اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سازمان تجارت جهانی: تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی بسیار چشمگیر خواهد بود/کرونا جهان را به بدترین بحران اقتصادی از «رکود بزرگ» سوق می‌دهد

رئیس سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان چشمگیر خواهد بود و اثرات آن در آمارهای هفته آینده خود را نشان خواهد داد.سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی نیز در گزارشی ضمن اشاره به اینکه در صورت افزایش شیوع کرونا رشد اقتصادی جهان به نصف می‌رسد، از غرق شدن جهان در بزرگترین بحران اقتصادی پس از رکود بزرگ (سال ۲۰۰۹) خبر داد.

به گزارش سایت طلا سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که ویروس کرونا تأثیر زیادی در اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

رابرتو آزودو رئیس سازمان تجارت جهانی گفت: تأثیر ویروس کرونا روی اقتصاد جهانی احتمالاً چشمگیر خواهد بود و تأثیر آن در آمارهای هفته آتی مشخص خواهد شد.

ویروس کرونا که چند مدتی است کشورهای جهان را درگیر کرده تأثیر زیادی بر مصرف و تولید محصولات غذایی و کشاورزی گذاشته است.

چین بزرگترین کشور مصرف‌کننده هم به این ویروس مبتلا شده و تقاضا برای واردات این کشور کاهش یافته است.

استرالیا اعلام کرده کاهش تقاضا از سوی چین روی درآمد کشاورزان بر رشد بخش کشاورزی این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

اوای‌سی‌دی (OECD) نیز بر این باور است که در صورت شیوع کرونا به طور گسترده در آسیا، اروپا و آمریکا شمالی تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ تنها ۱.۵ درصد رشد خواهد داشت.

این رقم تقریبا یک دوم رشدی است که این سازمان برای سال ۲۰۲۰ و پیش از شیوع کرونا برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده بود؛ نزولی آنقدر شدید که ژاپن و اروپا را به رکود خواهد برد. سیاست‌گذاران سرتاسر جهان باید همین حالا برای جلوگیری از وقوع چنین سناریویی دست به کار شوند.

براساس اعلام اوای‌سی‌دی تحدید کرونا نیازمند واکنشی هماهنگ و جهانی بوده و در این راستا این سازمان به دولت ها توصیه کرد تا هزینه‌های خود را افزایش داده و از بانک‌های مرکزی نیز درخواست کرد تا سیاست‌هایی را به اجرا بگذارند تا آثار ناشی از کرونا را تعدیل کنند.

حتی در بهترین سناریو ممکن، یعنی اپیدمی در چین در یک سوم نخست سال به اوج برسد و شیوع در سایر نقاط جهان با روندی متعادل رخ دهد، اوای‌سی‌دی رشد اقتصادی جهان را تنها ۲.۴ درصد پیش‌بینی می‌کند. این پیش‌بینی نسبتا خوش بینانه همچنان پس از بحران سال ۲۰۰۹ پایین‌ترین رشد اقتصادی محسوب می‌شود. رشد اقتصادی سال گذشته ۳ درصد بود.

«لورنس بون» اقتصاددان ارشد اوای‌سی‌دی می‌گوید: ویروس کرونا به اقتصاد جهان که همین حالا نیز به دلیل تنش‌های سیاسی و تجاری تضعیف شده است، ضربه دیگری وارد خواهد کرد. دولت‌ها باید به سرعت برای جلوگیری از شیوع وارد عمل شوند، از نظام بهداشت و درمان حمایت کنند و تقاضا را تقویت کرده و از خانوارها و کسب و کارهایی که بیشتر از سایرین از این موضوع خسارت دیده اند، حمایت‌های مالی حیاتی کنند.

تاکنون در سرتاسر جهان (به غیر از قطب جنوب) بیش از ۸۸ هزار نفر مبتلا به کرونا تایید شده‌اند. این ویروس تاکنون بیش از ۳ هزار نفر را به کام مرگ کشانده و همچنان در حال گسترش است. کره جنوبی تاکنون بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ مورد مبتلا و ۲۶ تلفات گزارش داده است. علاوه بر این، دومین قربانی در آمریکا تایید شده و موارد جدید در فلوریدا، نیویورک و رُدآیلند نیز گزارش شده است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان در هفته های اخیر هشدارهایی را در خصوص سود و فروش خود صادر کرده‌اند؛ این هشدارها انعکاس دهنده تغییرات در رفتار مصرف‌کنندگان است که در نتیجه به ایجاد اختلال در بازارهایی که حتی موارد کمی از ابتلا گزارش داده اند، منجر شده است.

علاوه بر این، برخی از کسب و کارها نیز به دلیل مشکلات ایجاد شده در زنجیره تولید و اعمال محدودیت‌های مسافرتی، برای باز نگه داشتن کارخانه‌های خود با مشکل روبرو شده‌اند. بانک‌های مرکزی از همین حالا تلاش خود را آغاز کرده‌اند تا به سرمایه گذاران اطمینان دهند که برای محدود کردن آثار اقتصادی ناشی از کرونا، گام های مثبتی برداشته اند.

«هاروهیکو کورودا» رییس کل بانک مرکزی ژاپن اطمینان داد که بانک مرکزی این کشور نقدینگی لازم را برای اطمینن از ثبات بازارهای مالی فراهم خواهد کرد. «جروم پاول» رییس فدرال رزرو نیز جمعه گذشته اعلام کرده بود که بانک مرکزی آمریکا اقدامات لازم را برای حمایت از اقتصاد انجام داده و نرخ‌های سود را بزودی اعلام خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد