اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

زورآزمایی اقتصاد جهانی با کرونا / شرکت‌هایی که زامبی می‌شوند!

این بیماری همه گیر جهانی، اقتصاد را با سطح بی سابقه ای از بدهی ها روبرو کرده است.

این بیماری همه گیر جهانی، اقتصاد را با سطح بی سابقه ای از بدهی ها روبرو کرده است.

به گزارش سایت طلا به نقل از نیویورک تایمز، علیرغم اقدام فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره و خرید خزانه‌ها،‌ بازارهای جهانی روز دوشنبه باز هم شاهد سقوط بودند. تهدید این ویروس برای اقتصاد جهانی شبیه به همان بحرانی است که ۱۲ سال پیش گریبان اقتصاد را گرفت.

اکنون از جهات زیادی جهان در همان اندازه و عمق بدهی ای قرار گرفته که در بحران سال ۲۰۰۸ دچار شده بود. اما بزرگ ترین و پرخطرترین عرصه های این بدهی ها تغییر پیدا کرده اند: از خانواده ها و بانک های آمریکا تا شرکت های سراسر دنیا.

بسیاری از مشاغل با توقف ناگهانی جریان پولی خود روبرو شده و شرکت ها در تلاش برای بازپرداخت وام های خود هستند. فرودگاه های خالی، قطارهای خالی و رستوران های خالی همه و همه واقعیت های تلخی هستند که آسیب های جدی به اقتصاد وارد می کنند. این وضعیت زمینه را برای شرکت هایی که مانند زامبی عمل می کنند،‌ فراهم می کند. هرچه مدت طول شیوع کرونا بیشتر طول بکشد، این زامبی ها بیشتر و بیشتر می شود: شرکت هایی که با درآمد بسیار اندکی که بدست می آورند حتی توان پرداخت بدهی های خود را نیز نداشته و برای بقا و بازپرداخت این بدهی ها، ناچارند بار دیگر وام بگیرند. دقیقا مانند اتفاقی که در بحران مالی سال ۲۰۰۸ روی داد.

طی یک قرن گذشته، تقریباً همیشه رکودها با دوره پایدار نرخ بهره بالاتر آغاز شده است. هرگز یک ویروس و خسارت های ناشی از چنین آلودگی هایی به اقتصاد جهانی بیش از سه ماه به طول نمی انجامد. اکنون این بیماری همه گیر قرن ، وارد اقتصاد جهانی شده و رکورد بدهی ایجاد کرده است.

بانک های جهانی در شرایط هشدار قرار گرفته اند چرا که احتمال این مساله برای آنان وجود دارد که شرایط کنونی، اقتصاد را به ورطه بحران سال ۲۰۰۸ بکشاند. گرچه هنوز مشخص نیست که آیا اقدام فدرال رزرو تاثیری بر هراس موجود در بازارها دارد یا خیر، اما این سوال را باید پرسید که چرا هنوز هم سیستم مالی احساس آسیب پذیری می کند؟

با تداوم توسعه جهانی، وام دهندگان سال به سال شرایط آسانتری را برای پرداخت پول قرار داده و وام های ارزان قیمت را از منابع مالی نامعلوم به شرکت های جهانی پرداخت کردند. اکنون بار بدهی جهانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

سرمایه داران وال استریت با این حال امیدوارند که وضعیت کنونی به سرعت رفع شده و برای این ایده نیز، پیشرفت دلگرم کننده چینی ها در مبارزه با کرونا را بیان می کنند. این در حالی است که چین طی یک دهه گذشته بالغ بر ۲۰ تریلیون دلار بدهی بالا آورده و رقم آن چهار برابر شده است.

در سایر نقاط جهان از جمله ایالات متحده نیز گرچه سرمایه داران از سیاست گذاران می خواهند تا تدابیر ویژه خود مانع از شکنندگی اقتصاد شوند اما واقعیت این است که دوام یا شکنندگی اقتصاد اکنون به کرونا ویروس و اینکه چه زمانی شیوع آن رو به کندی می گذارد، بستگی دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد