اونس طلا2333.15
مظنه15,286,000
18 گرم3,528,700
ارزش سکه34,439,358
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

دلار جهانی به پایین‌ترین سطح خود را در هشت هفته اخیرسید/ سقوط تاریخی سود اوراق آمریکا/سقوط بورس های جهانی

افزایش شمار قربانیان کووید-۱۹ یک روز بد دیگر را برای بازارهای مالی جهانی رقم زد.همزمان با کاهش سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا و همچنین اطمینان دلالان مبنی بر کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلار پایین‌ترین سطح خود را در هشت هفته اخیر تجربه کرد.سهام آسیایی نیز در معاملات امروز، با پیروی از بازار سهام آمریکا به شدت سقوط کردند تا هفته پرنوسان خود تحت تاثیر نگرانی از شیوع ویروس کرونا را ادامه دهند.

به گزارش سایت طلا ، در جریان معاملات جمعه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت برتر قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به۱۲ نفر، فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد.

تسهیل سیاست‌های پولی در آمریکا که به دنبال افزایش نگرانی‌ها بابت تاثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا شدت گرفته، یکه تازی چند ساله دلار را به خطر انداخته و به سایر ارزهای جهان اجازه خودنمایی داده است.

شاخص دلار که قدرت آن را برابر سبدی ارزی متشکل از ۶ ارز عمده جهان اندازه گیری می‌کند، نسبت به روزهای گذشته حدود ۰.۸ درصد پایین‌تر و روی ۹۶.۶۳۹ واحد بود؛ این در حالی است که این شاخص پیش از این با رسیدن به ۹۶.۶۰۸ واحد ضعیف‌ترین دوره خود را از ششم ژانویه به بعد تجربه کرده بود.

بازارهای پول پیش بینی کردند که فدرال رزرو در جلسه بعدی خود که ۱۸ و ۱۹ مارس برگزار می‌شود، نرخ بهره را از محدوده فعلی آن که بین ۱ تا ۱.۲۵ درصد نوسان می‌کند، ۲۵ نقطه پایه و تا آوریل نیز ۵۰ نقطه پایه دیگر کاهش دهد.

امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

تاکنون بیش از ۹۷ هزار و ۹۴۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳۸۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۰۴۲ نفر، ایتالیا با ۱۴۸ نفر، ایران با ۱۰۷ نفر و کره جنوبی با ۴۲ نفر بوده است.

نگرانی از ویروس به جز تقاضا برای طلا تقاضا را برای اوراق قرضه آمریکا بالا برده است تا سود این اوراق برای چندمین بار رکورد پایین جدیدی ثبت کرده و به سقوط تاریخی خود ادامه دهد.

سود اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری به رکورد پایین ۰.۸۹۹ درصد سقوط کرد.

سود اوراق ۳۰ ساله آمریکا هم تا ۱.۵۴۳ درصد سقوط کرد و سود اوراق ۲ ساله تا ۰.۵۵۴ درصد پایین آمد.

جو بایدن، معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما در ۱۰ ایالت و برنی سندرز در چهار ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه قطعی شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با سنگین ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۵۸۶ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده اند.

پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. بانک مرکزی ژاپن نیز از ورود خود به بازارهای مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور در برابر کرونا خبر داده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۸۲ درصد بالا رفت و با گذشتن از کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۲۶ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۳۹ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۴ دلار سنگاپور مبادله شد.

سام استوول، استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص ها ادامه خواهد داشت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۲۶ درصد کاهش به ۱۰۵.۹۲۵۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۱۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۸۶ یوان چین اعلام شد.

روز جمعه، با تشدید نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از شیوع جهانی ویروس کرونا، سهام آسیایی به دنبال سقوط سهمگین شب گذشته وال‌استریت، به شدت پایین آمدند تا به هفته پرنوسان خود ادامه دهند.

نیکی ژاپن ۲.۷۹ درصد سقوط کرد و ین ژاپن، که به عنوان ارز ایمن در مواقع بحران خریداری می‌شود، نرخ برابری خود با دلار را از ۱۰۸ واحد تا ۱۰۵.۸۱ تقویت کرد.

کوسپی کره‌جنوبی و ای‌اس‌اکس استرالیا به ترتیب ۲.۱۳ درصد و ۲.۸۱ درصد سقوط کردند.

در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۹۳ درصد پایین آمد اما هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۲.۲۴ درصد سقوط کرد.

این در حالی اتفاق افتاد که طبق آمارهای رسمی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از ۹۵ هزار نفر گذشته و ۳۲۰۰ نفر هم زندگی خود را به علت آن از دست داده‌اند.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۲.۳۳ درصد سقوط کرد.

وال استریت در معاملات دیشب با سقوطی سهمگین مواجه شده بود که طی آن هر سه شاخص مهم سهام بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۳.۵۸ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۱۲۱.۲۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۳.۳۹ درصد کاهش تا سطح ۳۰۲۳.۹۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با جهشعقب گرد ۳.۱۱ درصدی در سطح ۸۷۳۸.۵۹ واحدی بسته شد.

داوجونز ۳.۵۸ درصد یا ۹۶۹.۵۸ واحد سقوط کرد و به ۲۶۱۲۱.۲۸ واحد بازگشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد