اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تاثیر کرونا بر قیمت طلا دلار و بازار بورس ایران

تحلیل تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و ایران+تحلیل تکنیکال دلار تهران مورخ 21 اسفند 98


تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران و جهان

تاثیر کرونا بر قیمت طلا دلار و بازار بورس ایران

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان
ویروس کرونا باعث بحران شدید در صنعت حمل و نقل شده است که این امر بیش از همه بر اقتصاد کشورهای خاور دور تاثیر منفی دارد. ویروس کرونا باعث شده است حجم حمل و نقل به چین حدود 30 درصد کاهش پیدا کند و باعث توقف موقت پروازهای بین‌المللی به چین شده است. بر این اساس، چندین خطوط هواپیمایی کشورها از جمله امریکا، کانادا، فرانسه، قطر، بریتانا ،هند، نیوزیلند، کره جنوبی و… پروازهای خود را به مقصد چین متوقف کرده اند.

ویروس کرونا باعث کاهش شدید تولیدات چین و کاهش صادرات شده است. شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند : اپل ، گوگل ، خودروسازی تسلا، دیزنی، مایکروسافت، آمازون، فعالیت شرکت‌های خود را در چین متوقف کرده اند. پر واضح است وقتی که کارخانه‌های چین تعطیل هستند ، نیازی به خرید مواد اولیه نخواهند داشت. همچنین برخی از مواد اولیه ای که چین خریداری میکرده است طی 2 هفته اخیر کاهش 10 درصدی داشته اند ؛ به طور مثال مواردی از جمله : نفت، فولاد، مس ، سنگ‌آهن، و… . این یعنی لطمه به اقتصاد دنیا

توریسم بین‌الملل نیز ضربه دیده است. چین بیشترین توریسم را به دنیا می‌فرستد، اما سفرهای خارجی از مبدا چین به سایر کشورها متوقف شده است.در بازار داخلی چین نیز بیش از 2 میلیارد سفر متوقف شده است. این یعنی 2 میلیارد بلیت هواپیما،اتوبوس، قطار، تاکسی و… کنسل شده است و در نتیجه هتل‌ها، ایرلاین‌ها و مراکز تفریحی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران و جهان | تاثیر کرونا بر قیمت طلا دلار بازار بورس ایران

تاثیر کرونا بر قیمت طلا
از 17ژانویه به بعد ، قیمت نفت کاهش ۱۵درصدی داشته است . اما در حال حاضر همچنان روند طلا(انس جهانی) صعودی است و هر روز رکورد جدیدی را ثبت میکند. شاید در فضای نا امن مالی کنونی ؛ معامله گران فقط طلای جهانی را دارای امنیت کافی میبینند. به نظر میرسد افزایش ریسک گریزی معامله گران باعث تقویت تقاضا برای خرید دارایی‌های امن مانند انس شده است و میتوان گفت این اثر روانی تاثیر کرونا بر قیمت طلا میباشد.

تاثیر کرونا بر بازار بورس ایران
این پرسش حائز اهمیت است که با توجه به این‌که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، آیا ویروس کرونا بر روابط اقتصادی ایران و چین تاثیر زیادی دارد؟

کشورهایی که ساختار اقتصادی‌شان وابسته به صادارت است، در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری می‌بینند. طبق آمار در سال گذشته در مقایسه با سال 2018 مبادلات ایران با چین کاهش 35 درصدی داشته است . در حال حاضر در حدود ۲۵ درصد از صادرات و واردات ایران با کشور چین انجام میشود .این مقدار آنقدر زیاد نیست که بخواهیم نگران مبادلات آینده خود باشیم امـا از طرفی دیگر تاثیر کرونا بر بازار بورس ایران به این صورت بوده است که با کاهش ۱۵درصدی ارزش نفت ؛ قیمت نمادهای پتروشیمی کاهش یافت. شرکت های فلزی در بورس تهران رشدی نداشته اند. میتوان گفت نمادهایی همچون فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها، کانه‌های فلزی ؛ بیشتر در محدودیت قرار گرفته اند.

تاثیر کرونا بر دلار
به تعبیر صرافی های ایرانی وقتی نرخ یوآن چین بالا می‌رود ، در پی آن نرخ درهم را هم با خود بالا برده و در نتیجه قیمت دلار در بازار ایران نیز افزایش پیدا میکند. در حال حاضر دلار در کانال 15 هزار تومان قرار گرفته است. گرانی دلار تنها تاثیر کرونا بر دلار نیست و شاید بخش مهمی از افزایش قیمت دلار در ایران ناشی از مانور دلالان بر اقدام مالی اف.ای.تی.اف FATF باشد.

تحلیل تکنیکال دلار تهران

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد