اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان 5 فروردین

با اعلام اقدامات جدید بانک مرکزی آمریکا، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت.بیشتر شاخص‌های بورسی در جهان امروز نیز ریزشی بودنداز طرفی به دنبال افزایش مداوم اقدامات تشویقی بانکهای مرکزی برای تقویت بازارهای مالی، روز سه‌شنبه سهام آسیا با جهش بزرگی روبرو شدند.قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر امید به توافق دولتمردان آمریکایی در خصوص بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری به منظور تعدیل اثرات شیوع ویروس کرونا، افزایش یافت.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ،هر چند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که صدراعظم آلمان آن را بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم خوانده است، کماکان باعث وحشت بازارهای مالی است.

در جریان معاملات روز سه شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.

در فرانسه نیز دولت از تمدید قرنطینه سراسری و جریمه سنگین ناقضان قرنطینه خبر داد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۵۸۲ نفر افزایش یافته است، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی یک تریلیون دلاری و اهدای ۳۰۰۰ دلار به هر خانواده خبر داده است. فدرال رزرو که پیشتر نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داده و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رسانده بود از آغاز عملیات جدید خرید اوراق قرضه به میزان نامحدود خبر داد. بسیاری از بانک های مرکزی دیگر نیز در سراسر جهان دست به اقدام مشابه زده‌اند.

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام شده و وزیر خزانه داری آمریکا نیز از احتمال تدارم تعطیلی هشت تا ۱۰ هفته ای بخش بزرگی از اقتصاد این کشور خبر داده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته است که بسیاری از کسب و کارها در آمریکا از جمله کسب و کارهای خانوادگی خودش به دلیل کرونا آسیب دیده است اما وی اجازه نخواد داد تا این بحران پزشکی به یک بحران اقتصادی همه جانبه تبدیل شود.

تاکنون بیش از ۳۸۱ هزار و ۷۶۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۶ هزار و ۵۵۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۶۰۷۷ نفر، چین با ۳۲۷۷ نفر، اسپانیا با ۲۳۱۱ نفر، ایران با ۱۸۱۲ نفر و فرانسه با ۸۶۰ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۹۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۲.۳۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۱۷ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۱۶۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۷ درصد بالا رفت اما با گذشتن از کانال ۱.۰۷ به ۱.۰۸۰۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۴۱۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۵۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

جینگ یی پان، استراتژیست بازارهای آسیایی در بانک آی جی گفت: احتمالا شاهد تداوم روند نزولی در بازارها خواهیم بود اما انتظار داریم که پس از پایان این دوره شاهد شکوفایی بیشتر بازارها باشیم اگر چهتا این نقطه هنوز فاصله زیادی مانده است.

سام استوول، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله‌گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص‌ها ادامه خواهد داشت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۱۰.۳۵۱۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۸۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۶۵ یوان چین اعلام شد.

چین اعلام کرده است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷ درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند.

ژاپن نیز از کاهش ۱۴ درصدی واردات و کاهش دو درصدی صادراتش خبر داده است.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

در شرق آسیا بانک های مرکزی چین، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند، سنگاپور و استرالیا برای حمایت از بازارها دست به کار شده اند و احتمال منفی تر شدن نرخ بهره در ژاپن به دنبال رشد عجیب منفی هفت درصدی اخیر شدت پیدا کرده است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۳.۰۴ درصد سقوط نسبت به روز قبل و در سطح ۱۸ هزار و ۵۹۱.۹۳ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۲.۹۳ درصد کاهش تا سطح ۲۲۳۷.۴۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۰.۲۷ درصدی در سطح ۶۸۶۰.۶۷ واحدی بسته شد.

پاول کریستوفر، استراتژیست بازار سهام در بانک ولز فارگو گفت: حتی نمی دانیم تا دو هفته دیگر چه خواهد شد و همین باعث هرج و مرج شده است. در برخی مناطق جهان آمار ابتلاها به طرز نگران کننده ای بالا می رود و این مثل یک طوفان بر سر اقتصاد جهانی است.

به دنبال افزایش مداوم اقدامات تشویقی بانک‌های مرکزی برای تقویت بازارهای مالی، روز سه‌شنبه سهام آسیا با جهش بزرگی روبرو شدند.

نیکی ژاپن ۷.۱۳ درصد جهش کرد. سهام دو شرکت بزرگ ژاپن فست رتیلینگ و گروه سافت‌بانک به ترتیب ۱۳.۷۹ درصد و ۱۸.۹۵ درصد جهش کردند.

در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۲.۳۴ درصد جهش کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با جهش بلند ۴.۴ درصدی روبرو شد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۴.۱۷ درصد جهش کرد و کوسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۸.۶۰ درصدی روبرو شد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۴.۷۸ درصد جهش کرد.

دیشب فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرد که برنامه خرید اوراق این بانک پایان نخواهد داشت و تا هر قدر که لازم باشد برای تقویت بازارها ادامه خواهد یافت.

همچنین قبلاً اعلام شده بود که بانک مرکزی آمریکا اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق مسکن بانکی را خریداری خواهد کرد، اما دیشب اعلام شد اوراق مسکن با پشتوانه شرکت‌های املاک خصوصی هم خریداری خواهد شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۴.۱۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۴۷۳۵.۷۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۳.۷۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۴۹۹۳.۸۹ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۳.۳۲ درصدی در سطح ۳۹۱۴.۳۱ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۲.۱۰ درصدی و ایستادن در سطح ۸۷۴۱.۱۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۳.۳۱ درصد پایین رفت و به ۶۲۳۰.۲۰ واحد رسید.

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر امید به توافق دولتمردان آمریکایی در خصوص بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری به منظور تعدیل اثرات شیوع ویروس کرونا، افزایش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۶۲ سنت معادل ۲.۳ درصد افزایش، به ۲۷ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۶ سنت معادل ۳.۳ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید.

بانک مرکزی آمریکا روز دوشنبه مجموعه ای از اقدامات اضطراری را به منظور حمایت از اقتصاد کشور در بحبوحه محدودیتهای تجارت برای مقابله با گسترش اپیدمی کرونا به اجرا گذاشت. در حالی که بسته کمک اقتصادی دو تریلیون دلاری به دلیل اختلاف نظر قانونگذاران در روز دوشنبه همچنان در سنا مانده بود، استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به حصول توافق در خصوص این بسته ابراز اطمینان کرد.

اقدامات محرک اقتصادی مذکور ارزش دلار را در نتیجه افزایش نقدینگی پایین برد. شاخص دلار روز سه شنبه ۰.۵ درصد افت کرد.

ضعیف شدن دلار قیمت نفت را که به این ارز معامله می شود، تقویت کرد.

در این بین، بانک بارکلیز روز سه شنبه پیش بینی خود از قیمتهای نفت در سال ۲۰۲۰ را با اشاره به فشار نزولی ناشی از جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه و افت شدید تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش داد.

این بانک دورنمای هر دو شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۰ را ۱۲ دلار کاهش داد و به ترتیب ۳۱ و ۲۸ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران این بانک اظهار کردند: قیمتهای نفت تا زمانی که اپیدمی کرونا مهار نشود، تحت فشارهای کاهشی خواهد ماند و حتی عربستان سعودی و روسیه هم از تبعات ریزش قیمتهای نفت مصون نخواهند ماند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد