اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

افت شدید صادرات و واردات چین در ماه های ژانویه و فوریه

تازه ترین آمارهای گمرک چین نشان می دهد صادرات و واردات این کشور در دو ماه نخست 2020 میلادی تحت تاثیر نگرانی های مربوط به گسترش ویروس کرونا و تبعات منفی آن با کاهش شدیدی روبرو شده است.

به گزارش رویترز، در حالی که گسترش کرونا موجب اختلالات زیادی در فعالیت های اقتصادی و تجاری چین شده است، آمارهای گمرک نشان می دهد صادرات این کشور در ماه های ژانویه و فوریه با افت شدیدی روبرو شده و واردات نیز کاهش داشته است.

گزارش مایوس کننده تجارت خارجی چین موجب افزایش نگرانی ها درباره نصف شدن رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال شده است، پیش بینی می شود رشد اقتصادی چین در این مدت به پایین ترین سطح از سال 1990 میلادی خواهد رسید.

آمارهای گمرک نشان می دهد صادرات چین در دو ماه گذشته با افت 17.2 درصدی روبرو شده که این بیشترین کاهش از فوریه 2019 به شمار می رود. نظرسنجی رویترز نشان می داد که صادرات چین در این مدت احتمالا با افت 14 درصدی روبرو شده است.

واردات چین نیز نسبت به سال قبل 4 درصد افت داشته ولی بهتر از کاهش 15 درصدی است که فعالان بازار پیش بینی کرده بودند.

واردات چین در ماه دسامبر با رشد 16.5 درصدی روبرو شده بود. چین در دو ماه نخست امسال با کسری تجاری 7.09 میلیارد دلاری روبرو شده است. فعالیت های صنعتی چین با بیشترین کاهش از زمان بحران مالی 2008 مواجه شده است.

ویروس کرونا تاکنون بیش از 3 هزار نفر را در چین کشته و 80 هزار نفر دیگر را آلوده کرده است. گرچه روند ابتلا به این ویروس در چین کاهش یافته ولی بعید به نظر می رسد تا آوریل روند تولیدات صنعتی این کشور به حالت عادی بازگردد.

افول فعالیت های اقتصادی و صنعتی در چین یک تهدید بزرگ برای شرکای اقتصادی این کشور نیز به شمار می رود که بخش زیادی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از چین تامین می کنند.

مازاد تجاری چین با آمریکا در این مدت به 25.37 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل به 42.16 میلیارد دلار رسیده بود.

آمریکا و چین پس از ماه ها جنگ تجاری سرانجام در ماه ژانویه امسال به یک توافق موقت بر سر تعرفه ها دست یافتند.

یک مقام ارشد آمریکایی در ماه فوریه گفت: واشنگتن از چین انتظار دارد علی رغم گسترش ویروس کرونا به تعهدات خود پایبند باشد.

به نظر می رسد شوک عرضه و تقاضا در چین تا ماه ها تاثیرات منفی خود را بر چرخه تولید و تجارت جهانی نشان دهد. این بحران موجب افزایش نگرانی ها درباره وقوع رکود اقتصادی در سایر کشورها شده است.

در واکنش به این بحران، سیاستگذاران جهانی تلاش های خود را برای جلوگیری از وقوع رکود اقتصادی افزایش داده اند و فدرال رزرو آمریکا در نشست اضطراری تصمیم گرفت تا نرخ بهره را 0.5 درصد کاهش دهد.

سازمان ملل برآورد کرده است که کمبود تجهیزات و قطعات چینی می تواند 50 میلیارد دلار به صنایع سایر کشورها آسیب وارد کند.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد