اونس طلا2318.18
مظنه15,241,000
18 گرم3,518,300
ارزش سکه34,337,973
قدیم (بهار)39,300,000
جدید (امامی)42,000,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان در ۹۹/۰۱/۰۷

شاخص دلار جهانی امروز با ریزش سنگینی مواجه شد.بیشتر شاخص های بورسی در اروپا و آمریکا تحت تاثیر لایحه دو تریلیون دلاری مقابله با کرونا سبزپوش شدند.سهام آسیا اقیانوسیه نیز در حالی سقوط کرد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارشهای بیکاری ایالت‌های آمریکا طی امروز هستند.ثروتمندان جهان در روزهای اخیر بیش از یک تریلیون دلار خسارت دیده اند.قیمت جهانی نفت امروز به دلیل تأثیر ویروس کرونا در کاهش شدید تقاضا افت کرد و حتی محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری آمریکا مانع از کاهش قیمت شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات روز پنج شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دولت ایتالیا قرنطینه سراسری را به مدت چهار ماه دیگر تمدید و از جریمه ۳۰۰۰ دلاری خاطیان خبر داده است. اسپانیا از کشورهای عضو ناتو درخواست کمک کرده است.

در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۱۰۳۲ نفر افزایش یافته است، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی دو تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است.

تاکنون بیش از ۴۷۲ هزار و ۳۸۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۱ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۷۵۰۳ نفر، اسپانیا با ۳۶۴۷ نفر، چین با ۳۲۸۷ نفر، ایران با ۲۰۷۷ نفر و فرانسه با ۱۳۳۱ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۹۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۵۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۱ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۸۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۱۹۲۹ دلار مبادله شد. یورو ۱.۱۹ درصد بالا رفت و با بور از کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۹۳۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۱۹۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۳۹۵ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۰۷ درصد کاهش به ۱۱۰.۳۴۲۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۷۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۶۵ یوان چین اعلام شد.

بورس آمریکا/ داوجونز اولین رشد متوالی دو روزه خود از ماه فوریه را ثبت کرد

پس از اینکه رهبران کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند در مورد لایحه عظیم مشوق‌های اقتصادی مقابله با ویروس کرونا، توافق کرده‌اند، داوجونز برای دومین روز متوالی جهش کرد.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص مهم بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۲.۳۹ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۱ هزار و ۲۰۰.۵۵ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۱۵ درصد افزایش تا سطح ۲۴۷۵.۵۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۰.۴۵ درصدی در سطح ۷۳۸۴.۳۰ واحدی بسته شد.

این در حالی اتفاق افتاد که داوجونز و اس‌اندپی در معاملات امروز به ترتیب ۶ و ۵.۱ درصد جهش کرده بودند اما در دقایق انتهایی پس از اینکه برنی سندرز اعلام کرد به این لایحه رأی نخواهد داد مگر اینکه شرایط بهتری برای صندوق ۵۰۰ میلیارد دلاری رفاهی شرکت‌ها تعیین شود، شاخص‌ها بخش بزرگی از سود خود را از دست دادند.

پاول کریستوفر، استراتژیست بازار سهام در بانک ولز فارگو گفت: حتی نمی دانیم تا دو هفته دیگر چه خواهد شد و همین باعث هرج و مرج شده است. در برخی مناطق جهان آمار ابتلاها به طرز نگران کننده ای بالا می رود و این مثل یک طوفان بر سر اقتصاد جهانی است.

بورس های آسیایی/سقوط ۴ درصدی سهام ژاپن در انتظار گزارش بیکاری آمریکا

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ سهام آسیا اقیانوسیهدر حالی سقوط کرد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارشهای بیکاری ایالت‌های آمریکا طی امروز هستند.

نیکی ژاپن ۴.۵۱ درصد سقوط کرد، در حالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشد ۰.۷۲ درصدی روبرو شد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۴۳ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۶۸ درصد پایین آمد.

ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۲.۳۰ درصد جهش کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی با افت ۰.۹۳ درصدی روبرو شد.

در بازار ارز، با پیش‌بینی نرخ بیکاری سنگین آمریکا در گزارشات ایالتی امروز، دلار آمریکا در برابر ارزهای دیگر پایین آمد.

نرخ برابری دلار با یوآن چین با افتی اندک به ۷.۱۰۹۸ واحد بازگشت و نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۵۶ درصد تضعیف شد تا به ۱۱۰.۵۷ واحد بازگردد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۲.۳۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۱۱۳.۲۹ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

بورس های اروپایی

از طرف دیگر به نظر می رسد که انگلیسی ها قصد عقب نشینی از مواضع خود برای روابط پسابرگزیت را ندارند و نخست وزیر این کشور نیز با درخواست ها برای تعویق مهلت مقرر توافق با اتحادیه اروپا به دلیل شیوع کرونا مخالفت کرده است. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند.

انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۴.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۶۸۸.۲۰ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۴.۴۷ درصدی در سطح ۴۴۳۲.۳۰ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۷۹ درصدی و ایستادن در سطح ۹۸۷۷.۲۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۳۵ درصد بالا رفت و به ۶۹۴۲.۴۰ واحد رسید.

افت قیمت نفت با تأثیر کرونا در کاهش تقاضا

قیمت جهانی نفت امروز به دلیل تأثیر ویروس کرونا در کاهش شدید تقاضا افت کرد و حتی محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری آمریکا مانع از کاهش قیمت شد.

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز در بازارهای جهانی با 48 سنت کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت 26.91 دلار معامله شد. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم افت 78 سنتی را تجربه کرد و به قیمت 23.71 دلار به فروش رفت.

امروز قیمت نفت پس از سه روز افزایش اخیر، روند کاهشی به خود گرفت. کاهش سریع تقاضای نفت در بازارهای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا به مسافرت‌های جهانی را با مانع مواجه کرده و خانه‌نشین شدن شرکت‌های بزرگ شده، به کاهش تقاضا انجامید. در این میان امیدواری به محرک‌های اقتصادی 2 تریلیون دلار آمریکا تا حدود زیادی از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد.

استفان اینست تحلیلگر بازار در اکسیب تریدر گفت: «بازار جهانی به واسطه محرک‌های اقتصادی آمریکا سیگنال سبز گرفت، اما اکثر فعالیت‌های اقتصادی همچنان راکد مانده‌اند».

مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه با جدیت تمام از کمک 2 تریلیون دلاری برای کمک به بیکاری کارگران و صنایع صدمه دیده از اپیدمی ویروس کرونا استقبال کرد، اما در این میان کاهش سریع تقاضای جهانی نفت و نیز افزایش تولید، چشم‌انداز بازار جهانی را تیره و تار کرده است.

IHS مارکت ارزیابی کرده، تقاضای جهانی نفت تا 14 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم امسال کاهش خواهد یافت و ذخایر نفت کشورها به بی‌سابقه‌ترین حد خود خواهد رسید.

براساس اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر نفت آمریکا در هفته‌ اخیر1.6 میلیون بشکه افزایش یافته است.

تا پایان سال ۲۰۱۹ به لطف رشد اقتصادی بالا و لایحه کاهش مالیاتی، ۱۱ میلیون نفر در آمریکا یک میلیون دلار و بیشتر ثروت داشته اند اما در روزهای اخیر، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث ایجاد تلاطم شدیدی در بازارهای مالی شده است تا جایی که ارزیابی تغییرات ثروت میلیونرهای آمریکایی نشان می دهد که در روزهای اخیر و به دنبال سقوط شاخص های بورسی، حدود ۵۰۰ هزار آمریکایی دیگر میلیونر نیستند.

روند کاهش ثروت تنها مربوط به ثروتمندان آمریکایی نبوده و ارزیابی های جدید نشان می دهد که مجموع ثروت ۵۰۰ فرد ثروتمند جهان در مقایسه با شروع سال حدود ۱.۳ تریلیون دلار کاهش پیدا کرده است که این رقم معادل ۲۱.۶ درصد کل ثروت این افراد است. از مجموع زیان فوق، ۴۳۳ میلیارد دلار مربوط به ثروتمندان آمریکایی بوده است.

انتظار می رود که اقتصاد آمریکا با روزهای دشوارتری نیز مواجه باشد تا جایی که پیش تر جیمز بولارد، رییس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا هشدار داده بود که ممکن است تحت تاثیر شیوع کرونا، نرخ بیکاری به ۳۰ درصد و رشد اقتصادی به منفی ۵۰ درصد برسد.

تاکنون ویروس کرونا در دست کم ۱۳۰ کشور جهان مخابره شده و بیش از ۱۷ هزار نفر نیز قربانی این ویروس شده اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد