اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درخواست بخش خصوصی ایران از اتاق بازرگانی بین المللی/صدای ایران را می‌شنویم

رئیس اتاق ایران و رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی، مساعدت این نهاد بین‌المللی و جامعه جهانی را برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران در شرایط تحریم‌های ظالمانه خواستار شد.اتاق بازرگانی بین‌المللی به نامه ارسال شده از سوی رییس اتاق بازرگانی ایران درباره لزوم کمک به ایران در مقابله با کرونا واکنش نشان داد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران، غلامحسین شافعی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC باید در زمینه دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا تلاش کند گفت: نهاد‌های بین‌المللی می‌توانند در شرایط تحریم‌ها نقش خود را برای کنار زدن تهدید‌های سیاسی ایفا کنند.

وی افزود: همانگونه که به‌خوبی اطلاع دارید سازمان بهداشت جهانی برای برخی از کشور‌ها و مناطق دنیا، به‌دلیل انتشار ویروس کرونا که یک اپیدمی جهانی است، وضع فوق‌العاده اعلام کرده است. امروز وضع جهانی، بیش از هرزمان دیگری، بر ضرورت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تجهیز توانمندی‌های فنی جهت کمک به کشور‌های گرفتار ویروس کرونا تاکید می‌کند.

رئیس اتاق ایران گفت: متاسفانه در شرایط کنونی، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که در معرض گسترده این بیماری بوده لذا در مسیر مبارزه جدی بر علیه این بیماری فراگیر قرار دارد و در این راه نیازمند هرنوع کمک برای کاهش انتشار و نابودی آن در سطح کشور است.

شافعی خطاب به رئیس اتاق بازرگانی بین المللی افزود: معتقدیم که این اتاق به‌عنوان یک سازمان و موسسه شناخته شده بین‌المللی، می‌تواند نقش موثری در این شرایط ایفا کند. از این رو انتظار می‌رود که جنابعالی اقدامات و ترتیبات لازم را با هماهنگی فعالان اقتصادی بین‌المللی و اعضای محترم ICC برای مشارکت در مبارزه علیه انتشار و نیز نابودی این بیماری فراگیر، از طریق فراهم آوردن و تامین نیاز‌های پزشکی و درمانی از قبیل تجهیزات پزشکی و مواد مورد نیاز، به‌عمل آورید.

وی ادامه داد: مبارزه علیه این بیماری در سطوح منطقه‌ای و جهانی، نه‌تن‌ها مساعدت به مردم ایران است بلکه با کنترل و نابودی این ویروس، از انتشار بیشتر آن در منطقه و جهان جلوگیری به‌عمل خواهد آمد. این در حالی است که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران، شرایط تهیه اقلام و لوازم مورد نیاز پزشکی و بهداشتی را مشکل کرده است.

با افزایش شیوع ویروس کرونا در ایران و درگیر شدن تمامی استان‌ها با این ویروس، چگونگی بسیج امکانات اقتصادی برای مقابله با این ویروس، نحوه تامین ملزومات پزشکی و کادر درمان و واردات دارو و مواد اولیه دارو اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که امروز، اقتصاد ایران با آن روبه‌رو شده است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، ایران از نظر تولید مواد ضدعفونی کننده و الکل طبی و صنعتی شرایط مناسبی دارد اما در حوزه تامین دارو و مواد اولیه آن همچنان نیاز به واردات وجود دارد که با توجه به تحریم‌های یک جانبه آمریکا و محدودیت بانکی، تامین این نیازها برای ایران را دشوار کرده است.

به دنبال تداوم این محدودیت‌ها، در روزهای گذشته مقامات مختلف ایران از جمله وزیر امور خارجه و رییس کل بانک مرکزی در نامه‌هایی به مقام‌های بین‌المللی از آنها خواسته‌اند شرایط برای ایران تسهیل شود و با حرکت غیرقانونی آمریکا مقابله صورت گیرد.

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز دو روز قبل در نامه‌ای به رییس اتاق بازرگانی بین المللی از او خواسته بود شرایط برای حمایت از ایران در مبارزه با کرونا فراهم شود و در این مسیر با حمایت این اتاق، تحریم‌های آمریکا کم اثر شوند.

پس از ارسال این نامه، صفحه رسمی اتاق بازرگانی بین‌المللی در توییتر نوشت: ما صدای شما را میشنویم و ملزم به کمک‌رسانی به هر سازمانی که نقشی در جلوگیری از شیوع دارد، هستیم.

در این باره مهدی علیپور، فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق بازرگانی ایران به ایسنا می‌گوید: هرچند ایران در سال‌های گذشته، توانسته در بسیاری از بخش‌ها خط تولید خود را در عرصه‌های مختلف فعال کند اما با توجه به اینکه هنوز تامین مواد اولیه این خطوط اهمیت دارد، تحریم‌ها محدودیت‌هایی به وجود می آورند.

به گفته وی، چه در به دست آوردن بازار و فروش مواد اولیه و چه در جابجایی منابع بانکی برای خرید و فروش این کالاها، محدودیت‌ تحریم‌ها اثر گذار و برای فعالان اقتصادی ایرانی مشکل آفرین شده است.

این فعال اقتصادی مقابله با بیماری یا تامین نیازهای فوری کشور را جزو مسائلی دانست که برای برطرف شدنشان نیاز به عبور از تحریم‌ها وجود دارد و سیاست‌های دولت آمریکا، برای ایران در این زمینه مشکل آفرین شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد