اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تبعات سیاسی استیضاح ترامپ

از این رو،‌ استیضاح از نظر جلب کمک‌های مالی به ستاد ترامپ یک نعمت بود. ترامپ در ربع آخر سال ۲۰۱۹ به نحو قابل توجهی ۴۶ میلیون دلار پول جمع کرد. این در حالی است که هم اکنون نامزد‌های دمکرات‌ها پول‌های خود را در رقابت با یکدیگر هزینه می‌کنند.‌

ترامپ تبرئه شد و بدین شکل، سومین محاکمه استیضاح در تاریخ آمریکا بدون عزل رئیس جمهور مستقر به پایان رسید. اما از آنجا که ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که بعد ازمحاکمه در یک انتخابات دیگر ریاست جمهوری شرکت می‌کند، بسیاری از ناظران بر این باور هستند تبعات سیاسی استیضاح بعد از مختومه شدن پرونده معلوم خواهند شد.
به گزارش فرارو، پس از پنج ماه تحقیق و بررسی و سپس محاکمه، روز چهارشنبه به وقت آمریکا، در اتفاقی قابل پیش‌بینی، محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با تبرئه وی به پایان رسید. مجلس سنا که در اختیار جمهوریخواهان است، رأی به تبرئه ترامپ در دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در تحقیقات کنگره» داد.
برای برکنار کردن ترامپ در محاکمه استیضاح، می‌بایست حداقل دو سوم سناتور‌ها به عزل چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا رأی می‌دادند. اما اینطور نشد. در جلسه صدور حکم، تمام دمکرات‌ها ترامپ را در هر دو اتهام، «مجرم» شناختند. جمهوریخواهان نیز در اتهام کارشکنی، همگی ترامپ را تبرئه کردند. ولی در اتهام سوء استفاده از قدرت، از میان جمهوریخواهان فقط سناتور میت رامنی، رأی به مجرمیت ترامپ داد. با این حال، این انشقاق، تاثیری بر نتیجه محاکمه نداشت و در واقع فقط کدورت میان رامنی و ترامپ را نشان داد.


پرونده مختومه شد، اما
در هالیوود اصطلاحی به نام «پایان غیرواقعی» دارند؛ به این معنی که گاهی، فیلم ظاهرا به پایان می‌رسد، اما در واقع، فیلم هنوز ادامه دارد. مجموع تحلیل‌ها درباره تبرئه ترامپ و پایان محاکمه استیضاح وی نیز همینطور است. صدتا سناتور مجلس سنا درباره سرنوشت ریاست جمهوری رأی گیری کردند و ماجرای استیضاح ظاهرا به پایان رسید. اما رأی گیری واقعی زمانی اتفاق خواهد افتاد که ۱۵۰ میلیون شهروند آمریکایی در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ سرنوشت ریاست جمهوری ترامپ را تعیین خواهند کرد.
محاکمه استیضاح در شرایطی برگزار شد و به پایان رسید که ترامپ به امید انتخاب مجدد، ستاد انتخاباتی خود را بار دیگر فعال کرده است. او نخستین رئیس جمهور آمریکاست که بعد از استیضاح شدن، دوباره در انتخابات نامزد می‌شود. از همین رو، بسیاری از ناظران معتقدند که تبعات سیاسی استیضاح، نه الآن، بلکه در سوم نوامبر مشخص خواهند شد. آن زمان معلوم خواهد شد که تصمیم دمکرات‌ها برای استیضاح ترامپ، نتایج دلخواه را محقق کرده است یا نه.
با این حال، هم اکنون نیز می‌توان با در نظر گرفتن برخی فاکتور‌ها مانند میزان محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر و همچنین کمک‌های مالی به ستاد وی در دوران استیضاح، تبعات کلی استیضاح و اینکه ضرر و زیان این امر برای دمکرات‌ها و جمهوریخواهان چقدر است، را تا حدودی مشخص کرد.


ترامپ در مجلس سنا تبرئه شد، اما سوال بزرگ این است که استیضاح چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر خواهد گذاشت.
محبوبیت ترامپ و کمک‌های مالی به ستاد وی
در رابطه با نظرسنجی‌ها، گزارش‌ها حاکی از این است که کل ماجرای استیضاح تاثیر چندانی بر میزان محبوبیت ترامپ نگذاشته است. در حالی که محاکمه ترامپ هنوز در جریان بود، در هفته جاری، نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ منتشر شد. این نظرسنجی نشان داد که میزان محبوبیت ترامپ نه تنها کمتر نشده بلکه به بیشترین میزان خود پس از سال ۲۰۱۷ رسیده است. بر اساس داده‌های گالوپ، محبوبیت کلی ترامپ به ۴۹ درصد ارتقا یافته و ۹۷ درصد جمهوریخواهان نیز از او حمایت می‌کنند.
نظرسنجی گالوپ در بحبوحه محاکمه استیضاح، بین ۱۶ تا ۲۹ ژانویه انجام شد. در همین نظرسنجی، ۵۲ درصد آمریکایی‌ها خواستار تبرئه و ۴۶ درصد خواستار محکومیت و عزل ترامپ شدند. گالوپ، علاوه بر استیضاح، سه عامل دیگر را در افزایش محبوبیت ترامپ دخیل می‌داند. در همین نظرسنجی، ۵۳ درصد آمریکایی‌ها از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، که در یک حمله پهپادی آمریکایی در سوم ژانویه در بغداد ترور شد، حمایت کرده و ۴۵ درصد مخالفت کرده بودند.


نمودار محبوبیت ترامپ در نظرسنجی گالوپ؛ در روزهای پایانی استیضاح، محبوبیت ترامپ به بالاترین سطح رسید.

عامل دوم، تجارت خارجی است. در دوره اجرای نظرسنجی، ترامپ با مکزیک و کانادا یک توافق تجاری امضا کرد. عامل سوم نیز عملکرد اقتصاد آمریکاست. به گفته گالوپ، اعتماد آمریکایی‌ها به اقتصادشان در بالاترین سطح در دو دهه گذشته قرار دارد. همچنین، رضایت ملی در بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته قرار دارد. هم اکنون، ۶۳ درصد آمریکایی‌ها از نحوه مدیریت اقتصاد توسط ترامپ راضی هستند. این میزان رضایت، از زمان ریاست جمهوری بوش پسر بی سابقه بود. افزون بر ترامپ، محبوبیت حزب جمهوریخواه هم بیشتر شده و از ۴۳ درصد در سپتامبر به ۵۱ درصد در ژانویه رسید. این در حالی است که محبوبیت حرب دمکرات از ۴۸ درصد در سپتامبر به ۴۵ درصد در ژانویه رسیده است.
نظرسنجی جدید رویترز و ایپسوس، نتایج کم و بیش مشابهی نشان داد. نتایج این نظرسنجی نشان داد که استیضاح، بر محبوبیت ترامپ میان آمریکایی‌ها تاثیری نگذاشته و میزان محبوبیت ترامپ بعد از استیضاح تقریبا در همان سطح قبل از استیضاح است. نظرسنجی رویترز و ایپسوس که در سوم تا چهارم فوریه انجام شد، نشان داد که ۴۲ درصد بزرگسالان آمریکایی از عملکرد ترامپ راضی هستند، ولی ۵۴ درصد مخالف هستند. قبل از استیضاح، محبوبیت ترامپ تقریبا همین مقدار بود.
به نظر می‌رسد که عملکرد خوب اقتصادی و مسئله اسیتضاح موقعیت انتخاباتی ترامپ را تقویت کرده اند. به نحوی که طبق نتایج گالوپ، نصف آمریکایی‌ها می‌گویند ترامپ مستحق انتخاب مجدد است. در اینجا باید به یک نکته اشاره کرد؛ چنانچه ارتقای محبوبیت ترامپ ناشی از خشم مردم از استیضاح است، ممکن است بعد از مدتی، این خشم فروکش کرده و میزان محبوبیت ترامپ نیز کاهش پیدا کند. این اتفاق برای بیل کلنتون رخ داد و میزان محبوبیت وی مدتی بعد از تبرئه، به سطح قبل از استیضاح رسید. اما اگر افزایش محبوبیت ترامپ ناشی از عملکرد خوب اقتصادی باشد، این محبوبیت ممکن است تا زمان انتخابات نوامبر ادامه پیدا کند.
اما علاوه بر نظرسنجی ها، یکی از نشانه‌های موثر بودن یک نامزد، کمک‌هایی است که ستاد انتخاباتی وی دریافت می‌کند. ستاد انتخاباتی ترامپ از این منظر قابل توجه است. در چهار ماه آخر سال ۲۰۱۹، در حالی که استیضاح در جریان بود، ستاد ترامپ ۴۶ میلیون دلار کمک انتخاباتی جمع کرد که رقم قابل توجهی است. به گفته مقامات جمهوریخواه، این مبلغ تاحدود زیادی به این دلیل جمع آوری شد که حامیان ترامپ از تلاش دمکرات‌ها برای برکناری رئیس‌جمهور خشمگین شده بودند.


نانسی پلوسی که در استیضاح ترامپ نقش مهمی داشت، همزمان با تبرئه رئیس جمهور، متن سخنرانی سالانه وی را پاره کرد.
"اشتباه بزرگ" دمکرات‌ها به روایت سی ان ان
از همین رو، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای هشدار می‌دهند که حتی بعد از استیضاح نیز احتمال انتخاب مجدد ترامپ کم نیست. شبکه سی ان ان، که روابط تیره‌ای با ترامپ دارد، در تحلیلی به قلم دوگلاس های، اعلام کرد که استیضاح کردن ترامپ اشتباه بزرگی بود. به گفته های، دستاورد دمکرات‌ها از استیضاح ترامپ ناچیز بود. چون دمکرات‌ها در کل روند استیضاح، به دو واقعیت مهم توجه نکردند: اول اینکه فرآیند استیضاح یک فرآیند سیاسی است نه قانونی. اگر جمهوریخواهان با احضار شهود و مدارک جدید مخالفت می‌کردند هیچ شاهد و مدرکی ارائه نمی‌شد.
دوم اینکه ترامپ از نتیجه محاکمه استیضاح به نفع خود استفاده خواهد کرد و یک توری به راه خواهد انداخت که در آن ادعای بی گناه بودن خواهد کرد. امری که فقط به انتخاب مجدد او کمک خواهد کرد. ترامپ دلیل خوبی برای راه اندازی این تور دارد. ارائه تصویری از دمکرات‌ها به عنوان دشمن، به پایگاه حامیان وی انرژی می‌دهد. افزون بر این، مدیران استیضاح از حزب دمکرات نتوانستند مجلس سنا و افکار عمومی آمریکا را متقاعد کنند که ترامپ گناهکار است. از این رو،‌ های تصریح می‌کند که استیضاح از نظر جلب کمک‌های مالی به ستاد ترامپ یک نعمت بود. همانطور که قبلا ذکر شد، ترامپ در ربع آخر سال ۲۰۱۹ به نحو قابل توجهی ۴۶ میلیون دلار پول جمع کرد. این در حالی است که هم اکنون نامزد‌های دمکرات‌ها پول‌های خود را در رقابت با یکدیگر هزینه می‌کنند.‌

های در پایان نوشت: «{نانسی} پلوسی به ما یادآوری کرد که (تاثیر) استیضاح "همیشگی" است. این بدون شک درست است. اگر لکه دار کردن میراث ترامپ، هدف دمکرات‌ها بود، ماموریت انجام شد. اما اگر دمکرات‌ها با استیضاح ترامپ به انتخاب مجدد وی کمک کنند، ممکن است چهار سال از "همیشگی بودن" مهمتر باشد.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد