اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازگشت بورس‌های جهانی به ریل صعودی/دلار نزولی شد

پس از حدود یک هفته ریزش متوالی، شاخص‌های بورسی در نقاط مختلف جهان سرانجام سبزپوش شدند.شاخص دلار نیز پس از سه صعود متوالی نزولی شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، رقابت های انتخاباتی درون حزبی آمریکا اکنون به ایستگاه دوم رسیده است و با شمارش بخش زیادی از آرای ایالت نیوهمپشایر مشخص شده است برنی سندرز و پت بوتیجج برندگان انتخابات داخلی دموکرات ها خواهند بود. پیش‌تر در ایالت آیوا نیز نتایج مشابهی به دست آمده بود و الیزابت وارن و جو بایدن، نامزدهای اصلی حزب دموکرات عملکرد ناامیدکننده ای داشتند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.

از سوی دیگر هر چند نگرانی‌ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جهان به دنبال انتشار اخباری از ابداع واکسن مقابله با این ویروس در چین، ژاپن و انگلیس، تا حد زیادی کاهش یافته است اما سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه ای هشدار داد که خطر شیوع ویروس کرونا در دیگر مناطق جهان ممکن است موجب زبانه کشیدن مجدد آتش زیر خاکستر شود. تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۱۱۰۰ نفر را گرفته است.

بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیشتر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.

امره اشپایتسر، تحلیل گر بازار ارز در موسسه" وست پاک فارکس" گفت: عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا دلار را در مسیر صعودی قرار دهند. شیوع کرونا باعث شده است تا پول بیشتری روانه معاملات دلاری شود و این کاملا به ضرر کشورهای نوظهور تمام شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۶ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۶۵۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۵۲ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۳۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۶۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱ درصد بالا رفت اما در کانال ۱.۰۹ باقی ماند و هر یورو به ۱.۰۹۱۳ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۸۰ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۵ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تاوند یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر اپل، مک دونالد، هیوندای، هوندا، زیمنس و اشکودا، فعالیت های خود را در تمام یا قسمت هایی از چین به منظور مقابله با ویروس کرونا به طور موقت به حالت تعلیق درآورده اند.

ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک"کامن ولث" گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه چیز سایه افکنده است. با توجه به این‌که اقتصاد چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله گران را نگران کرده است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۳ درصد کاهش به ۱۰۹.۸۴۱۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۵۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۰۶ یوان چین اعلام شد.

تحلیل گران گروه مشاورین دی بی اس سنگاپور در یادداشتی نوشتند: ایالت هوبی که یکی از کانون های درگیر با ویروس کرونا است، یکی از اصلی ترین قطب های تولیدی چین به ویژه در حوزه فولاد، اتوموبیل و تجهیزات الکترونیکی محسوب می شود و بسیاری از اقتصادهای آسیایی بین یک پنجم تا یک سوم کل نیازهای وارداتی خود را از چین تامین می کنند. با تداوم روند موجود شاهد اخلال جدی در زنجیره تامین خواهیم بود.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی نقاط مختلف به ویژه در شرق آسیا تحت تاثیر این ویروس در سه ماهه نخست امسال کاهش یابد. هنگ کنگ، چین، تایلند، مالزی و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که احتمالا بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

در حوزه جنگ تجاری نیز به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، چین اعلام کرده است تعرفه وارداتی خود از محصولاتی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار از آمریکا را کاهش می‌دهد. چین همچنین متعهد به افزایش واردات خود از آمریکا به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار از آمریکا ظرف سه سال شده است.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با جهش ۰.۶۳ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۳۵.۲۱ واحدی بالا رفت. شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۹۵ درصد صعود کرد و در سطح ۲۷ هزار و ۸۴۷.۲۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " صعود ۰.۵۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۹۷۳.۳۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۸۸.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۰۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹هزار و ۲۷۶.۳۴ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۱۷ درصد افزایش تا سطح ۳۳۵۷.۷۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با جهش ۰.۱۱ درصدی در سطح ۹۶۳۸.۹۴ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر روند مثبت بازار قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۴۹۹.۴۴ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۶۴ درصدی در سطح ۶۰۵۴.۷۶ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۹۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۶۲۷.۸۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۸ درصد بالا رفت و به ۹۸۸۲.۶۰ واحد رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد