اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تداوم ریزش بورس‌های جهان/دلار در اوج ۱۱ سال اخیر!

دلار کماکان به تاخت و تاز در برابر ارزهای دیگر ادامه می دهد. شاخص‌های بورسی نیز همچنان ریزش‌های سنگینی را تجربه می‌کنند.سهام آمریکا تحت تأثیر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از تأثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا باز هم سقوط کردند و یکی از پرنوسان‌ترین هفته‌های معاملات وال استریت را به ثبت رساندند.قیمت‌های نفت نیز روز جمعه کاهش چشمگیری پیدا کردند و نفت آمریکا برای کل هفته ۲۹ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از سال ۱۹۹۱ بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دلار این هفته را با صعودی ۴.۳۲ درصدی به پایان رساند تا بیشترین بازدهی هفتگی خود را در طول ۱۱ سال اخیر به ثبت برساند.

تاکنون بیش از ۲۶۲ هزار و ۸۵۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۴۰۳۲ نفر، چین با ۳۲۵۵ نفر، ایران با ۱۴۳۳ نفر، اسپانیا با ۱۰۰۲ نفر و فرانسه با ۴۵۰ نفر بوده است.

ری آتریل، استراتژیست بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: عکس‌العمل فدرال رزرو به تحولات اخیر کمی دور از انتظار و تهاجمی بود. نمی‌دانیم این کار تا چه حد می تواند جلوی ریزش بیشتر بازارها را بگیرد اما دولت ها و بانک‌های مرکزی باید هر چه در توان دارند برای حمایت از بازارها به کار گیرند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۳.۱۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۴ دلار اعلام شد.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۱.۱۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۱۶۵۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۴ درصد پایین رفت و با عقب نشینی از کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۷۵ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۳۷۴ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۴۹۵ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۲۶ درصد افزایش به ۱۱۰.۹۴۶۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۷۲۵۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۶۷ یوان چین اعلام شد.

در پایان معاملات روز جمعه آمریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) سهام این کشور تحت تأثیر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از تأثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بازهم سقوط کردند و یکی از پرنوسان‌ترین هفته‌های معاملات وال استریت را به ثبت رساندند.

میانگین صنعتی داوجونز ۹۱۳.۲۱ واحد یا ۴ درصد سقوط کرد و به ۱۹۱۷۳.۹۸ واحد بازگشت. این در حالی است که شاخص داوجونز در آغاز معاملات (دیشب) بیش از ۴۰۰ واحد جهش کرده بود، اما در ادامه تمام این سود را از دست داده و سقوط سنگینی به ثبت رساند.

اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۴.۳ درصد سقوط کرد و به ۲۳۰۴.۹۲ واحد بازگشت. کامپوزیت نزدک ۳.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد تا در ۶۸۷۹.۵۲ واحد بسته شود.

طی هفته گذشته، داوجونز بیش از ۱۷ درصد سقوط کرد تا بدترین سقوط هفتگی از اکتبر ۲۰۰۸ تا کنون را به ثبت برساند. اس‌اندپی ۵۰۰ هم که دو هفته قبل ۱۱.۵ درصد سقوط کرده بود، طی هفته گذشته با سقوط ۱۳ درصدی به کار خود پایان داد. کامپوزیت نزدک هم این هفته ۱۲.۶ درصد سقوط کرد. هر دو شاخص نزدک و اس‌اندپی بدترین عملکرد هفتگی خود از بحران مالی ۲۰۰۸ تا کنون را به ثبت رساندند.

هر چند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که صدراعظم آلمان آن را بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم خوانده است، کماکان باعث وحشت بازارهای مالی است.

لیندزی بل، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه الی اینوست گفت: ویروس کرونا در حال به تعطیلی کشاندن اقتصاد است و تقاضا برای اقلام خام نظیر نفت کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

به دنبال اعلام این خبر، بانک مرکزی ژاپن نیز جلسه اضطراری برگزار و اقدامات حمایتی بیشتری را از بازارهای مالی اعلام کرد.

در عین حال، رئیس جمهور آمریکا از اختصاص کمک ۲۵۰ میلیار دلاری برای کمک به کسب وکارهای کوچک و متوسط و کمک ۵۰ میلیارد دلاری برای ایرلاین ها خبر داده است.

ترامپ با بیان اینکه در وضع بسیار سختی قرار داریم، گفت: باید کارهایی انجام دهیم. برای شکست دادن این دشمن باید بخش هایی از اقتصادمان را موقتا ببندیم.

برایان نیک، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه " نووین" گفت: به نظر نمی رسد که تا مدت ها از شر این اخبار خلاص شویم. این نوسانات را یک ویروس به وجود آورده و همین کار را برای یافتن راهی اقتصادی دشوار می کند.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی آلمان و وزیر دارایی فرانسه هم در اظهاراتی جداگانه اعلام کردند که در حال بررسی اقدامات ممکن برای حمایت از بازارهای مالی و کاستن از تبعات منفی کرونا هستند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۴.۵۵ درصد سقوط نسبت به روز قبل و در سطح ۱۹ هزار و ۱۷۳.۳۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۴.۳۴ درصد کاهش تا سطح ۲۳۰۴.۹۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۳.۷۹ درصدی در سطح ۶۸۷۲.۵۹ واحدی بسته شد.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بهتری داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۰۴ درصدی تا سطح ۱۶ هزار و ۵۵۲.۸۳ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۵.۰۵ درصد بالا رفت و در سطح ۲۲ هزار و ۸۰۵.۰۷ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۱.۷۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۶۵۳.۲۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۴۸۱۶.۸۳ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۱۹۰.۷۸ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۵.۰۱ درصدی در سطح ۴۰۴۸.۸۰ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۳.۷ درصدی و ایستادن در سطح ۸۹۲۸.۹۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۷۴ درصد بالا رفت و به ۶۴۴۳.۳۰ واحد رسید.

روز جمعه حتی با اینکه کشورهای ثروتمند جهان کمک‌های مالی بی‌سابقه‌ای را برای تقویت اقتصاد جهانی و مقابله با رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه کردند، قیمت نفت خام به شدت سقوط کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۷۹ دلار یا ۱۱.۰۶ درصد سقوط کرد و به ۲۲.۴۳ دلار بازگشت.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۴۰ دلار یا ۵.۲ درصد سقوط کرد تا در ۲۶.۹۸ دلار بسته شود.

این در حالی است که قیمت‌های نفت در روز قبل (پنج‌شنبه) جهشی فوق‌العاده به ثبت رسانده بودند و نفت خام نیمه سنگین آمریکا بهترین روز تاریخ خود را سپری کرده بود.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته ۱۰ درصد سقوط کرد و این چهارمین افت هفتگی متوالی برای این شاخص بود. ظرف ۲ هفته گذشته و از زمان به نتیجه نرسیدن مذاکرات کاهش تولید اوپک و روسیه، با آغاز جنگ قیمت نفت عربستان و روسیه، قیمت هر دو شاخص نفت بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده است. به این ترتیب احتمالاً بدترین ماه در تاریخ معاملات نفت به ثبت خواهد رسید.

بلومبرگ روز جمعه گزارش کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه حاضر نیست به اخاذی نفتی عربستان سعودی تن دهد.

در این بین، روزنامه وال استریت ژورنال پنج شنبه گذشته گزارش کرد که رگولاتورها در تگزاس که بزرگترین ایالت تولیدکننده نفت آمریکا است، در حال بررسی کاهش تولید نفت هستند. چندین مدیر نفتی در پی ریزش قیمت‌ها، از کمیسیون راه آهن تگزاس درخواست مساعدت کرده‌اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد