اونس طلا2384.13
مظنه16,526,000
18 گرم3,815,000
ارزش سکه37,233,078
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

جو بایدن چگونه جلو افتاد؟

سندرز روی طبقه کارگر و فرودست حساب باز کرده و با وعده‌های جذاب انقلابی آن‌ها را تهییج کرده است. به گفته برخی ناظران، این استراتژی می‌تواند در مقابل ترامپ که با عوامفریبی و پوپولیسم سعی می‌کند طبقات فرودست را جذب کند، موثر واقع شود. بایدن بیشتر با طبقه متوسط ارتباط دارد و مسائلی روشنفکرانه مانند ارتقای جایگاه اخلاقی حزب را وجهه همت خود قرار داده است. امری که ممکن است در مقابل تبلیغات پوپولیستی رئیس جمهور غیرمعمولی مانند ترامپ چندان موثر نباشد.

بالاخره «سه شنبه بزرگ» فرا رسید و ۱۴ ایالت آمریکا به طور همزمان انتخابات درون حزبی برگزار کردند. انتخاباتی که در واقع دو رقیب بیشتر نداشت؛ برنی سندرز و جو بایدن. معاون رئیس جمهور سابق آمریکا با حمایت ضمنی و علنی سران حزب دمکرات توانست حداقل در هشت ایالت پیروز شود.
بایدن که تا همین اواخر عملکرد انتخاباتی بسیار ضعیفی داشت، ناگهان در آستانه سه شنبه بزرگ به عنوان اصلی‌ترین گزینه دمکرات‌ها در مقابل دونالد ترامپ ظاهر شد. صعود بایدن و به تبع آن سقوط سندرز از ایالت عمدتا سیاه پوست کارولینای جنوبی آغاز شد. بایدن در کارولینای جنوبی با کسب تقریبا نصف آرا به پیروزی قاطعی دست یافت. سندرز با کسب حدود ۱۹ درصد آرا در مرتبه دوم قرار گرفت.
روز سه شنبه، سندرز که به دلیل پیروز‌ی‌های اولیه خود سران دمکرات را به وحشت انداخته بود، باز هم عقب افتاد. ارزیابی‌های اولیه نشان داد که سندرز در سه ایالت کلرادو، اوتا و ورمونت پیروز شده و برخی رسانه‌ها مانند فاکس نیوز و آسوشیتدپرس ادعا کرده اند که سندرز در ایالت کالیفرنیا نیز پیروز شده است. هرچند که این پیروزی هنوز به طور قعطی تایید نشده است. کالیفرنیا با داشتن ۴۱۵ موکل، بیشترین تعداد موکل‌ها را در بین ایالت‌های آمریکا دارد.
از سوی دیگر، بایدن با حمایت سیاه پوستان، میانه رو‌ها و بزرگسالان در ایالت‌هایی مانند آلاباما، آرکانزاس، مینه‌سوتا، ماساچوست، کارولینای شمالی، اوکلاهوما، تنسی و ویرجینیا پیروز شده است.
در تگزاس، سندرز و بایدن رقابت تنگاتنگی داشتند. در این ایالت، بایدن با کمی فاصله از سندرز جلو افتاد. این در حالی است که سندرز امید زیادی به پیروزی در ایالت تگزاس داشت، چون این ایالت جمعیت قابل توجهی از آمریکایی‌های لاتینی تبار دارد.

صعود جو بایدن
در این میان باید به شکست مفتضحانه مایکل بلومبرگ نیز اشاره کرد. او به رغم تبلیغات هنگفت ۵۰۰ میلیون دلاری، در هیچ ایالتی پیروز نشد. هر چند که در برخی ایالت‎‌ها مانند کلرادو و منطقه ساموآ تعدادی موکل انتخاباتی به دست آورد. مقامات ستاد انتخاباتی بلومبرگ گفته اند او بعد از ناکامی‌اش در سه شنبه بزرگ، در ستادش بازنگری خواهد کرد.
الیزابت وارن نیز تقریبا مانند بلومبرگ بود. با این تفاوت که وارن به اندازه بلومبرگ پول زیادی هزینه نکرده بود. ترامپ به وارن پیشنهاد کرده که از رقابت‌ها کنار بکشد و با شوهرش در منزل‌شان آبجو خنک بنوشد!
تکاپوی سران دمکرات برای پایین کشیدن سندرز
در پی پیروزی قاطع سندرز در سه انتخابات اولیه در ایالت‌های آیوا، نیوهمپشایر و نوادا، سران حزب دمکرات از احتمال پیروزی سناتور ورمونت در سه شنبه بزرگ هراسناک شدند. بسیاری از ناظران سیاسی نزدیک به دمکرات‌ها معتقد بودند که اگر تا قبل از سه شنبه بزرگ جلوی سندرز گرفته نشود، بعد از سه شنبه بزرگ متوقف کردن سندرز امکان پذیر نخواهد بود.
اما مشکل دمکرات‌ها این بود که جایگزین مناسبی برای سندرز نداشتند. سندرز توانسته بود یک «جنبش» منسجم ایجاد کند که مطالبان مشخص و هواداران پروپاقرصی در میان برخی اقشار، خصوصا جوانان، دارد.
در نتیجه، ایده ایجاد اتحاد بین میانه رو‌ها در مقابل سندرز مطرح شد. در همین راستا، چند نامزد میانه رو از رقابت‌ها کنار کشیدند و از بایدن حمایت کردند. ابتدا، تام استیر کنار کشید سپس یک روز بعد پیت بوته جج کناره گیری خود را اعلام و از بایدن حمایت کرد. امی کلوبوچار نیز همین کار را کرد. بدین ترتیب، ستاد بایدن که در چند هفته گذشته در سراشیب سقوط بود بار دیگر جان گرفت.
به گفته برخی ناظران سیاسی در آمریکا، دمکرات‌ها در «بالاترین سطوح» برای متوقف کردن سندرز دست به کار شده اند. «ای بی ستادارد» ستون نویس وبگاه «ریل کلیر پالتیکس» در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، با بیان اینکه سران دمکرات در «وحشت تمام عیار» به سر می‌برند، گفت: «آن‌ها اکنون خود را در مقابل یک رهبر جنبش قوی دیده اند که حمایت فراوانی جلب کرده و به سمت نامزدی {نهایی حزب دمکرات} گام برمی دارد. واضح است که آن‌ها طرح‌هایی برای متوقف کردن او {سندرز} تدوین می‌کنند. اما این کار موجب هرج و مرج و شکاف بیشتری در حزب {دمکرات} خواهد شد.»
وقتی مجری از ستادارد پرسید که آیا این تحرکات شامل سرانی مانند بیل کلینتون و باراک اوباما می‌شود؟ ستادارد پاسخ داد که همه این تحرکات و گفتگو‌ها در بالاترین سطوح حزب دمکرات انجام می‌شود.
در روزی که پیت بوته جج از رقابت‌ها کناره گیری کرد باراک اوباما با وی تماس تلفنی داشت و به وی گفته که او الان یک اهرم در دست دارد و باید بداند چگونه از آن استفاده کند. به گفته برخی ناظران، اوباما ممکن است تلویحا خواستار حمایت بوته جج از بایدن شده است. چرا که این اتفاق بعد‌ها رخ داد و بوته جج از بایدن حمایت کرد.
علاوه بر این، جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما، قویا از بایدن حمایت می‌کند و به شدت با نامزدی سندرز مخالفت است. همچنین، به گفته نیویورک تایمز، بیل کلنیتون با دوستان قدیمی خود تماس گرفته و درباره نابودی حزب دمکرات در انتخابات عمومی در صورت اعطای نامزدی نهایی به سندرز ابراز نگرانی کرده است.


بالاخره حمایت پیدا و پنهان سران حزب دمکرات، بایدن را جلو انداخت.

آیا بایدن توانایی شکست ترامپ را دارد؟
سوای وعده‌ها و مواضع چپگرایانه سندرز که دمکرات‌های میانه رو را نگران می‌کند، بحث قابلیت انتخاب شدن وی در برابر ترامپ طیف گسترده‌ای از دمکرات‌ها را بیمناک کرده است. بسیاری از دمکرات‌های برجسته معتقدند که سندرز نامزد مناسبی در مقابل ترامپ نیست، چون نمی‌تواند او را شکست دهد؛ لذا آن‌ها از نامزدی بایدن حمایت می‌کنند.
برخی نظرسنجی‌ها نیز همین دیدگاه را منعکس می‌کند. در این نظرسنجی‌ها بسیاری از مردم گفته اند که بایدن نسبت به سندرز قابلیت بیشتری برای شکست دادن ترامپ را دارد.
اما آیا واقعا بایدن گزینه مناسبی برای شکست دادن ترامپ است؟ دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. برخی بر این باور هستند که بایدن می‌تواند تمام میانه رو‌ها را متحد کند و ترامپ را شکست دهد. از سوی دیگر، برخی معتقدند که حزب دمکرات در حال تکرار کردن اشتباه سال ۲۰۱۶ است زمانی که سران حزب، تصمیم گرفتند که یک نامزد امن و مورد اعتماد – هیلاری کلینتون – را انتخاب کنند. اقدامی که در نهایت به شکست کلینتون در مقابل ترامپ منجر شد.
گذشته از اینها، هم اکنون بایدن در اوج به نظر می‌رسد. این در حالی است که تا همین چند هفته پیش، بایدن و ستادش تمام شده به نظر می‌رسیدند. اما حمایت سران حزب دوباره او و ستادش را احیا کرد. در مقابل، سندرز بدون هیچ حمایتی از سران حزب (و حتی با وجود کارشکنی‌های پشت پرده آنها) توانسته است که خود را به عنوان رقیب جدی بایدن مطرح کند.
افزون بر این، سندرز روی طبقه کارگر و فرودست حساب باز کرده و با وعده‌های جذاب انقلابی آن‌ها را تهییج کرده است. به گفته برخی ناظران، این استراتژی می‌تواند در مقابل ترامپ که با عوامفریبی و پوپولیسم سعی می‌کند طبقات فرودست را جذب کند، موثر واقع شود. بایدن بیشتر با طبقه متوسط ارتباط دارد و مسائلی روشنفکرانه مانند ارتقای جایگاه اخلاقی حزب را وجهه همت خود قرار داده است. امری که ممکن است در مقابل تبلیغات پوپولیستی رئیس جمهور غیرمعمولی مانند ترامپ چندان موثر نباشد.
به هر حال، بایدن در حال تبدیل شدن به گزینه اصلی دمکرات هاست و پیروزی یا شکست وی می‌تواند برای دمکرات‌هایی که ترامپ را استیضاح کرده اند، تبعات عمیقی داشته باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا شرط بندی دمکرات‌ها بر بایدن در سوم نوامبر نتیجه مطلوب آن‌ها را محقق می‌کند یا اینکه راه پیروزی دوباره ترامپ را هموار خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد