اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تاثیر قابل‌تامل ضعف دلار آمریکا بر سقوط بهای طلا

بهای طلا با دلار آمریکا رابطه ای معکوس دارد. با تعمیق بحران اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹، سرمایه گذاران برای نخستین بار به سوی دلار کشیده شده اند. اما به زودی بهای طلا بار دیگر صعود می کند چرا که بانک های مرکزی چاپ اسکناس را افزایش داده اند.

بهای طلا با دلار آمریکا رابطه ای معکوس دارد. با تعمیق بحران اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹، سرمایه گذاران برای نخستین بار به سوی دلار کشیده شده اند. اما به زودی بهای طلا بار دیگر صعود می کند چرا که بانک های مرکزی چاپ اسکناس را افزایش داده اند.

به گزارش سایت طلا به نقل از سی ان بی سی، طلا از مدتها قبل به دلیل شهرتی که به پناهگاه باارزش و امن دارایی داشته، به عنوان مقصد بسیاری از سرمایه گذاری ها تعیین شده است. ارزشی که در این فلز وجود دارد می تواند از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد -تاریخچه آن بعنوان یک ارز و سپس، بعنوان فلزی که از ارز پشتیبانی میکند- البته امروزه بسیاری معتقدند که فلز زرد ارزش خود را از سایر سطوح سرمایه ای اخذ می کند.

به عبارت ساده تر،‌ اگر افراد به سایر سطوح سرمایه ای مانند سهام متمایل شوند، طلا یک سطح به عقب برمی گردد. اگر هیچ عامل آشفتگی در اقتصاد وجود نداشته باشد، سرمایه داران به سوی طلا سرازیر می شوند. اما اخیرا بهای طلا رفتار عجیبی از خود نشان داده است. برحسب دلار آمریکا، طلا در سال 2019 در حدود 20 درصد به 1.523 دلار در هر اونس افزایش یافت. این رقم امسال بیشتر شده و به حدود 1750 دلار قبل از بازگشت به سطح 1480 دلار در حال حاضر، صعود کرد. رقم کنونی ناشی از تهدید کروناویروس است. این ویروس می تواند اقتصاد جهانی را وارد رکود کند.

* جریان چیست؟

برای درک رفتار طلا، باید دارایی دیگری را که تلاش می کند در رقابت با این فلز زرد برای تبدیل شدن به پناهگاه امن سرمایه داران پیروز شود، در نظر بگیریم: دلار آمریکا. واحد پولی ذخیره جهانی که بیشترین حجم معاملات بین المللی با استفاده از آن انجام می شود اکنون به آسیب های ناشی از عدم قطعیت اقتصادی دچار شده است.

این بدان معنی است که افزایش ارزش دلار آمریکا، طلا را برای افرادی که طلا را با ارزهای دیگر خریداری می کنند، گران می کند. این موضوع بر قیمت طلا تأثیر منفی می گذارد. به طور خلاصه اینکه، طلا و دلار علاوه بر تاثیر متقابل بر یکدیگر، توسط عوامل دیگری نیز هدایت می شوند. به عنوان مثال، به سال ۲۰۰۸ باز گردیم. همان زمانی که بحران مالی از اواسط سال به اوج خود رسید و سرمایه داران امنیت خزانه های آمریکا را مورد هجمه قرار دادند.

افزایش ارزش دلار آمریکا در سال 2008 به معنای سقوط سریع بهای طلا بود. با این حال، هنگامی که بانک های مرکزی اقدام به افزایش چاپ پول برای رونق بخشیدن به اقتصاد جهانی کردند ، انتظار می رفت دلار پایین بیاید و طلا افزایش یابد. آنگاه همبستگی معکوس شکسته شد. برای چندین ماه ، هم سرمایه گذاران دلار دچار شکست شدند و هم سرمایه گذاران طلا. به گفته یک تحلیلگر، دلالان یکی از دلایل روند نزولی طلا هستند. آنها در سایر سطوح دارایی زیان دیده و بنابراین می خواهند بخشی از این خسارت را با فروش طلایی که در سال گذشته روند صعودی داشته، جبران کنند.

با تعطیلی نیمی از جهان، اکثر مردم مشغول جمع آوری منابع اصلی هستند. هیچ کس قصد ندارد برای خرید طلا و جواهرات پول خرج کند. چین و هند از اصلی ترین مصرف کنندگان طلا و جواهرات هستند و اگر تقاضا برای طلا کم شود، قیمت ها آن را انعکاس می دهد.

* حالا باید طلا بخریم یا بفروشیم؟

اکثر مشاوران مالی می گویند که طلا باید در هر زمانی بین 5 تا 15 درصد، یعنی بخشی کوچک اما اساسی از سبد سهام شما را تشکیل دهد. طلا می تواند نوسانات رو به جلو از خود نشان دهد اما با افزایش بلاتکلیفی اقتصادی به دلیل شیوع کروناویروس ، طلا نقش خود را ایفا خواهد کرد.

* چگونه باید در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

در حالی که به طور سنتی طلا به صورت فیزیکی رد و بدل شده و هنوز هم به این شکل وجود دارد، مشکلات خاصی در خصوص جابجایی آن از جمله ذخیره و یا احتمال سرقت، نگرانی های بهداشتی و غیره وجود دارد. با توجه به این مسائل می توان سرمایه گذاری در طلا به شکل فیزیکی را با ETF های طلا(صندوق های معاملاتی) ، طلای دیجیتال یا اوراق قرضه طلا جایگزین نمود.

ETF های طلا برای تجارت در صرافی ها آسان بوده و به صورت غیرمادی می آیند. اوراق قرضه طلا نیز که توسط RBI صادر می شود ، 2.5٪ در سال با اطمینان همراه است. در همین حال طرح های سپرده گذاری طلا می توانند به عنوان یک واریز ثابت در طلا در نظر گرفته شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد