اونس طلا2206.54
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تداوم ریزش‌های لیر

ارزش لیر در معاملات ارزی باز هم کاهش یافت.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، پس از شکست کانال مقاومتی مهم شش لیر به ازای هر دلار در ابتدای معاملات این هفته، دولت ترکیه به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر ارزش لیر دست به اعمال برخی از محدودیت‌ها زده است، اما این محدودیت ها تاکنون نتوانسته اند کمکی به پایین آوردن نرخ برابری دلار در مقابل لیر کنند.

به گفته معامله گران پس از مدت ها روند عادی بازار ارز، بانک مرکزی و بانک های دولتی از روز گذشته اقدام به مداخله سنگین در معاملات کرده و سعی دارند تا با تزریق ارز، جلوی ریزش بیشتر ارزش لیر را بگیرند. در سال قبل نیز بانک های دولتی ترکیه برای آرامش بخشیدن به بازار ارز اقدام به تزریق ده ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود کرده بودند.

در معاملات اخیر ارزش لیر در شرایطی به کمترین سطح هشت ماه اخیر خود رسیده که ارتش ترکیه به عملیات خود در سوریه شدت بخشیده است. بانک مرکزی ترکیه روز گذشته با صدور بخش‌نامه ای اعلام کرد محدودیت بیشتری بر روی معاملات ارزی با بنگاه های خارجی اعمال کرده است. آخرین بار چنین محدودیتی در جریان بحران ارزی سال ۲۰۱۸ که به کاهش ۳۶ درصدی ارزش لیر در برابر دلار منجر شد، اعمال شده بود.

در معاملات امروز بازار ارز استانبول، هر دلار به ازای ۶.۰۳۵۶ لیر، هر یورو به ازای ۶.۵۸۷۳ لیر و هر پوند به ازای ۷.۸۰۲۵ لیر مبادله شد. پیتر ماتیش، استراتژیست ارزی بازارهای نوظهور در " روبو بانک" گفت: اقدامات اخیر نشان دهنده تلاش مقامات ترکیه برای بالا نگه داشتن مصنوعی ارزش لیر هستند.

در شرایطی که رشد اقتصادی ترکیه در مقایسه با ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۹ به طرز محسوسی بهبود یافته است، اما نرخ بیکاری بالا و مشکلات بخش صنعتی در کنار ریسک‌های ناشی از ویروس کرونا در مراودات تجاری و مالی با چین باعث شده است تا نگرانی های تازه ای از وضعیت اقتصاد ترکیه در بین معامله‌گران ایجاد شود.

جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " کپیتال اکونومیکس" گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد