وهوای بازارهای مالی این کشور به هم ریخت.

میانگین صنعتی داوجونز ۹۱۵.۳۹ واحد یا ۴.۱ درصد سقوط کرد و به ۲۱۶۳۶.۷۸ واحد بازگشت. اس‌اندپی ۵۰۰ هم با یک سقوط سنگین ۳.۴ درصدی به ۲۵۴۱.۴۷ واحد بازگشت، در حالی که کامپوزیت نزدک با ۳.۷ درصد سقوط در ۷۵۰۲.۳۸ واحد بسته شد.

بوئینگ با سقوط سنگین ۱۰.۳ درصدی پیشتاز سقوط سهام در آمریکا بود. سهام شرکت‌های شورون و دیزنی هر کدام ۸ درصد سقوط کردند. سهام بوئینگ پس از آن سقوط که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که این هواپیماساز به دنبال به دست آوردن تزریق پول دولت و خرید سهام شرکت توسط خزانه‌داری نیست.

با این همه این هفته با تمام نوسان‌هایش هفته خوبی برای سهام آمریکا بود. داوجونز ۱۲.۸ درصد در این هفته رشد کرد تا بهترین هفته خود از ۱۹۳۸ تا کنون را به ثبت برساند. اس‌اندپی با رشد ۱۰.۳ درصدی بهترین هفته خود از مارس ۲۰۰۹ را ثبت کرد. کامپوزیت نزدک هم بهترین هفته خود در ۱۱ سال اخیر را ثبت کرد و ۹.۱ درصد بالا آمد.

بورسهای آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۳.۸۸ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۳۸۹.۴۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۴۸۴.۲۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۳۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۱۰.۰۶ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۵.۳ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۴۸۴۲.۴۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

بورس های اروپایی

از طرف دیگر به نظر می رسد که انگلیسی‌ها قصد عقب نشینی از مواضع خود برای روابط پسابرگزیت را ندارند و نخست وزیر این کشور نیز با درخواستها برای تعویق مهلت مقرر توافق با اتحادیه اروپا به دلیل شیوع کرونا مخالفت کرده است. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. مذاکره کننده ارشد انگلیس در برگزیت از تشکیل کارگروه مشترک با اتحادیه اروپا برای مذاکرات مقدماتی خبر داده است.

انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۵.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۵۱۰.۳۳ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۴.۲۳ درصدی در سطح ۴۳۵۱.۵۹ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۳.۶۸ درصدی و ایستادن در سطح ۹۶۳۲.۵۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۶۳ درصد پایین رفت و به ۶۷۷۷.۹۰ واحد رسید.

پس از تصویب بسته حمایتی دو تریلیون دلاری از اقتصاد آمریکا در مجلس سنا و کنگره که بزرگترین بسته حمایتی از نوع خود در جهان نیز محسوب می شود، دونالد ترامپ آن را امضا و برای اجرا به وزارت خزانه داری آمریکا ابلاغ کرد. آمریکا اکنون بالای ۱۰۴ هزار مبتلا به کووید-۱۹ دارد که بیش از هر کشور دیگری در جهان است.

ترامپ در جمع خبرنگاران با تشکر از سران جمهوری خواه و دموکرات برای تصویب این لایحه گفت: این بسته ما را قادر می سازد تا فورا به نیازهای خانوارهای آمریکایی، کارکنان و کسب و کارها پاسخ دهیم.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا و از چهره های کلیدی تصویب این طرح گفت: آمریکاییها همین حالا پول می خواهند. اگر از اختیارات شرایط اضطراری استفاده نمیکردیم باید شش ماه صبر می کردیم.

از سوی دیگر نانسی پلوسی، رییس مجلس آمریکا نیز گفت: ملت ما به دلیل همه گیری ویروس کرونا در شرایط اقتصادی اضطراری قرار دارد. این بدترین همه گیری طی ۱۰۰ سال اخیر بوده است. وی افزود: بسته جدید سومین بسته از نوع خود از زمان ورود به کشور بود اما قطعا آخرین تلاش نظام سیاسی کشور نخواهد بود و با توجه به نیازهای باقی مانده باید کار را روی بسته چهارم آغاز کنیم.

طبق برنامه ریزی قبلی، ۵۰۰ میلیارد دلار وام ارزان در اختیار کسب و کارهای بزرگ، ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار مراکز درمانی و ۳۷۷ میلیارد دلار اعتبار در اختیار شرکت های کوچک قرار خواهد گرفت. برای هر خانواده چهار نفره نیز تا ۳۳۰۰ دلار یارانه در نظر گرفته شده است.

تاکنون بیش از ۱۷۰۰ آمریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند که وضعیت در نیویورک، پایتخت مالی این کشور از همه بدتر است تا جایی که شمار قربانیان امروز به ۵۱۹ نفر رسید. بیل دبلاسیو، فرماندار نیویورک نسبت به سونامی بیکاری نیم میلیون نفری هشدار داده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد