اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نحوه ضدعفونی کردن گوشی‌های آیفون/کدام مواد برای ضدعفونی کردن خانه خطرناک هستند؟

به تازگی شرکت اپل به کاربران آیفون نحوه پاکسازی و ضدعفونی کردن گوشی های خود را به منظور مقابله با انتشار ویروس کرونا آموزش داده است.از طرفی هر محلولی برای ضدعفونی کردن خانه مناسب نیست و می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

به گزارش سایت طلا ، تمیز و ضدعفونی کردن گوشی های موبایل بدون شک یکی از مهمترین کارهایی است که افراد این روزها باید به منظور مقابله با انتشار ویروس خطرناک کرونا انجام دهند. معمولاً کارشناسان و پزشکان در توصیه های بهداشتی خود همواره از شست‌وشو و ضدعفونی کردن دستها و صورت افراد و همچنین خودداری از دست زدن به سطوح مختلف در خانه و محل کار و پرهیز از رفتن به مکان‌های عمومی سخن می گویند، اما شاید کمتر راجع به تمیز کردن گوشی های موبایل که تقریباً همواره در دستان ما قرار دارند و ما در طول روز بارها و بارها به آنها دست میزنیم، سخن گفته شده باشند.

حالا بر اساس گزارشی که در یاهو فاینانس آمده است، شرکت اپل به تازگی خطاب به کاربران گوشی های آیفون راهنمایی های خود را در خصوص تمیز و ضدعفونی کردن گوشی های خود تغییر داده و ضمن تاکید بر لزوم پاکسازی سطوح مختلف گوشی های آیفون از آنها خواسته تا از کارهای غیر معمول که موجب آسیب رساندن به صفحه نمایش و سایر سخت افزارهای گوشی می‌شود جداً خودداری کنند.

اپل در این گزارش به کاربران آیفون توصیه کرده که آنها می‌توانند گوشی خود را با الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد یا پاک‌کننده کلروکس (Clorox wipe) نیز ضد عفونی کنند.

نکته مهمی که کاربران باید توجه داشته باشند آن است که الکل یا مواد ضدعفونی کننده مجاز را مستقیماً به بر روی سطح و صفحه نمایش گوشی نزنند بلکه یک دستمال نرم از جنس میکروفایبر را آغشته به الکل کنند و آن را بر روی تمامی سطوح گوشی و منافذ آن همچون محل شارژ، هندزفری و لنز دوربین بمالند. بعد از پاک و ضدعفونی کردن گوشی با یک دستمال نرم و خشک دیگر اقدام به خشک کردن گوشی آیفون خود کنند.

اپل همچنین به تمامی کاربران آیفون هشدار داد که به هیچ عنوان از الکل های غیر مجاز ، صنعتی یا قوی‌تر برای ضدعفونی کردن گوشی خود استفاده نکنند چراکه ممکن است این کار آسیب‌های جدی به صفحه نمایش و سایر سخت افزارهای گوشی وارد کند.

در این گزارش همچنین ذکر شده است کاربران گوشی‌های سری آیفون ۱۱ می‌توانند به راحتی از محلول آب و صابون و یک دستمال نرم و مرطوب استفاده کنند.

پیشتر در گزارش های قبلی از تمامی کاربران گوشی های هوشمند موکداً درخواست شده بود که به هیچ عنوان از الکل های بالای ۵۰ درصد برای ضدعفونی کردن گوشی های خود استفاده نکنند چرا که حسگر اثر انگشت موجود در زیر صفحه نمایش لمسی آن ها آسیب میبیند. اما آنچه که در این گزارش آمده، صرفا دستورالعمل پاکسازی گوشی های آیفون است که از سوی شرکت اپل منتشر شده است. بنابراین سایر برندهای گوشی های هوشمند باید توجه داشته باشند که از الکل های ضعیف تر ( زیر ۵۰ درصد) یا همان محلول آب و صابون برای ضدعفونی کردن دستگاه خود استفاده کنند.

این روز‌ها هم زمان با ایام خانه تکانی و هم چنین ضرورت ضدعفونی خانه‌ها برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا درون خانه، باید توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع ماده ایی برای تمیز کردن خانه مناسب نبوده و می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. از جمله خطراتی که ممکن است ناخواسته به وجود بیاورید، ترکیب مواد تمیزکننده و ضد عفونی کننده با هم است که برخی از آن‌ها منجر به تولید مواد سمی شده و ممکن است خطراتی را درپی دارند؛ بنابراین توجه داشته باشید که این مواد را با هم مخلوط نکنید.

ترکیب مایع سفیدکننده (وایتکس) و الکل

این محلول کلروفرم و اسید هیدروکلریک تولید می‌کند که می‌تواند موجب آسیب به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم و پوست شود.

ترکیب مایع سفیدکنده (وایتکس) با انواع مواد تمیزکننده

ترکیب این دو محلول با هم موجب تولید گاز سمی کلر می‌شود و مشکلات شدید تنفسی و چشمی را در پی دارد.

ترکیب سرکه و جوش شیرین

خطرناک‌ترین حالت تولید این ماده در ظروف سربسته است که منجر به انفجار شدید می‌شود.

ترکیب سرکه و مایع سفیدکننده (وایتکس)

این ترکیب نوعی گاز سمی تولید می‌کند که منجر به سوختگی شدید چشم و آسیب شدید به ریه‌ها می‌شود.

ترکیب سرکه و آب اکسیژنه

ترکیب این دو ماده با هم باعث تولید اسید پراستیک می‌شود که تحریک و آسیب به پوست، چشم ها، گلو، بینی و ریه‌ها را در پی دارد.

ترکیب وایتکس و آمونیاک

ترکیب این دو ماده سمی آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی می‌رساند و هم چنین می‌تواند منجر به انفجار شود.

نکاتی در رابطه با مواد ضدعفونی کننده

پس از زدن مواد ضدعفونی کننده به سطوح اجازه دهید با گذشت زمان خشک شود یا حداقل ۳۰ ثانیه بعد آن را پاک کنید.

الکل متانول یا الکل صنعتی به هیچ عنوان ارزش ضدعفونی کنندگی نداشته و استفاده از آن منجر به آسیب‌های کلیوی و پوستی شدید می‌شود.

استفاده از الکل‌ها (اتانول و متانول) برای افراد فاویسمی اکیدا ممنوع است.

از مخلوط کردن مارک‌های مختلف از یک ماده تمیزکننده به شدت پرهیز کنید؛ چرا که فرمول ساخت آن‌ها می‌تواند با هم متفاوت باشد و منجر به واکنش‌های شیمیایی ناخواسته و خطرناک شود.

فرق اتانول و متانول چیست؟

متانول الکلی است که دارای یک گروه متیل در اسکلت کربن است و سطح اسیدی کمی بالاتر از سطح اب دارد.متانول بسیار سمی بوده و برای مصرف مناسب نیست. این ماده بیشتر از طریق کاتالیز از مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروژن به صورت مصنوعی تولید می‌شود. مقدار کمتر از نصف قاشق چای خوری متانول، می‌تواند موجب کور شدن فرد شود.

متانول را نباید برای ضدعفونی کردن سطوح ستفاده کرد چرا که به شدت سمی بوده و کمترین خاصیت ضدعفونی را در میان الکل‌ها دارد. هم چنین می‌تواند عوارضی نظیر درماتیت (التهاب پوست)، آسیب چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.

اتانول الکلی با یک گروه اتیل در اسکلت کربن است و یک اسید ضعیف‌تر از آب است. اتانول الکلی است که در نوشیدنی‌های غیرمجاز استفاده می‌شود. اتانول یا الکل اتیلیک دارای بوی خاص و قابلیت آتش گیری است. گرچه اتانول می‌تواند برای ضدعفونی کردن دست‌ها گزینه خوبی باشد، اما استفاده از آن تنها زمانی توصیه می‌شود که آب و صابون در دسترس فرد برای شستن دست‌ها نباشد؛ چرا که یک صابون معمولی قدرت ضدعفونی بیشتری نسبت به تمام الکل‌ها را دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد