اونس طلا2210.64
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

چرا سکه دوباره به کانال ۶ میلیون تومانی صعود کرد؟

در دومین روز کاری هفته، سکه تمام بهار آزادی، دومین افزایش متوالی را تجربه و در کانال ۶ میلیونی پیشروی کرد. روز دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان قرار گرفت.

در دومین روز کاری هفته، سکه تمام بهار آزادی، دومین افزایش متوالی را تجربه و در کانال ۶ میلیونی پیشروی کرد. روز دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان قرار گرفت. برخی فعالان باور داشتند،‌ رشد قیمت سکه ناشی از افزایش قیمت دلار بود و عده‌ای نیز به ادامه روند افزایشی قیمت طلای جهانی تاکید می‌کردند.

روز دوشنبه، دلار ۱۹۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای ۱۵ هزار و ۴۹۰ تومان رسید. این افزایش زمینه‌ساز تحریک بهای سکه شد، ولی از آنجا که همچنان سطح مقاومتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار حفظ شد، تردیدها در مورد ادامه افزایش قیمت شاخص ارزی وجود دارد. آخرین بار قیمت دلار پنج‌شنبه دو هفته پیش بالای سطح یاد شده نوسان کرده بود و پس از آن شکسته شدن این مرز همواره با مقاومت معامله‌گران و افزایش فروش‌ها همراه شده بود. اکنون برخی معامله‌گران انتظار دارند که دلار از امروز با افزایش فروش‌ها مطابق با روند دو هفته اخیر مواجه شود. این در حالی است که عده‌ای دیگر معتقدند بازار در انتهای روز دوشنبه همچنان با افزایش خرید مواجه بود و حداقل ممکن است در ابتدای روز سه‌شنبه بالای سطح مقاومتی، ‌معاملات خود را آغاز کند.

در کنار این،‌ به گفته فعالان، دلار در صورتی می‌تواند از سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند که قیمت حواله درهم از مرز ۴ هزار و ۲۳۰ تومان بالاتر برود. درهم روز دوشنبه به محدوده ۴ هزار و ۲۳۰ تومان رسیده بود که افزایشی حدودا ۴۰ تومانی نسبت به قیمت روز پیشین داشت. در صورتی که درهم نیز به رشد خود ادامه دهد، احتمال رشد بیشتر دلار دور از دسترس نخواهد بود،‌ خصوصا در روزهای اخیر که نقش معاملات حواله‌ای در رشد قیمت‌ها موثرتر عنوان می‌شود.

به‌رغم افزایش قیمت دلار و سکه در روز دوشنبه،‌ دسته‌ای از فعالان بازار عنوان می‌کردند که حجم معاملات کاهش پیدا کرده است و صرافی‌ها نیز ساعت فعالیت خود در بازار را کاهش داده‌اند. به این ترتیب، می‌توان گفت عامل افزایش قیمت دلار و سکه نمی‌تواند در نتیجه تقاضای افراد عادی باشد ولی می‌تواند تحت تاثیر تقاضای حواله‌ای صورت بگیرد.

البته سفته‌بازان و نوسان‌گیران در بازار ارز سعی می‌کنند با بالا بردن نگرانی‌های معامله‌گران خرد، خریدها را در بازار افزایش دهند ولی حداقل شواهد ظاهری و صحبت‌های برخی فعالان ارزی نشان می‌داد که تقاضای نقدی افزایش خاصی پیدا نکرده است. گروهی از فعالان هم البته عنوان می‌کردند به دلیل گسترش ویروس کرونا، نگرانی‌ها بیشتر شده است و همین موضوع زمینه ساز خروج سرمایه شده است. با این حال،‌نشانه‌ای دال بر تایید این ادعا در بازار وجود نداشت.

در این میان، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند دلار تنها از الگوی نوسانی دو هفته اخیر خود تبعیت می‌کند. در این الگو افزایش قیمتی دلار تا مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه پیدا می‌کند، از این نقطه فروش‌ها افزایش پیدا می‌کند و زمانی که قیمت به نقطه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نزدیک می‌شود،‌ این بار خریدها افزایش پیدا می‌کند.

در مورد بازار سکه الگوی نوسانی به این صورت بوده است که این فلز گرانبها توان کاهش به زیر کانال ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را از خود نشان نداده است و همزمان با نزدیک شدن به کانال ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با افزایش فروش‌ها مواجه شده است. دیروز سکه با رسیدن به قیمت ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به نقطه مقاومتی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هر چه بیشتر نزدیک شد. این قیمتی بود که حدود ساعت ۴ بعدازظهر در سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان جواهر درج شده بود و حتی برخی فعالان، از قیمت‌های بالاتر برای سکه خبر می‌دادند. البته برخی نیز باور داشتند به دلیل پایین بودن حجم معاملات نباید قیمت‌های فعلی سکه را چندان به رسمیت شناخت.

در این میان، ‌یکی از نمایندگان مجلس نیز باور داشت،‌ نوسانات اخیر مقطعی است و قیمت سکه و دلار حباب دارند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بر ضرورت دوری مردم از خرید و فروش‌های کاذب طلا و ارز تاکید کرد و گفت: حباب نرخ‌ها به زودی از بین می‌رود. به گزارش «ایبنا»، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز و طلا به علت رکود رخ داده در اثر کرونا در سایر بازارها بوده است، گفت: متاسفانه همواره یک عده سودجو برای برهم زدن نظم بازار پیشقدم می‌شوند که این در مورد بازار ارز و طلا در این اواخر به شدت صادق بوده است. وی با بیان اینکه شکی در کاهش حجم حباب رخ داده در قیمت طلا و ارز نیست، تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که بازار ارز و طلا محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ادامه اعتماد به این قیمت‌های فعلی متضرر شدن افراد را در پی خواهد داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد