اونس طلا2375.92
مظنه16,426,000
18 گرم3,791,900
ارزش سکه37,007,778
قدیم (بهار)41,000,000
جدید (امامی)44,500,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

آنچه بر بورس های جهان گذشت/دلار صعودی شد

دلار به جز پوند در برابر تمام ارزهای مهم دیگر صعودی بود.یک مقام سابق فدرال‌رزرو گفت: اقدامات اخیر این بانک، شامل کاهش نرخ بهره آمریکا، جای تقدیر دارند اما با توجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا هنوز احتمال رکود اقتصادی وجود دارد.فرانسه، آمریکا و ونزوئلا نیز روی به قرنطینه بخشی یا تمام کشور خود آورده‌اند.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات روز سه‌شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است.

در فرانسه نیز دولت از قرنطینه سراسری ۱۵ روزه خبر داد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۷۱ نفر افزایش یافته است، فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی بی سابقه یک درصد کاهش داد و به محدوده ۰.۲۵ درصدی تا صفر درصدی رساند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمانی اعلام کرد تمام پروازهای مسافری از اروپا به مدت ۳۰ روز حق ورود به آمریکا را ندارند که انگلیس نیز به تصمیم جدید افزوده شده است. پیش تر نیز مقامات آمریکایی، اروپا را کانون جدید شیوع کرونا در جهان معرفی کرده بودند. با توجه به این تصمیم انتظار می‌رود ضربه سنگینی به ایرلاین‌ها و صنعت گردشگری جهان وارد شود.

ترامپ همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام حالت فوق العاده در آمریکا به سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر داد که دولت اقدامات لازم را برای محافظت از بازارهای مالی و اقتصاد این کشور انجام خواهد داد.

تاکنون بیش از ۱۷۹ هزار و ۳۳۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۱۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۲۲۶ نفر، ایتالیا با ۲۱۵۸ نفر، ایران با ۸۵۳ نفر، اسپانیا با ۳۴۲ نفر و فرانسه با ۱۴۸ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۳۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۳۸ دلار اعلام شد.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۲۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲ درصد بالا رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۱۱ به ۱.۱۱۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۹۹۴ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۲۱۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

با کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از بیمارستان‌های صحرایی تعطیل شده‌اند و برنامه ریزی‌هایی برای بازگشت بخشی از افراد به کار و همچنین اجازه مسافرت به آن ها در حال انجام است.

سام استوول، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله‌گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص ها ادامه خواهد داشت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱۰۶.۶۴۲۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۴۶ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱۶ یوان چین اعلام شد.

یک مقام سابق فدرال‌رزرو می‌گوید اقدامات اخیر این بانک، شامل کاهش نرخ بهره آمریکا، جای تقدیر دارند اما با توجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا هنوز احتمال رکود اقتصادی وجود دارد.

دنیس لاکهارت، رئیس فدرال‌رزرو شعبه آتالانتا از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: من معتقدم قطعاً شرایطی مهیا شده که ریسک رکود وجود دارد و ما با توجه به تحولات مربوط به این ویروس با شرایط مبهم بسیاری روبرو شده‌ایم و هیچکس واقعاً نمی‌داند تأثیرات اقتصادی آن چه خواهد بود.

وی اضافه کرد: من معتقدم ما باید از فدرال‌رزرو تشکر کنیم چراکه تا حد ممکن جلوتر از منحنی تغییرات حرکت کرده‌اند.

فدرال‌رزرو یکشنبه شب نرخ بهره خود را به ۰-۰.۲۵ درصد کاهش داد و برنامه خرید ۷۰۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه خزانه‌داری و مسکن را آغاز کرد.

یک هفته قبل از آن هم فدرال‌رزرو در اقدامی غیرمنتظره نرخ بهره خود را ۵۰ صدم درصد کاهش داده و به ۱-۱.۲۵ درصد رسانده بود.

لاکهارت می‌گوید: به این ترتیب فدرال‌رزرو تمام فشنگ‌های اسلحه خود را شلیک کرده است (از دیدگاه نرخ بهره) و این گزینه‌های کمتری را برای حمایت از اقتصاد آمریکا در آینده در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

در حالی که شیوع ویروس کرونا تنش زیادی را بر اقتصاد آمریکا وارد کرده است، احتمال به رکود کشیده شدن اقتصاد این کشور به بیشترین حد ممکن رسیده است.

این خبر بدی برای کارکنان آمریکایی است؛ میلیون‌ها نفر با شروع رکود شغل خود را از دست خواهند داد. به ویژه گروهی از این کارکنان که حقوق آنها به کلی قطع خواهد شد، چنین اتفاقی ویران‌کننده خواهد بود.

ترک‌هایی روی بدنه اقتصاد آمریکا دیده می‌شوند، کارفرمایان شرکت‌های کوچک با مشکلاتی در زنجیره تأمین خود مواجه شده و فروش خود را از دست داده‌اند. شرکت‌های بزرگ نفت و گاز با سقوط قیمت نفت برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و از پرداخت سود به سهام خود صرف‌نظر کرده‌اند. مصرف کنندگان آمریکایی خریدهای خود را کاهش داده و هزینه‌های روتین روزانه خود را کمتر کرده‌اند.

متخصصان بانک ملی اول اوهاما نبراسکا می‌گویند: بسیاری از کارگران آمریکا پشتوانه مالی لازم برای تحمل اخراج را ندارند. زندگی روزانه ۵۳ درصد از بزرگسالان آمریکا امسال به حقوق ماه به ماه آنها وابستگی کامل دارد و صندوق پس‌انداز اضطراری‌ای برای تأمین ۳ ماه زندگی خود را ندارند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها به دنبال اعلام خبر محدودیت های جدید به طرز کم سابقه ای ریزشی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۱۲.۹۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۰ هزار و ۱۸۸.۵۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱۱.۹۸ درصد سقوط تا سطح ۲۳۸۶.۱۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۱۲.۳۲ درصدی در سطح ۶۹۰۴.۵۹ واحدی بسته شد.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بهتری داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۰۶ درصدی تا سطح ۱۷ هزار و ۱۱.۵۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۲۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۱۱۳.۸۹ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" ریزش ۰.۸۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۶۹۷.۷۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۵.۸۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۲۹۳.۴۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

از طرف دیگر مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه، مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است؛ هر چند که طرف اروپایی تاکنون از خود اشتیاقی برای این مساله نشان نداده است. انگلیس اکنون در حال مذاکره با استرالیا برای امضای پیمان تجارت آزاد پسابرگزیت است و انتظار می‌رود مذاکره با آمریکا نیز برای امضای پیمانی بزرگ به زودی آغاز شود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۴.۰۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۱۵۱.۰۸ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۵.۷۵ درصدی در سطح ۳۸۸۱.۴۶ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۵.۳۱ درصدی و ایستادن در سطح ۸۷۴۲.۲۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۷.۸۸ درصد بالا رفت و به ۶۱۰۷.۲۰ واحد رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد