اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان در ۹۹/۰۱/۰8

اخبار بد از آمریکا، دلار را به عقب راند.از طرفی برخلاف انتظارات اولیه، شاخص های بورسی امروز صعودی بودند.پس از اینکه دولت‌ها در سراسر جهان متعهد شدند سرمایه بزرگی به بازار تزریق کنند، قیمت نفت افزایش یافت.وزارت کار آمریکا گزارش داد که در هفته گذشته بالاترین تعداد درخواست دریافت بیمه بیکاری در تاریخ ایالات‌متحده ثبت شده است.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات روز جمعه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.

در فرانسه نیز دولت از تمدید قرنطینه سراسری و جریمه سنگین ناقضان قرنطینه خبر داد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۱۳۰۱ نفر افزایش یافته است، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است.

تاکنون بیش از ۵۳۲ هزار و ۲۶۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۴ هزار و ۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۸۲۱۵ نفر، اسپانیا با ۴۳۶۵ نفر، چین با ۳۲۹۲ نفر، ایران با ۲۲۳۴ نفر و فرانسه با ۱۶۹۶ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۱.۱۶۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۲۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۴۰۶ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۳.۶۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۵۷ دلار مبادله شد. یورو ۱.۱۰ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۰۹ به ۱.۱۰۵۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۰۱۱ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۲.۰۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۵۰۷۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۴۰۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۷۳ یوان چین اعلام شد.

هر چند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که اکنون در ۱۹۳ کشور شیوع پیدا کرده، کماکان در صدر بازارهای مالی است. با گذشتن شمار مبتلایان کووید-۱۹ در آمریکا از چین، این کشور اکنون به بزرگ ترین کانون درگیر در جهان تبدیل شده است.

در آمریکا به دنبال توافق رهبران دو حزب اصلی آمریکا، لایحه دو تریلیون دلاری پیشنهادی حمایت از اقتصاد در برابر ویروس کرونا به تصویب نهایی رسید که قرار است منابع آن صرف حمایت از بخش های مختلفی نظیر کسب و کارهای کوچک، مراکز درمانی و ایرلاین ها شود.

هم چنین برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، شمار کسانی که خواهان بهره مندی مزایای بیکاری شده‌اند از سه میلیون نفر عبور کرد که این رقم ۵.۵ برابر بیشتر از رکورد قبلی در دهه ۱۹۸۰ است.

بورس آمریکا/داوجونز ۱۳۰۰ واحد جهش کرد / جهش ۳ روزه ۲۲ درصد شد

بازار سهام آمریکا به کلی گزارش بیکاری فزاینده این کشور را نادیده گرفت و به سومین روز رشد پیاپی خود به دنبال تصویب لایحه مشوق ۲ تریلیون دلاری در سنا، دست یافت.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۶.۳۸ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۲ هزار و ۵۲۲.۱۷ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۶.۲۴ درصد افزایش تا سطح ۲۶۳۰.۰۷ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با جهش ۵.۶ درصدی در سطح ۷۷۹۷.۵۴ واحدی بسته شد.

میانگین صنعتی داو جونز ۱۳۵۱.۶۲ واحد یا ۶.۳۸ درصد جهش کرد و در ۲۲۵۵۲.۱۷ واحد بسته شد. به این ترتیب جهش داوجونز در ۳ روز اخیر به ۲۲ درصد رسید که این بهترین جهش ۳ روزه آن از سال ۱۹۳۱ تا کنون است.

اس‌اندپی ۶.۲۴ درصد جهش کرد و در ۲۶۳۰.۳۰ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک هم ۵.۶۰ درصد جهش کرد تا در ۷۷۹۷.۵۴ واحد بسته شد.

سهام فیسبوک، آمازون، نتفلیکس، اپل و شرکت مادر گوگل، آلفابت، همگی بیش از ۴ درصد جهش کردند.

بدترین بیکاری تاریخ آمریکا رقم خورد/ثبت ۳ میلیون بیکار در یک هفته

وزارت کار آمریکا گزارش داد که در هفته گذشته بالاترین تعداد درخواست دریافت بیمه بیکاری در تاریخ ایالات‌متحده ثبت شده است.

روز پنجشنبه، وزارت کار آمریکا گزارش داد که در هفته گذشته بالاترین تعداد درخواست دریافت بیمه بیکاری در تاریخ ایالات‌متحده ثبت شده است.

هفته گذشته، تعداد درخواست‌های دریافت حقوق بیکاری از ۳.۲۸ میلیون نفر فراتر رفت. این از رکورد بیکاری ثبت شده در بدترین دوران رکود اقتصادی بزرگ جهان در مارس ۲۰۰۹ با ۶۶۵ هزار بیکار، بسیار فراتر است و رکورد بیکاری کل تاریخ آمریکا را که مربوط به اکتبر ۱۹۸۲ و ۶۹۵ هزار نفر بود را ناچیز جلوه داد.

این در حالی است که هفته قبل از اینکه نشان دهنده دوره قبل از بدترین تأثیرگذاری کروناویروس بود، ۲۸۲ هزار نفر بیکار شده و درخواست دریافت حقوق بیکاری خود را ثبت کرده بودند، که در آن زمان بسیار فراتر از حد انتظار بود.

محققان و اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی مؤسسه داوجونز پیش‌بینی کرده بودند این هفته ۱.۵ میلیون نفر بیکار می‌شوند.

بورس های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۴۳ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۱۱۷.۹۵ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۶۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۵۰۶.۶۱ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۹۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۳۳.۸۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۵.۳ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۴۸۴۲.۴۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

بورس های اروپایی

از طرف دیگر به نظر می رسد که انگلیسی ها قصد عقب نشینی از مواضع خود برای روابط پسابرگزیت را ندارند و نخست وزیر این کشور نیز با درخواست ها برای تعویق مهلت مقرر توافق با اتحادیه اروپا به دلیل شیوع کرونا مخالفت کرده است. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند.

انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۲۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۱۵.۷۳ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۲.۵۱ درصدی در سطح ۴۵۴۳.۵۸ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۲۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۹۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۳۱ درصد بالا رفت و به ۷۰۳۳.۲۰ واحد رسید.

امید برای تزریق سرمایه دولت‌ها به بازار، قیمت نفت را بالا برد

پس از اینکه دولت‌ها در سراسر جهان متعهد شدند سرمایه بزرگی به بازار تزریق کنند، قیمت نفت افزایش یافت.

پس از اینکه دولت‌ها در سراسر جهان متعهد شدند تا سرمایه بزرگی به بازار تزریق کنند و اقدامات دیگری برای محدود کردن تخریب اقتصاد ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام دهند، با وجود اینکه نگرانی در مورد کاهش تقاضا برای نفت وجود دارد، قیمت نفت افزایش یافت.

نفت برنت تا 26.56 نیز هم بالا رفت، اما در لحظه انتشار این خبر 26.14 دلار در هر بشکه فروخته شد.

نفت خام آمریکا با 21 سنت افزایش 22.81 دلار در هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص نفتی امسال نزدیک به دو سوم از ارش خود را از دست دادند و کاهش شدید فعالیت های اقتصادی و تقاضا برای سوخت، سبب شده است، شرکت‌های انرژی و شرکت های نفتی به میزان زیادی سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند.

رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت از آنجایی که نزدیک به 3 میلیارد نفر در جهان در قرنطینه به سر می‌برند، نیاز به نفت در سراسر جهان ممکن است 20 درصد کاهش یابد.

پیتر کولمن، رئیس رئیس یک شرکت نفتی به سرمایه‌گذاران گفت: «امسال، سال بسیار بی ثباتی برای ما به لحاظ قیمتی خواهد بود.»

رهبران گروه جی 20 در روز پنج شنبه متعهد شدند تا بیش از 5 تریلیون دلار به اقتصاد جهان برای محدود کردن خسارات مشاغل و درآمدها تزریق کنند و «هر آنچه لازم است برای غلبه بر این بیماری مسری انجام دهند.»

در حال حاضر، آمریکا به لحاظ مبتلایان به ویروس کرونا، چین و ایتالیا را پشت سر گذاشته است. این کشور با افزایش در شمار بستری شدگان و کمبود تجهیزات و کارکنان و تخت های بستری مواجه است.

کپیتال ایکانومیست در یادداشتی نوشت: «آمریکا منطقه‌ای است که بیشترین تقاضا برای نفت در جهان در آن وجود دارد و آمارها نشان می‌دهد، تقاضا برای نفت در شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالای آن 82 درصد کاهش داشته باشد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد