اونس طلا2315.89
مظنه15,381,000
18 گرم3,550,700
ارزش سکه34,653,393
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

طلا، نفت و یک اقتصاد کرونایی

در حالی که ویروس کرونا گریبان اقتصاد جهانی را گرفته، بسیاری از کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا و نفت دچار نوسانات بی سابقه ای شده اند.

در حالی که ویروس کرونا گریبان اقتصاد جهانی را گرفته، بسیاری از کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا و نفت دچار نوسانات بی سابقه ای شده اند.

به گزارش سایت طلا به نقل از واشنگتن اگزماینر، از زمان وقوع انقلاب نفتی شیل در سال ۲۰۰۸ به رهبری آمریکا، قدرت اوپک برای تنظیم بهای نفت خام جهان مورد تهدید واقع شد. امروز ما شاهد دیگری برای اوپک در این بازار حیاتی هستیم. با افزایش صادرات نفت ایالات متحده از ۴۰ میلیارد بشکه در سال ۲۰۱۰ به ۲۰۰ میلیارد بشکه در سال جاری ، لرزش اوپک شدت یافته است.

در همین حال،‌ عربستان سعودی با توقف و راه اندازی بیشترین میزان عرضه نفت در جهان عرب،‌ تلاش می کند قیمت نفت را در شرایط ثابتی قرار دهد. در یک مقطع زمانی، حدود سال ۲۰۱۴، عربستان در همکاری با روسیه تلاش کردند بهای نفت شیل را به زیر قیمت تصور شده برسانند اما شیل به پمپاژ نفت به بازار ادامه داده و رانندگان آمریکایی از استفاده از بنزین ۲.۵۰دلاری لذت می برند.

ورود ناگهانی کروناویروس به بازارهای نفت در ماه ژانویه، مانند هر جای دیگری، این بازار را نیز وادار به تغییراتی کرد. هنگامی که چین (دومین اقتصاد جهان و بزرگترین وارد کننده نفت) دچار بحران شد، قیمت نفت خام سقوط کرد، اوپک لرزید و روسیه تصمیم گرفت از این زمان برای تدریس یک درس نهایی به تولید کنندگان نفت شیل ایالات متحده استفاده کند. طی تنها چند هفته، نفت خام که در ما دسامبر به ۵۹ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود، ۵۰ دلاری شد.

سعودی ها با فراخوان تولیدکنندگان نفتی اوپک و روسیه، خواستار کاهش تولید شدند تا از این طریق بهای نفت تثبیت شود. اما روس‌ها با این درخواست موافقت نکردند. بهای نفت خام به سرعت به ۴۰ دلار در هر بشکه رسید و در اواسط مارس نیز ۳۰ دلاری شد.

ترکیبی از کرونا و عملکرد روسیه-اوپک فشار زیادی بر تولیدکنندگان شیل آمریکا وارد کرده است. آنها فعالیت خود را متوقف کرده و نگران بدهی هایی هستند که باید پرداخت کنند. در حال حاضر بهای نفت خام بسیار کاهش یافته اما وضعیت تغییر می کند.

حال سوال اینجاست: هر اونس طلا چقدر شاهد نوسان خواهد بود؟ از منظر تاریخی، پاسخ در محدوده ارزش ۲۰ بشکه (نفت) سیر می کند؛ همانطور که در نمودار فوق نشان داده شده است. هنگامی که نفت محبوب می شود، همانطور که در دوره پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا رکود سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ اتفاق افتاد،‌ یک اونس طلا نیز فاصله چندان دوری نمی رود. البته اخیرا بهای یک اونس طلا معادل مقادیر زیادی نفت شده است، حدود ۵۳.۹ بشکه.

نفت ارزان و انرژی مرتبط با آن، مانند گاز طبیعی، با کاهش قیمت در کل اقتصاد، تغذیه شده و انتظارات پایین تر از قیمت ها منجر به کاهش نرخ بهره بلند مدت می گردد. هنگامی که روسیه و اوپک به جنگ قیمت خود پایان دهند ما شاهد تورم بالاتر و نرخ بهره بالاتر خواهیم بود. با وجود مشکلاتی که کروناویروس برایمان ایجاد کرده ، شاهد رشد بالاتر تولید ناخالص داخلی واقعی نیز خواهیم بود.

تا آن زمان، نفت قدرت اقتصادی خود را از دست خواهد داد و در کنار تولید شیل کم هزینه تر، شاهد یک حالت عادی جدید خواهیم بود که با هر اونس طلا بتوان 30 بشکه نفت خریداری کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد