اونس طلا2192.13
مظنه14,171,000
18 گرم3,271,300
ارزش سکه31,927,263
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بازگشت بنیامین نتانیاهو

نتانیاهو مدعی شده که بزرگترین پیروزی زندگی اش را رقم زده و خواستار تشکیل دولت ملی شده است. او اعلام کرده که بعد از تشکیل دولت فورا دره اردن و شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را به اسرائیل منضم خواهد کرد. امری که بیش از پیش، چشم انداز صلح میان اسرائیل و فلسطین را تیره و تار می‌کند. چون در صورت تصرف این مناطق، فلسطینی‌ها دیگر به سختی می‌توانند یک کشور پایدار برای خود تاسیس کنند.

با شمارش ۹۰ درصد آرا، مشخص شد که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و راستگرایان متحد لیکود در سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل تقریبا پیروز شده اند.
نتایج غیرن‌هایی نشان داد که حزب لیکود ۲۹.۳ درصد و رقیبش حزب «آبی سفید» ۲۶.۳ درصد آرا را از آن خود کرده اند. حزب «لیست مشترک»، وابسته به عرب‌های داخل اسرائیل، با کسب ۱۲.۹ درصد آرا در مرتبه سوم قرار گرفت.
رأی گیری ساعت ۱۰ دوشنبه شب تمام شد و شمارش آرا شروع شد. اما اعلام نتایج انتخابات به دلیل به کارگیری رویه‌های جدید در انتخابات به تاخیر افتاد. پیش بینی می‌شود که نتایج نهایی اواخر روز سه شنبه اعلام شود.
با این حال، شمارش اولیه و همچنین نظرسنجی‌های میدانی انتخاباتی از پیشتازی حزب نتانیاهو حکایت دارد. نتایج ۹۰ درصد آرا نشان داد که حزب لیکود با کسب ۳۶ کرسی در مرتبه اول و حزب آبی سفید (کاحول لوان) با ۳۲ کرسی در مرتبه دوم قرار گرفته اند. همچنین، لیکود و متحدان راستگرای آن توانسته‌اند در مجموع ۵۹ کرسی و چپ‌ها و میانه رو‌ها ۳۹ کرسی به دست بیاورند.
در یک سال گذشته اسرائیل دو بار انتخابات برگزار کرد، اما هیچکدام از گروه‌های سیاسی اسرائیل نتوانستند اکثریت لازم برای تشکیل دولت را به دست آوردند. در نتیجه مجبور شدند دولت ائتلافی تشکیل دهند. اما اختلافات عمیق سیاسی میان جریان‌های مختلف باعث شد که برگزاری مجدد انتخابات، بهترین راه حل به نظر برسد؛ لذا روز دوشنبه برای سومین بار در یک سال، انتخابات کنست (پارلمان) برگزار شد. این بار نتانیاهو با تفاوت اندکی توانست از رقبای خود جلو بیافتد.
در پی انتشار ارزیابی‌ها درباره نتایج انتخابات، نتانیاهو در توئیتی نوشت: «یک پیروزی بزرگ برای اسرائیل.» همچنین یک سخنگوی حزب لیکود گفته است که نخست وزیر اسرائیل به مناسبت پیروزی در انتخابات در تل آویو سخنرانی خواهد کرد.
نتانیاهو در یک سخنرانی که از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل پخش شد، گفت: «پیروزی امشب، که فراتر از پیش بینی‌ها بود، از پیروزی سال ۱۹۹۶ بزرگتر است. با همه نیرو‌هایی که گفتند دوران نتانیاهو تمام شد و رفت، مقابله کردیم.» در همین حال، طرفداران نتانیاهو، شعار می‌دادند: «بی بی پادشاه اسرائیل، زنده باد.»
براساس ارزیابی شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل، لیکود و متحدانش، ۶۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده اند. آن‌ها یک کرسی تا دستیابی به اکثریت فاصله دارند. گفتنی است که پارلمان اسرائیل مجموعا ۱۲۰ کرسی دارد. اما نتانیاهو و متحدانش توانسته اند نصف این کرسی‌ها را بدست بیاورند؛ بنابراین اگر این نتایج تغییر نکند و نتانیاهو بخواهد براساس همین نتایج دولت تشکیل دهد، ناگزیر خواهد بود که با سایر گروه‌ها ائتلاف کند.
اما مشکل این است که برخی گروه ها، کناره گیری نتانیاهو از ریاست لیکود را شرط ائتلاف با این حزب گذاشته اند؛ لذا اگر نتانیاهو بر ریاست لیکود و تصدی پست نخست وزیری اصرار کند، ممکن است بار دیگر نتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد.
البته نتانیاهو، به محض انتشار ارزیابی‌های اولیه درباره نتایج انتخابات، مذاکرات با سایر احزاب را شروع کرد. یک سخنگوی لیکود گفته است که نتانیاهو با سران احزابی که قبلا با لیکود شراکت داشته اند، تماس گرفته و «آن‌ها بر سر تشکیل یک دولت قوی و ملی در اسرائیل در اسرع وقت به توافق رسیدند.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد