اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ماجرای دریافت وام ایران از صندوق بین المللی پول به کجا رسید؟

مواضع احتمالی آمریکا و مساله FATF دو مانع اصلی برای دریافت وام ایران از صندوق بین المللی پول هستند.

به گزارش سایت طلا ، ویروس کرونا که تقریبا تمامی کشورهای جهان را درگیر کرده است در اسفندماه وارد ایران شد و به دنبال این اتفاق و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، ایران پس از حدود ۶۰ سال از صندوق بین المللی پول درخواست وامی به ارزش پنج میلیارد دلار کرد. این درخواست پس از آن صورت گرفت که کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول از در نظر گرفتن یک بسته وام اضطراری ۵۰ میلیارد دلاری برای کشورهایی که بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند خبر داد.

به گفته جیورجیوا، حدود ۸۰ کشور تاکنون برای دریافت تسهیلات از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرده اند که درخواست آن ها در حال بررسی است اما صندوق بین‌المللی پول با درخواست ونزوئلا برای دریافت کمک پنج میلیارد دلاری مخالفت کرد. به گفته سخنگوی این نهاد، دلیل مخالفت با این درخواست آن است که بین کشورهای عضو صندوق برای به رسمیت شناختن نیکلاس مادورو به عنوان رییس جمهور اختلاف نظر وجود دارد. برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی، خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به عنوان رییس جمهور به رسمیت شناخته اند.

شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی موانع دریافت وام پنج میلیارد دلاری ایران از صندوق بین المللی پول پرداخته است که با توجه به تشدید تحریم ها بر ضد کشور از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، احتمالا روندی طولانی خواهد بود.

به گفته این شورا، افزایش تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت باعث شده است تا اقتصاد ایران در شرایط دشواری برای مقابله با کرونا قرار گیرد. شکی نیست که جامعه جهانی باید راهی برای کمک به مردم ایران در مقابله با کرونا پیدا کند اما اکنون دو مانع مهم بر سر راه پرداخت این وام به ایران وجود دارد: نخست موضع آمریکا که تحریم های شدیدی بر ضد ایران وضع کرده و از آنجا که بزرگ ترین سهامدار صندوق بین المللی پول نیز محسوب می شود از حق وتو در این نهاد برخوردار است و دوم تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی برای بازگرداندن اقدامات تقابلی علیه ایران در بهمن ماه که همین مساله کار یافتن بانک های مناسب برای انجام تراکنش های مالی مربوطه را دشوار می کند.

مقامات آمریکایی مدعی شده اند اقلام بشردوستانه از نظام تحریمی آمریکا معاف هستند. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در کنفرانسی خبری مدعی شده بود آمریکا از طریق کانال های مختلف به ایران پیشنهاد کمک برای مقابله با کرونا را داده است.

با این حال جوزف بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که این اتحادیه از درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول حمایت خواهد کرد. وی هم چنین از ارایه کمک هایی به ارزش ۲۰ میلیون یورو به ایران برای مقابله با کرونا خبر داده است.

پیشتر یکی از مقامات صندوق بین المللی پول گفته بود مذاکرات با ایران برای پرداخت این وام در جریان است و گفتگوها ظرف روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد