اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار جهانی عقب نشست/عملکرد کابوس‌وار بورس‌های جهانی/سقوط تاریخی نرخ سود اوراق قرضه آمریکا؛ ۱.۳۱ درصد

امروزشاخص دلار در برابر همتایانش نزولی شد.از طرفی با تداوم روند شیوع کرونا در سطح جهان، شاخص‌های بورسی سقوط آزاد کم سابقه‌ای را تجربه کردند.رشد نگرانی از ویروس کرونا و تأثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی باعث شد تا سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه دولتی هجوم بیاورند تا نرخ سود آنها به پایین‌ترین سطح تاریخ برسد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات روز چهارشنبه، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

با وجود باقی ماندن روند شیوع ویروس کرونا در مسیرکاهشی در چین، تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد. تاکنون بیش از ۸۰ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، بیش از ۲۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۲۶۶۳ نفر، ایران با ۱۶ نفر، کره جنوبی و ایتالیا با ۱۱ نفر بوده است.

ان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه" آی ام پی" گفت: خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران کننده شده است.

خبرگزاری بلومبرگ از برنامه ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۱۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۸۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۷ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با کاهش ۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۶۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۴ درصد بالا رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۹۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۳۰۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۷۵ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۱۱۰.۱۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۲۱۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۲ یوان چین اعلام شد.

هر چند سرعت شیوع کرونا در مناطق مختلف چین کاهشی شده است اما انتشار موارد جدید ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف، باعث ایجاد موج جدیدی از نگرانی‌ها در بین معامله‌گران شده است. تاکنون بیش از ۸۱ هزار و ۱۲۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۷۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون در چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، اسرائیل، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد گزارش شده است.

در اروپا و به دنبال قرنطینه چندین شهر در ایتالیا، مقامات فرانسه و اتریش از اتخاذ تدابیر امنیتی و بهداشتی شدید خبر دادهاند. فرانسه پیشبینی کرده است با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گردشگر مواجه شود. اولیور وران، وزیر بهداشت فرانسه از رایزنی با همتایان اروپایی خود برای مقابله از ایجاد یک اپیدمی در اروپا خبر داده است.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۳.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۸۱.۳۱ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۳.۰۳ درصد ریزش تا سطح ۳۱۲۸.۲۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با سقوط ۲.۷۷ درصدی در سطح ۸۹۶۵.۶۱ واحدی بسته شد.

اکنون گزارشاتی از ابتلا به ویروس کرونا در ۳۷ کشور و هر پنج قاره جهان مخابره شده است. تدروس آدناوم، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه " جبریاس جنرال" گفت: کاهش شمار مبتلایان به کرونا در چین خبر خوبی است اما نباید از این نکته غافل شویم که شرایط ممکن است بدتر شود. آیا این ویروس توانایی این کار را دارد؟ جواب واضحا مثبت است.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۷۹ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۴۲۶.۱۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۶۹۶.۴۹ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" ریزش ۱.۲۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۷۳.۰۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۲.۳۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۷۰۸.۱۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا و برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۳۸.۹۱ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۲۶ درصدی در سطح ۵۶۰۸.۳۴ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱.۶۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۵۸۱.۸۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۴۴ درصد پایین رفت و به ۹۱۱۷.۲۰ واحد رسید.

رشد نگرانی از ویروس کرونا و تأثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی باعث شد تا سرمایه‌گذاران به خرید اوراق قرضه دولتی هجوم بیاورند و با بالا رفتن قیمت این اوراق نرخ سود آنها به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید.

نرخ سود اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا، بنچ‌مارک سود اوراق قرضه، ۶ صدم درصد دیگر افت کرد و به ۱.۳۱۲ درصد رسید. این از پایین‌ترین رکورد قبلی این شاخص که با ۱.۳۲۵ درصد در ۶ جولای ۲۰۱۶ پس از رای‌گیری برگزیت، به ثبت رسیده بود هم پایین‌تر است.

سود اوراق قرضه ۳۰ ساله خزانه‌داری آمریکا ۳ صدم درصد دیگر پایین آمد تا به رکورد تاریخی جدی ۱.۷۹۸ درصد سقوط کند. سود اوراق بلندمدت آمریکا امسال ۴۰ صدم درصد سقوط کرده است.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش شدید سود اوراق قرضه احتمال کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک را بالا می‌برد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد