اونس طلا2192.17
مظنه14,171,000
18 گرم3,271,300
ارزش سکه31,927,263
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تضعیف لیر در واکنش به کاهش نرخ بهره

به دنبال کاهش مجدد نرخ بهره، ارزش لیر کاهش یافت.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، بانک مرکزی ترکیه برای ششمین بار متوالی نرخ بهره را کاهش داد و با این اقدام خود، باعث کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای دیگر شد. کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نرخ بهره در این کشور با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۰.۷۵ درصد رسیده است.

کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: بانک مرکزی از طریق عملیات بازار باز به مدیریت بازار ادامه می دهد. موضع فعلی کمیته پولی همراستا با سیاست‌های کاهش نرخ تورم است و این کمیته به رصد دقیق اطلاعات بازار و استفاده از ابزارهای موجود برای حفظ ثبات در عرصه کلان پولی ادامه می دهد.

پیش تر رجب طیب اردوغان که از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود و بارها و بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده است، گفته بود که هدف ترکیه آن است که نرخ بهره را تا پایان امسال حدود ۱۵ درصد کاهش دهد و سپس به نرخ تک رقمی برساند. رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود وعده داده است که مردم ترکیه ثمره کاهش نرخ بهره را خواهند دید: وقتی که این اتفاق افتاد خواهید دید که نرخ تورم نیز به طرز محسوسی کمتر خواهد شد.

به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است تا جایی که بانک مرکزی نخستین بار در ماه ژوئیه نرخ بهره را به ۱۹.۷۵ درصد کاهش داد و انتظار می‌رود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.

به دنبال کاهش نرخ بهره، ارزش لیر در برابر ارزهای مهم کاهشی شد تا جایی که نرخ برابری هر دلار معادل ۶.۰۹۳۹ لیر، هر یورو معادل ۶.۵۷۹۷ لیر و هر پوند معادل ۷.۸۶۴۶ لیر اعلام شد.

روند کاهش نرخ بهره در ماه های اخیر با روی کار آمدن رئیس جدید بسیار سریع شده و همین مساله باعث نگرانی برخی نهادهای بین‌المللی و معامله گران ارزی شده است. به عقیده آن ها کاهش بیش از حد سریع باعث آسیب‌پذیری لیر در مقابل تورم و ریسک های پولی و ارزی خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد