اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آقامحمدی: سال ۹۹ سال شکوفایی اقتصاد غیرنفتی ایران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به تحریمها شرایط فعلی را فرصتی تاریخی برای استقلال اقتصادی ایران دانست و گفت: با اینکه تحریم ها نرخ رشد اقتصادی را به شدت کاهش داده اما امسال و سال آینده اقتصاد غیرنفتی ما شکوفا خواهد شد.

به گزارش سایت طلا ، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با رادیو با اشاره به مفهوم رانت و دولت رانتیر اظهار کرد: منشا فساد در اقتصاد ما معمولاً رانت است؛ یعنی عده ای با استفاده از رانت به دنبال کسب امتیاز بیشترند و سعی می کنند به صاحبان امضاء نزدیک شوند و همینجاست که فساد نشأت می گیرد.

وی با اشاره به چرایی وجود رانت در اقتصاد ایران گفت: علت این رانت ها، چند قیمتی بودن هاست، بدین معنا که به اسم حمایت از اقشار پایین قیمتها مصنوعی نگه داشته می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشأ نخست رانت را در حوزه سوخت و نفت دانست و افزود: ما نفت و گاز را به قیمت های غیرمتعارف توزیع می کنیم و در جایی که محدودیت در توزیع و یا تفاوت قیمتی ایجاد می شود طبیعتاً زمینه رانت و قاچاق و غیره هم فراهم خواهد شد.

آقا محمدی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: وقتی کالاهای اساسی را با ارز 4200 تومانی توزیع می کنیم و هر کسی بخشی از آن را برمی داد نهایتاً اندازه ای که باید به مصرف کننده نمی رسد. جالب است که ما همه این کارها را از روی دلسوزی انجام می دهیم اما حقوق ها را ترمیم نمی کنیم، در واقع دولتها خیلی جرأت این اصلاح را ندارند.

وی چگونگی انجام دادن این اصلاحات بدون کم شدن از محبوبیت دولتها را یک موضوع چالش برانگیز خواند و افزود: دولت ها از ترس رای نیاوردن در دوره بعد این سیاست ها را دنبال نمی کنند و در کشور ما هم عملاً طرح های زمان بر قابلیت اجرایی ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: معمولاً این تصور وجود دارد که اگر دولت را کنار بگذاریم عده ای از سرمایه داران بر جامعه حاکم می شوند و به همین خاطر دولت را به سرمایه دار ترجیح می دهند درصورتیکه نباید این الزام وجود داشته باشد. این تصور اشتباه است که ما نظام اقتصادی را طوری شکل دهیم که طبقات فعالان اجتماعی را به شکل مشارکت های طبیعی درآوریم. یک اشکال مشارکت ها این است که به دنبال مدل های تعاونی با رأی مساوی مارکسیستی می روند، البته این موضوع در تدبیر مقام معظم رهبری بدین گونه حل شد که ما تعاونیِ سهامی عام و تابع قانون تجارت داشته باشیم.

آقا محمدی با بیان اینکه ما راهکاری برای رفع فاصله های طبقاتی جامعه نداریم گفت: متاسفانه ما تقدم و تاخیر را نمی پذیریم یعنی همه کارها را با هم شروع می کنیم درصورتیکه امکانات چنین حرکتی در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی با اشاره به راه حل رشد طبقات پایینی جامعه تأکید کرد: اگر ما طبق تأکید بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را محور توسعه ایران قرار دهیم و تمام موانع رشد آنها را از سر راه برداریم جامعه متوازن خواهد شد البته این کار طی برنامه ریزی محقق خواهد شد و حتما هم باید آن را از حالت پوپولیستی و رای گیری خارج کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا فساد در اقتصاد جمهوری اسلامی سازمان یافته است یا خیر؟ گفت: فساد در اقتصاد ایران سیستماتیک نیست، دلیل آن هم روشن است. به عنوان مثال سالانه 600 تا 700 هزار اعتبارات توزیع می شود و مقایسه پرونده های مشکل دار در این زمینه نشان می دهد که فساد سیستماتیک نیست البته نقاط چرکین فساد در ادارات و نهادها وجود داشته و دارد اما اینکه بگوییم فساد سیستماتیک و از دست ما خارج شده درست نیست.

آقا محمدی تأکید کرد: مردم به افرادی شجاع در تصمیم گیری و با فکر منسجم و تدبیر نیاز دارند، اما متاسفانه برخی مسئولان شجاعت را ندارند و عده ای هم تدبیر ندارند.

وی در ادامه اظهارات خود در این برنامه مطرح کرد: خسارت جابجایی نرخ ارز و افزایش قیمت ها یا باید از طریق تغییر نرخ دستمزد و یا با پایین نگه داشتن قیمت برخی کالاها جبران شود. دیدگاه غالب دولت در این خصوص مهار نقطه های تورمی از جمله در حوزه غذا و مسکن است که این رویکرد نه تنها عملاً شکست خورده و نتیجه مطلوبی نداده بلکه مشکلاتی را هم ایجاد کرده است لذا خوب است که دولت با عنایت بیشتری به دهک ها، مابه التفاوت در دارو را از طریق بیمه ها و گرانی در حوزه غذا و یا سایر حوزه ها را با افزایش حقوق جبران کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسئله شفافیت و تن ندادن اکثر مسئولان به این موضوع مهم گفت: اولین گام در ایجاد شفافیت، داشتن کد شغلی است؛ یعنی باید معلوم شود که هر کسی چه کاره است و محل منابع درآمدی او از کجاست. مدتهاست که وزارت رفاه موظف به اختصاص دادن کد شغلی به همه افراد شده تا شغل و رنج درآمدی همه افراد مشخص شود اما به جای توجه به این مسئله پایه ای، کارهای دیگری انجام می شود.

آقا محمدی با تأکید بر اینکه رسانه ها نیز باید دیگاه نظری واحدی را درخصوص پیاده سازی شفافیت ارائه و از کلی گویی پرهیز کنند، گفت: ممکن است رسانه ها این موضوع را به شکل متفرقه پیگیری کرده باشند اما واقعیت این است که ما در پیگیری های متفرقه به جایی نخواهیم رسید.

وی در رابطه با عدم اجماع نخبگانی و مسئولان بالادستی در تصمیمات کلان بیان کرد: اجماع که هیچ وقت اتفاق نمیفتد اما مشکل اصلی ما تصمیم نیست بلکه مشکل در اجراست. وقتی به یک تصمیم قانونی رسیدیم همه باید تبعیت کنند اما این موضوع هنوز فرهنگ نشده و عده ای همچنان به مخالفت خود در تصمیمات اخذ شده ادامه می دهند، این یک دیکتاتوری در گروهی است که باید جلوی آن گرفته شود.

آقا محمدی در پایان با اشاره به تحریم ها، وضعیت آینده اقتصاد ایران را اینگونه ارزیابی و پیش بینی کرد: من تاکنون اراده جمعی بین تولیدکنندگان برای حرکت مثبت به این حد فعلی ندیده بودم، بنده با 500 نفر از صاحبان حرف و صنایع و اتحادیه ها جلسه داشتم و همه آن ها شرایط فعلی را فرصتی تاریخی برای استقلال اقتصادی ایران می دانند لذا بعید است که مشکل عمده ای برای توسعه کشور و بهبود شرایط تولید داشته باشیم. با اینکه تحریم ها نرخ رشد اقتصادی را به شدت کاهش داده اما امسال و سال آینده اقتصاد غیرنفتی ما شکوفا خواهد شد و البته فضای رسانه ای و تبلیغی ما نیز باید به سمت تولید حرکت کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد