اونس طلا2218.2
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

قیمت جهانی طلا امروز /اوضاع بازار فلزات در روزهای کرونایی

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان حواس بازارهای فلزات را به سمت ریسکهای مربوط به تقاضا برده و باعث افت شدید قیمتها شده است در حالی که سرمایه گذاران تهدیدهای فزاینده بخش عرضه را تاکنون نادیده گرفته اند.قیمت هر اونس طلا امروز به 1611 دلار رسید.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در حالی که اظهارات امیدوارکننده قانونگذاران امریکایی در خصوص تصویب بسته محرک اقتصادی پیشنهادی دولت ترامپ برای مقابله با تاثیرات کرونا موجب تقویت احساس سرمایه گذاران شده، قیمت طلا امروز برای سومین جلسه متوالی افزایش داشت و به بالاترین رقم در طی حدود 2 هفته گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، در اوایل جلسه امروز قیمت طلا تا 1.6 درصد رشد داشت و به بالاترین رقم از 12 مارس یعنی 1635 دلار و 79 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در جلسه قبل بیش از 3 درصد جهش داشت.

قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه آمریکایی گفتند در حال نهایی کردن بسته محرک اقتصادی 2 میلیارد دلاری جهت محدود کردن تبعات منفی اقتصادی ویروس کرونا هستند.

در حالی که ظاهرا کنگره به تصویب بسته محرک اقتصادی نزدیک شده، پس از رشد قابل توجه شاخص های بورس وال استریت در جلسه گذشته، امروز شاخص ها در بازارهای بورس آسیا روند رشد خود را ادامه دادند.

در همین حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آمریکا ممکن است به مرکز جهانی شیوع ویروس کرونا تبدیل شود. هند هم یک قرنطینه 24 ساعته سراسری را در دومین کشور پرجمعیت جهان اعلام کرده است.

شمار کشته های ویروس کرونا در ایتالیا در طی 24 ساعت گذشته رشد قابل توجهی داشته و امیدها به مهار ویروس در این کشور را بار دیگر تضعیف کرده است. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان به بیش از 422 هزار نفر رسیده است. فعالیت های اقتصادی در ماه مارس از استرالیا تا ژاپن و از غرب اروپا تا آمریکا به شکل بی سابقه ای متوقف شده است.

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان حواس بازارهای فلزات را به سمت ریسکهای مربوط به تقاضا برده و باعث افت شدید قیمتها شده است در حالی که سرمایه گذاران تهدیدهای فزاینده بخش عرضه را تاکنون نادیده گرفته اند.

این مسئله در پی تصمیم آفریقای جنوبی برای وضع قرنطینه ملی به مدت ۲۰ روز با هدف مهار شیوع ویروس کرونا مطرح شده است که روی فعالیت معادن این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

آفریقای جنوبی بزرگترین تولیدکننده پلاتین، دومین تولیدکننده بزرگ پالادیم در جهان و صادرکننده بزرگ زغال سنگ حرارتی، سنگ آهن و طلا به شمار می رود.

این کشور با تولید حدود ۱۳۰ تن پلاتین در سال ۲۰۱۹ که شش برابر بیشتر از تولید روسیه بود، تولید جهانی این فلز ارزشمند را تحت سلطه دارد.

پلاتین هم مانند سایر فلزات در پی سرایت ویروس کرونا از چین به اروپا و آمریکای شمالی و قرنطینه سراسری از سوی چندین کشور، با ریزش قیمت روبرو شده است.

هر اونس پلاتین از رکورد بالای امسال که ۱۰۴۱ دلار بوده است، ۴۶ درصد سقوط کرده و در ۱۶ مارس به رکورد پایین ۵۵۸ دلار رسید و تا روز دوشنبه نزدیک ۶۴۲ دلار معامله شد. اما پس از اعلام قرنطینه از سوی رییس جمهور آفریقای جنوبی، پلاتین در معاملات سه شنبه حداکثر ۴.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۷۲ دلار رسید.

پالادیم هم روز سه شنبه افزایش داشت و با حداکثر ۷.۹ درصد افزایش، به ۱۸۵۴ دلار و ۵۰ سنت رسید با این حال هنوز از نقطه اوج خود در ۲۷ فوریه، ۳۷ درصد کاهش نشان می دهد.

در حالی که بهبود قیمت پلاتین و پالادیم نشان دهنده پایین بدترین کاهش قیمت اخیر فلزات نیست اما نشان می دهد که در کشف قیمت، اختلالات عرضه هم باید در نظر گرفته شوند.

گزارشهای زیادی از سراسر جهان از سوی معدنکارانی منتشر می شود که به منظور مدیریت زیانهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، تولیدشان را متوقف کرده یا کاهش داده اند.

فعالیت در معادن مس شیلی و پرو کاهش پیدا کرده است و شرکت واله برزیل فعالیت در یک معدن نیکل در شرق کانادا را متوقف کرده است. شرکت ریوتینتو هم برخی از فعالیتهایش در کبک کانادا را محدود کرده است.

این نمونه ها یک روند شفاف را نشان می دهد که همزمان با شیوع ویروس کرونا، اختلالات عرضه بیشتری به وقوع خواهد پیوست.

از طرفی شرکت مشاوره CPM Group با اشاره به بحران بیماری کووید ۱۹، تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتخابات آمریکا پیش بینی کرد روند صعودی قیمت طلا ادامه پیدا می کند و در میان مدت به رکورد جدیدی خواهد رسید.

این شرکت اعلام کرد اپیدمی ویروس کرونا به دولتها، شرکتها و افراد در سراسر جهان سیگنالهای هشداری درباره اپیدمیهای بعدی که تاکنون ناشناخته بودند و موارد بعد آنها ارسال می کند.

هنوز ارزیابی تاثیر کامل بیماری کووید ۱۹ روی اقتصاد جهانی دشوار است اما CPM Group با مطرح کردن چندین سناریو، ماه مه را برهه سرنوشت سازی دانسته است. ویروس کرونا اکنون عامل اصلی تاثیرگذار روی بازار است زیرا می تواند اقتصادهای جهان را به ورطه رکود بکشاند. این اپیدمی ممکن است تا ماه مه به بازارها و اقتصاد آسیب بزند و پس از آن با افزایش دمای هوا، فروکش کند.

تمامی تحولات اخیر در میان مدت و بلندمدت به نفع قیمت طلا است. اما حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ به دلیل شماری وقایع شامل انتخابات آمریکا، نرخهای بهره پایین یا منفی، دور شدن از جهانی سازی، نوسان بازارهای سهام، رشد سطح بدهی جهانی، تنشهای فراسرزمینی، تغییرات جوی و تقاضای بانکهای مرکزی برای خرید طلا شاهد رشد چشمگیری بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، عوامل بنیادین بازار طلا شامل عرضه، سرمایه گذاری، تقاضای بانک مرکزی، تقاضای مصرفی همگی مثبت بوده اند و از بالا رفتن قیمتها پشتیبانی کرده اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد